سالهاست که تدوین طرح جامع برای شهر توریستی سرعین در حد وعده‌ و وعیدهای مسئولان و مخصوصاً کاندیداهای انتخاباتی رسوخ کرده و هیچ‌گاه هم از مرحله ایده به اجرا نرسیده است؛ حالا استاندار اردبیل بار دیگر از این طرح می‌گوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، همین چند روز پیش بود که استاندار اردبیل از تدوین طرح جامعی با محوریت گردشگری برای شهر سرعین سخن گفت و این بار اتفاقاً برخلاف گزینه‌های قبلی، در اظهارات استاندار، زمینه‌هایی –هرچند مختصر- برای اجرایی شدن این طرح دیده شد.

بهنامجو پیشنهاد کرد تا در بهار آینده، همایشی برای این موضوع برگزار شود و در آن از نظرات کارشناسان حوزه‌های متعدد برای این طرح جامع استفاده شود. هرچند عده ای، همین فرایند را هم طولانی در مسیر تدوین چنین طرحی عنوان می‌کنند، اما معتقدند که بودن چنین اراده‌ای –هرچند همراه با تأخیر- بسیار بهتر از نبودنش است.

البته استاندار اردبیل هم ظاهراً از احتمالات مربوط به طولانی شدن تدوین طرح جامع سرعین آگاه است چراکه وی در سخنان خود بر ضرورت تدوین سریع طرح، فارغ از بروکراسی‌های اداری تأکید کرده است.

حرکت به‌سوی طرح موعود

بهنامجو پیشنهاد کرد؛ به دور از نظام بوروکراسی در این طرح جامع کمبودها و ضعف‌ها در مسیر توسعه سرعین به شکل واقع‌بینانه لحاظ شود تا در یک جامعیت بتوان توسعه سرعین را رقم زد.

البته استاندار اردبیل حتماً خبر دارد که برنامه تدوین طرح جامع برای شهرستان سرعین سالهاست که در حلقه‌های مدیریتی و انتخاباتی استان زده می‌شود و چه‌بسا حرف‌هایی که دراین‌باره زده‌شده و در همان مرحله حرف باقی‌مانده است.

آخرین و جدیدترین این وعده‌ها، قبل از وعده اخیر آقای استاندار، به وعده مهرماه مسعود امامی یگانه، فرماندار فعلی اردبیل و معاون وقت استاندار مربوط می‌شود که وی نیز از تدوین طرحی جامع برای سرعین سخن گفته بود و اظهار کرده بود:« هرگونه کار عمرانی در شهرستان سرعین باید با لحاظ برنامه دقیق کارشناسی انجام بگیرد تا پیکره شهر و ارائه خدمات بهینه به مردم و گردشگران در آینده مختل نشود.»

درهرحال یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث تدوین طرح جامع سرعین، افزودن بر محدوده شهری سرعین است که این موضوع باید با طراحی دقیق و مناسب انجام گیرد. این همان موضوعی است که خود استاندار هم در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان سرعین بدان اشاره‌کرده بود.

وی در این نشست گفت: لازم است محدوده شهری سرعین گسترش‌یافته و سرمایه‌گذاری بیشتری درزمینهٔ اماکن اقامتی، درمانی، گردشگری و تفریحی انجام گیرد.

او بابیان اینکه برنامه‌ریزی برای افزایش محدوده شهری در سرعین نیازمند تدوین طرح جامع سرعین می‌باشد، افزود: تدوین طرح جامع سرعین باید با برنامه‌ریزی برای بلندمدت اجرا شود تا در آینده نیز بتواند پاسخگوی نیازهای شهری باشد.

پرداختن به طرح جامع توریستی در سرعین و پیشنهاد برگزاری همایشی دراین‌باره، برای بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و نخبگان در حالی از سوی استاندار مطرح می‌شود که در دوازدهم شهریورماه سال جاری، مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی استان اردبیل از به پایان رسیدن مطالعات مربوط به این طرح و ابلاغ آن به دستگاه‌های مربوطه، خبر داده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل گفته بود: «مطالعات طرح جامع گردشگری شهرستان سرعین به اتمام رسیده و برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ‌شده است.»

نادر فلاحی با اشاره به اهمیت این مطالعه در توسعه پایدار شهرستان سرعین همچنین خبر داده بود که: «در این طرح چندین پروژه برای سرمایه‌گذاری احصا شده است.»

البته شاید استاندار نگاهی فراتر از طرح ارائه‌شده از سوی میراث فرهنگی به موضوع داشته باشد، چراکه انصاف هم در این است که طراحی طرحی به معنای واقعی جامع، برای سرعین، از عهده صرف یک سازمان برنخواهد آمد و خود استانداری با جلب انواع حمایت‌های بالادستی و بسیج نیروهای زیرمجموعه باید به این موضوع بپردازد.

همچنان که استاندار در موضوع طرح جامع به بحث مهمی با عنوان توسعه فضا و محدوده شهری سرعین اشاره می‌کند که هماهنگی در این موضوع، قطعاً در حوزه کار و توانایی‌های استانداری و شخص استاندار خواهد بود و میراث فرهنگی و گردشگری هم به‌عنوان متولی اصلی کار، در چنین  شرایطی خواهد توانست کار را به سامان برساند.

ضرورت افزایش محدوده شهری برای اجرایی شدن طرح

ضرورت پرداختن به توسعه محدوده شهری در تدوین چنین طرح جامعی موضوعی است که کاظم علیزاده، کارشناس گردشگری نیز در گفت‌وگو با بازار، بر آن تأکید دارد و می‌گوید: تدوین طرحی جامع برای سرعین باید همه جوانب و بخش‌های متعدد کار را در حوزه‌های متعدد در نظر گرفته و برای این موضوع مطالعه طرح‌های توسعه‌ای شهرهای توریستی دیگر کشورها نیز ضرورت دارد.

وی بابیان این‌که یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اجرایی شدن چنین طرحی، داشتن منابع مالی و جذب سرمایه‌گذار است، می‌گوید: بالاخره منابع جدیدی باید به منابع فعلی شهر اضافه شود تا زمینه برای گسترش فضای شهری در طرح جامع فراهم باشد.

علیزاده پرداختن به طرح جامع سرعین را بدون موضوع افزایش محدوده شهری، کاری باطل و بیهوده عنوان کرده و گفت:شرایط و زمین‌های فعلی شهر سرعین، زمینه‌ای برای توسعه و کارهای جدید ندارد و همین‌الان هم محدوده شهری سرعین با کاستی‌های زیادی مواجه است. برای همین باید از همین‌الان مطالعات و برنامه‌ریزهای اساسی برای بحث حریم شهر انجام گیرد.

وی، حواشی سرعین را دارای استعدادهای خوبی برای گسترش محدوده شهر عنوان کرده و می‌گوید: اتفاقاتی که درزمینهٔ توسعه پیست اسکی آلوارس و دیگر عرصه‌ها رخ‌داده، سرعین را مستعد شرایط ویژه‌تری کرده است که با تلفیق همه شرایط، این شهر می‌تواند نگینی در توریسم ایران باشد و منابع و فرصت‌های بسیاری را برای اردبیل به همراه بیاورد.

حالا شهروندان سرعین و استان اردبیل امیدوارند تا با نگاهی جامع برنامه جامعی برای شهر سرعین تدارک دیده شود؛ برنامه‌ای که ضمن توجه به سرعین، حتی به فکر ایجاد ظرفیت در خود اردبیل و شهرهای اطراف نیز باشد و بدون چنین جامع‌نگری، طراحی طرح جامع ممکن نخواهد بود. این طرح احتمالاً این روزها در پوشه‌ای در زیر بغل آقای استاندار، این‌سو و آن‌سو می‌شود؛ این یعنی استارت واقعی کار.

  • نویسنده : محمدباقر محمدی
  • منبع خبر : بازار