عید قربان در استان اردبیل با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود از آیین قربانلیق گرفته تا رفتن به دل کوه و طبیعت .

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، عید قربان در استان اردبیل با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود از آیین قربانلیق گرفته تا رفتن به دل کوه و طبیعت .

**معمولا از چند روز مانده به عید قربان، اهالی استان اردبیل خود را برای برپایی این عید بزرگ مهیا می کنند از جمله اینکه در بیشتر خانواده‌ها مردان از چند روز قبل برای خرید دام  به محل عرضه دام و یا روستاها می روند و در حد وسع خود به صورت انفرادی و یا گروهی گوسفند و گاو می‌خرند.

**عید قربان البته در بین خانواده هایی که پسران و دختران نامزد دارند حال و هوای دیگری دارد، این خانواده‌ها از چند روزه مانده تا شب عید قربان، خود را مهیای برپایی جشنی بزرگ می‌کند.

**در شب قبل ازروز عید قربان خانواده داماد برای شادباش و تبریک عید، گوسفندی زنده همراه با هدایایی ویژه که معمولا طلا و جواهرات است با تزئینات خاص به خانواده عروس پیشکش می کنند؛ به این مراسم خاص که به خاطر عید قربان برای دختر و پسرهای اردبیلی برگزار می شود “قربانلیق” می گویند؛ گوسفند پیشکس‌شده برای عروس با روبان یا شال قرمز تزیین می شود.

**برای مراسم قربانلیق معمولا خانواده داماد، اقوام نزدیک را هم دعوت می‌کنندو به یمن این عید بزرگ جشن بزرگی برپا می‌شود؛ پس از تحویل گوسفند قربانی و سایر پیکش ها در روز عید قربان نیز خانواده عروس گوسفند پیشکش شده را قربانی کرده ومرسوم است که نصف  گوسفند قربانی به خانواده داماد داده می شود.

**از دیگر رسوم مرسوم عید قربان در بین خانواده های اردبیلی این است که از اول ذی الحجه تا روز عید قربان را روزه می گیرند، و با گوشت قربانی افطار می کنند؛ در روز عید فطر هم همه در اردبیل از دم دم های صبح خود را برای برپایی نماز پر شور نماز عید فطر آماده می کنند.

**بعد از برپایی نماز عید قربان، این عید بزرگ با قربانی کردن گوسفند ادامه می یابد؛ مرسوم است برای تقسیم گوشت گوسفند هم در بین خانواده های اردبیلی برخی بیشتر گوسفند و برخی قسمتی از گوسفند را در بین ایتام و نیازمندان تقسیم ‌کنند؛ البته برخی‌ها هم به خاطر وسع مالی کمتری که دارند گوشت قربانی را در بین هفت منزل تقسیم می کنند.

**همسایه ها و خویشاوندان نزدیک بویژه تازه عروس و دامادها اولین کسانی هستند که گوشت قربانی بین آن ها تقسیم می شود؛گوشتهای قربانی عید در یک سینی خاص و تزئین شده به دم در این خانه ها فرستاده می شود.

**دیدار از خانواده های داغدار هم از دیگر رسومی است که در عید قربان در بین مردم اردبیل رواج دارد؛ مردم معتقدند باید برای شریک شدن در غم و شادی هم باید در اعیاد مهم سراغ خانواده های داغدار رفت.

**برخی خانواده‌ها در اردبیل، پس از انجام مراسمات ویژه عید قربان همراه خانواده راهی طبیعت می‌شوند تا در دل طبیعت و در کنار خانواده  و در دل طبیعت این عید بزرگ را پشت سر بگذرانند.

انتهای پیام/