دبیر هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل از اجرای طرح یاریگران زندگی در استان اردبیل خبرداد و گفت: دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد نقش مهمی در درمان و ریشه کن کردن اعتیاد در جامعه دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، مهدی جدی/اولین همایش استانی پیشگیری و مبارزه با اعتیاد تحت عنوان اولین نخ، با حضور کارشناسان و مسئولین مبارزه با مواد مخدر توسط انجمن علمی شیمی دارویی و کانون سلامت و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه آزاد اردبیل در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

اجرای طرح یاریگران اجتماعی در اردبیل

بهنام بهشتی دبیر هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این همایش به تشریح وضعیت مواد مخدر در جهان پرداخت و گفت: ایران با تقدیم ۳۸۱۱ شهید و بیش از ۱۲هزار جانباز پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است.

وی از اجرای طرح جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر تحت عنوان یاریگر زندگی در استان اردبیل خبرداد و گفت: سازمان های مردم نهاد بهترین بستر برای آگاه سازی و خدمت رسانی در خصوص آشنایی با مواد مخدر و آسیب های اجتماعی ناشی از آن در جامعه هستند.

بهشتی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مردم اغلب به دو دسته از جوانان اعتماد دارند، گفت: ورزشکاران و انجمن های مردم نهاد نقش مهمی در ارتقای سلامت مردم دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی انواع مواد مخدر شناسایی شده در جهان پرداخت و گفت: امروز مواد مخدر به عنوان ابزاری سیاسی برای معاملات بین المللی تبدیل شده است

دبیر هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در پایان سخنان خود از اعتیاد به عنوان دروازه ورود به آسیب های اجتماعی نام برد و گفت: همه باید تلاش کنند تا با درمان معتادین، آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد را در جامعه کاهش دهند.

کاهش تقاضا مهمتر از کنترل عرضه مواد مخدر است

اسحق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در ادامه این همایش با بیان اینکه کاهش تقاضا مهمتر از کنترل عرضه مواد مخدر در جامعه است، گفت: اگر برای هر کالای ناسالمی تقاضا وجود نداشته باشد، آن کالا خود به خود در جامعه نایاب خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مبارزه با مواد مخدر باید به سمت کاهش تقاضا حرکت کنیم.

رسولی در ادامه سخنان خود از ایجاد دعدعه در جامعه برای درمان معتاد را از جمله راهکارهای کاهش تقاضا برای این ماده افیونی نام برد و گفت: وجود معتاد در جامعه در واقع محصول رفتار جمعی ما است.

وی با بیان اینکه باید در ساختارهای اجتماعی تجدید نظر شود، گفت: در جامعه باید فضایی ایجاد شود که رفتارهای مخرب و تخریب گرایانه در آن به جداقل برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به تبیین نقش مسئولیت اجتماعی در جامعه پرداخت و گفت: در هر جامعه ای احساس مسئولیت اجتماعی کم رنگ شود، آسیب های اجتماعی بیشتر خود را نشان می دهد،بنابراین امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه اجتماعی، مهمترین نفش را در کاهش آسیب های اجتماعی بر عهده دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رسالت های دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: بر حسب نیاز سنجی های صورت گرفته بحران بی کاری و کاهش آسیب های اجتماعی نیاز امروز جامعه است که دانشگاه آزاد اردبیل در جهت کاهش آنها برنامه ریزی کرده است

رسولی گفت: همه باید تلاش کنند تا با شبکه سازی و تعامل دانشگاه با نهادهای موجود در جامعه، سلامت روحی و روانی جامعه بیش از پیش فراهم شود.

کنترل هوش هیجانی افراد، نقش مهمی در کاهش ابتلا به اعتیاد دارد

ایمان نظری روان شناس بالینی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل نیز در این همایش علت یابی اعتیاد را از مهمترین عوامل پیشگیری از اعتیاد در جامعه نام برد و گفت: هر سه عامل زیستی، اجتماعی و روانی در شکل گیری یک معتاد موثر است

وی از عامل زیستی به عنوان مهمترین عامل ابتلای یک فرد به اعتیاد نام برد و گفت: فشارهای اجتماعی و پس زدن اجتماع نیز در مراحل بعدی قرار دارند.

این روان شناس اردبیلی همرنگی جامعه در برخورد با پدیدده اعتیاد را مهمترین عامل کاهش اعتیاد در جامعه نام برد و گفت: اگر خانواده ها منسجم تر در قضیه اعتیاد عمل کنند بیمار آنها بهبود یافته و اعتیاد نیز ریشه کن خواهد شد.

وی از اختلالات روانی به عنوان زیمنه ابتلای یک فرد ب اعتیاد نامبرد و گفت: افراد هیجان خواه بیش از همه مستعد اعتیاد هستند

نظری خواستار کنترل هوش هیجانی معتادین در جامعه شد و گفت: خانواده های باید تمرکز بیشتری روی فرزندان خود داشته و هوش هیجانی فرزاندانشان را کنترل کنند تا بتوانند علاوه بر اعتیاد فرزندانشان را در ابتلا به اسیب های اجتماعی نیز بیمه کنند.

انتهای پیام/