درحالی که قلب هنوز ضربان دارد، خانواده باید قبول کنند که مرگ عزیزشان حتمی است البته دو راهی پذیرفتن یا نپذیرفتن این شرایط، بسیاری از خانواده‌ها را از اهدا منصرف می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، در سطح جهانی رقمی نزدیک به ۵۰‌ درصد بیماران مرگ مغزی اعضای بدنشان اهدا می‌شود؛راه و روش هر کشوری برای اهدا عضو متفاوت است، در برخی کشورها مثل ایران، فرد پیش از مرگ با گرفتن کارت اهدای عضو رضایت می‌دهد که در صورت مرگ مغزی، اعضای بدنش اهدا شود  اگر هم فرد کارت اهدای عضو نداشته باشد خانواده بیمار مرگ مغزی، رضایت می‌دهند تا اعضای بدن عزیزشان به دیگران زندگی ببخشد.

اهدا در شرایطی اتفاق می افتد که قلب هنوز ضربان دارد، پدر و مادر باید قبول کنند که مرگ فرزندشان حتمی است و این علت دو راهی و تناقضی است که بسیاری از خانواده‌ها را از اهدا منصرف می‌کند و در نهایت فرد مرگ مغزی شده با تمام اجزای بدن سالم خود و با جدا شدن دستگاه‌ها به خاک سپرده می‌شود این درحالی است که همین قلب می‌توانست در سینه دیگری بتپد و زندگی ببخشد.

فرهنگ اهدای عضو جان‌باختگان در استان اردبیل نیز طی چهار سال گذشته به شکل ملموسی در حال رشد است، به گونه ای که این استان رتبه نخست شناسایی بیماران مرگ مغزی و اهدای عضو در کشور را دارد و طی هشت ماه سال ۱۴۰۱ نیز تاکنون اعضای بدن یازده نفر مرگ مغزی شده در استان اردبیل، با رضایت خانواده ها، اهدا شده است .

بهنام ملک زاده مقدم، ۴۷ ساله و ساکن اردبیل یازدهمین ایثارگر از استان اردبیل است که بدنبال سقوط از ارتفاع و با تشخیص خونریزی مغزی در بخش ICU جراحی اعصاب بیمارستان فاطمی بستری شده بود علیرغم مراقبت‌های درمانی و وجود علائم مرگ مغزی از ابتدای پذیرش در بیمارستان و پس از تشخیص و تایید توسط متخصصین و کوردیناتورهای واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و با رضایت خانواده ایشان، بامداد روز دوشنبه ۲۳ آبانماه ۱۴۰۱ جهت اهدای عضو به تهران اعزام شد.

رحیم ستاری سادات، ۲۹ ساله، اهل و ساکن اردبیل که بدنبال حادثه رانندگی و با تشخیص خونریزی مغزی در بخش ICU جراحی اعصاب بیمارستان فاطمی بستری شده بود علیرغم مراقبت‌های درمانی به عنوان دهمین نفری بود که  امسال با  رضایت خانواده ایشان، شامگاه روز سه شنبه ۱۰ آبانماه ۱۴۰۱ جهت اهدای عضو به تهران اعزام و اعضای بدنش اهدا شد.

فرنگیس شریف زاده، ۶۶ ساله، اهل و ساکن روستای شال بخش کلور از توابع شهرستان خلخال که به دنبال افت هوشیاری ناشی از افزایش فشار خون از خلخال به بیمارستان فاطمی اردبیل اعزام شده بود، مهر امسال برای اهدای عضو به تهران اعزام شد تا وی نهمین ایثارگر از استان اردبیل باشد که اعضای بدنش به دیگران زندگی دوباره ببخشد.

اصغر حبیب‌پور هشتمین ایثارگر استان اردبیل در سال جاری، اهل و ساکن شهرستان خلخال که بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده وی به بیماران نیازمند اهدا شد.

زنده‌یاد عبدالرحیم معزز ابلی ۴۲ ساله، اهل و ساکن روستای خوجین از توابع شهرستان خلخال هفتمین و سیروس طریقی حور ۴۵ ساله، اهل و ساکن روستای حور از توابع شهرستان نمین ششمین و آریا حسین‌زاده آزاد ۱۹ ساله اهل و ساکن شهرستان اردبیل،پنجمین ایثارگر استان اردبیل بودند که که طی امسال با اهدا عضو، اهدا زندگی را معنا کردند.

گرچه در میان انواع مرگ، «مرگ مغزی» ناباورانه‌تر است، اما اهدای عضو شاید عاقلانه‌ترین و البته انسانی‌ترین کاری باشد که خانواده بیمار مرگ مغزی می‌توانند انجام دهند و البته برای محقق شدن این هدف در استان اردبیل علاوه بر فرهنگسازی، بخش نگهداری و مراقبت از بیماران مرگ مغزی در محل ساختمان تازه‌تاسیس ترومای شهر اردبیل راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/