وزیر آموزش و پرورش از اعمال ۳۵ درصد فوق‌العاده معلمان در حقوق ماه جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر،  جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل دیشب(جمعه شب) با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه های اجرایی در استانداری اردبیل برگزار شد.

 

در این جلسه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت ایام فاطمیه، حضرت فاطمه زهرا (س) و ائمه اطهار را راهبران حقیقی در بحران‌ها و اغواگری‌های عصر معاصر اعلام کرد و گفت: جریان رسانه‌ای امپریالیسم با استفاده از قدرت ارتباطات در صدد هویت‌زدایی دختران، زنان و مادران این سرزمین است که باید با گذر از این شرایط سخت و بحرانی به سمت ایجاد امنیت و آرامش روحی، روانی نسل‌های آینده حرکت کنیم.

 

نرخ بهره‌وری و بازگشت سرمایه در آموزش و پرورش ۸ برابر سایر بخش‌ها
نوری  با بیان اینکه نرخ بهره‌وری و بازگشت سرمایه در مجموعه آموزش و پرورش هشت برابر سایر بخش‌ها است و ما به نسبت پایه‌های تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه دوم بر اساس شاخص‌های تعیین شده سعی می‌کنیم تا ارزش افزوده را بیش از گذشته شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس شاخص‌ها در مقطع دبیرستان بیکاری وجود ندارد، گفت: در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ۸۵ درصد هنرآموزان بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شده و هیچ مشکلی را در این حوزه شاهد نیستیم.

نوری ضرورت توجه به توسعه انسانی را در مقایسه با سایر مؤلفه‌های توسعه‌ای یادآور شد و گفت: بالاتر از زیرساخت راه، راه آهن، فرودگاه و سایر بخش‌ها، مهمترین زیرساخت کشور نیروی انسانی است که آموزش و پرورش اصلی‌ترین نقش را در این حوزه انجام می‌دهد.

وی به غفلت‌ها و بی‌توجهی‌های گذشته به این حوزه را یادآور شد و بیان کرد: ما از روز اولی که در آموزش و پرورش حاضر شدیم، سعی کردیم تا چالش نیروهای خرید خدمت را برطرف کرده و حقوق و مزایای آنها را افزایش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: چالش اصلی ما در سال‌های گذشته تعطیلی مدارس به دلیل شرایط کرونایی بوده هر چند که ما اصرار داشتیم مدارس زودتر باز شود اما این کار دیر انجام شد و ما نتوانستیم به موقع شرایط تحصیل حضوری دانش‌آموزان را فراهم کنیم.

نوری یاد و خاطره خیرین درگذشته به ویژه مرحوم علیپور را گرامی داشت و افزود: مرحوم علیپور با ساخت ۷۲ مدرسه مجاهدتی ماندگار انجام داد که برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم به یاد خواهد ماند.

 پردیس جامع دانشگاه فرهنگیان در اردبیل احداث شود

وی ضرورت توجه به دانشگاه فرهنگیان را با نگاه تحولی یادآور شد و خاطرنشان کرد: باید اردبیل به دانشگاه جامع فرهنگیان آراسته باشد و باید از منابع مولدسازی ساخت دانشگاه جامع فرهنگیان را به جد دنبال کنیم.

نوری تصریح کرد : با وصله و پینه درست کردن، دانشگاه فرهنگیان اردبیل راه به جایی نخواهد برد و بهتر است از ظرفیت‌های موجود برای احداث یک پردیس جامع دانشگاه فرهنگیان در اردبیل استفاده شود.

جذب ۳۰۰ هیئت علمی برای دانشگاه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش از جذب ۳۰۰ هیئت علمی برای دانشگاه فرهنگیان خبر داد  گفت: جذب یک‌هزار و ۳۰۰ هیئت علمی نیز در دستور کار قرار گرفته که قصد داریم یک‌هزار مجوز آن را به دکتر، معلمان شاغل در آموزش و پرورش اختصاص دهیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید این دانشگاه در مسیر تربیت نیروی انسانی متخصص برای آموزش و پرورش حرکت کند و ضرورت دارد به شکل جامع و کامل دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد.

استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری سرانه آموزشی/ افزایش مهاجرت علت کاهش فضاهای آموزشی در مرکز استان

نوری تصریح کرد: ما به مجموعه‌های بزرگ همچون پردیس‌های فرهنگی، هنری کودکان و نوجوانان، دهکده ورزشی و شهرک آموزشگاهی در کشور فکر می‌کنیم و سعی ما بر این است تا سرانه فضاهای آموزشی استان اردبیل را از این طریق ارتقا دهیم.

وی سرانه آموزشی را در استان اردبیل ۵.۸۷ متر مربع اعلام کرد و گفت: این سرانه در کشور ۵.۲ دهم متر مربع است که استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری سرانه آموزشی دارد.

نوری افزود: در شهر اردبیل این سرانه کمتر از ۳.۸ دهم است که به دلیل افزایش مهاجرت به مرکز استان، با کاهش فضاهای آموزشی روبه‌رو هستیم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کار آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی است و ما نباید در حوزه تأمین سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و ساختمان‌سازی ورود پیدا کنیم.

تقویت بیمه پایه و تکمیلی فرهنگیان

وی به ناکامی مجموعه‌های تعاونی و درمانگاه فرهنگیان در ارائه خدمات به این قشر اشاره کرد و گفت: به جای توسعه درمانگاه‌ها، در صدد تقویت بیمه پایه و تکمیلی فرهنگیان هستیم تا رضایت آنها را فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش به اجرای موفق طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: ما در ماه‌های اخیر با تلاش شبانه‌روزی طرح رتبه‌بندی را آغاز کردیم و با قوت و قدرت اجرای آن را پیگیر هستیم.

اعمال ۳۵ درصد فوق‌العاده معلمان در حقوق ماه جاری

نوری در ادامه خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی کار سخت و زمان‌بری است و حتی گاه رتبه یک هیئت علمی یک سال طول می‌کشد و صدها ساعت باید در این زمینه تلاش کرد.

نوری بیان کرد: باید معلمان این موضوع را به یاد داشته باشند که رتبه‌بندی پخت نان در نانوایی نیست که به سرعت آماده ارائه شود بلکه این موضوع زمان‌بر است و سعی ما بر این است تا چند ماه آینده به شکل کامل رتبه تمام معلمان و فرهنگیان در قالب احکام صادر شود.

وی از اعمال ۳۵ درصد فوق‌العاده معلمان در حقوق ماه جاری خبر داد و اظهار کرد: تأمین اعتبار در این زمینه انجام شده و ما قطعاً اقدامات عملیاتی را در این حوزه آغاز کردیم.

نوری در مورد بهسازی اردوگاه مقدس اردبیلی گفت: هم برای اردوگاه و هم برای ساخت و ساز دانشگاه فرهنگیان در قالب پردیس خواهران و خوابگاه اعتبار مورد نظر را تأمین می‌کنیم و در سال‌جاری و سال آینده منابعی را در این زمینه پرداخت می‌کنیم.

وی  افزود: ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی اردوگاه اختصاص داده و برای تجهیز دانشگاه فرهنگیان نیز منابع مورد نظر را تأمین می‌کنیم و در کنار آن از محل تبصره‌های قانونی منابع مورد نیاز پرداخت خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش از تأمین اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها و راه‌اندازی سیستم گرمایشی مدارس خبر داد و افزود: ۲۶ میلیارد تومان منابع در این زمینه تأمین خواهد شد تا صرف اجرای این تعهدات شود.

 

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: افراد شایسته از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد سیستم تدریس شوند 

ولی اسماعیلی رئیس مجمع نمایندگان اردبیل  در این نشست گفت: وزارت آموزش و پرورش در ماه‌های اخیر درگیر اجرای طرح رتبه بندی و پرداخت پاداش بازنشستگان بوده که وزیر جهادی آموزش و پرورش در این زمینه حرکت‌های تحولی را انجام داده است.

وی گفت: آموزش و پرورش در دو حوزه با آسیب‌های جدی روبروست که اگر تدبیری نیندیشیم این آسیب‌ها ضربه‌ای مهلک بر پیکره آموزش و پرورش وارد می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تعیین تکلیف نیروهای آموزش و پرورش و نحوه جذب نیرو را از طریق دانشگاه فرهنگیان یادآور شد و  گفت: بهتر است افراد شایسته و از طریق سازوکار دانشگاه فرهنگیان وارد سیستم تدریس شوند تا ما شرایط خوبی را در تربیت نیروی در تراز انقلاب اسلامی شاهد باشیم.

اسماعیلی کرونا را بزرگترین تهدید برای نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: تعطیلی مدارس در دو سال گذشته ضربه‌ای مهلک بر بدنه تعلیم و تربیت وارد کرد که جبران این عقب ماندگی برنامه جهادی و حرکت تحولی نیاز دارد.

وی  افزود: ما آمادگی داریم در بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه در مسیر تعیین تکلیف نیروهای آموزش و پرورش و گره گشایی از مشکلات معیشتی فرهنگیان ورود پیدا کرده و اقدامات مؤثری را در طول این برنامه انجام دهیم.

اسماعیلی تجهیز مدارس به ویژه هنرستان‌ها را به امکانات جدید یادآور شد و  گفت: در حکمرانی جدید باید بیشترین سرمایه گذاری را در مهارت آموزی و حرفه آموزی دانش آموزان انجام دهیم چرا که بدون مهارت نمی‌توانیم به هیچ جا برسیم.

استاندار اردبیل: وضعیت آموزشی استان اردبیل باید در ابعاد مختلف دچار تحول شود

سید حامد عاملی استاندار اردبیل رسالت اصلی دولت را در حوزه فرهنگی و حل مشکلات بخش آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: وضعیت آموزشی استان اردبیل باید در ابعاد مختلف دچار تحول شود چرا که جایگاه ۲۵ این استان در کنکور قابل قبول نیست و هیچ تناسبی با استعدادها و ظرفیت‌های جوانان و نوجوانان این استان ندارد.

وی گفت: پایین بودن میانگین آمارهای بهره‌وری در حوزه آموزشی و تربیتی نگرانی‌های جدی به وجود آورده و باید در گام نخست قطب کنکور استان اردبیل اصلاح شود تا ما متناسب با ساختار اجتماعی و زندگی سنتی با استان‌هایی قطب شویم که امکان حضور دانش‌آموزان در آن استان‌ها با خیال راحت خانواده‌ها انجام شود.

عاملی افزود: در حال حاضر کمتر خانواده‌ای راغب به حضور فرزندش در استان‌های هم قطب اردبیل است در حالی که از سایر استان‌های هم قطب اردبیل انتخاب رشته به مقصد دانشگاه اردبیل انجام می‌شود چرا که این استان از ظرفیت‌های گردشگری و میهمان‌پذیری مناسب برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار ارتقای شاخص‌های کنکور استان، باید میانگین نمرات پایه دوازدهم را در این استان افزایش دهیم چرا که شایسته ما نیست که میانگین نمرات عمومی ما هفت تا ۱۳ و نمرات تخصصی ما ۶ تا ۱۱ باشد.

عاملی افت محسوس تحصیلی دانش‌آموزان را در این استان یادآور شد و اضافه کرد: ما تیمی را موظف کردیم تا به صورت جدی و با بررسی عمیق لایحه‌های مختلف افت تحصیلی را مورد نقد و بررسی قرار داده تا با رفع آنها بتوانیم ارتقای تحصیلی را در واحدهای آموزشی شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در آموزش و پرورش هر کس تفکری غیر از آموزش و تربیت داشته باشد، نیتی خائنانه است و این خیانت به نسل‌های آینده به هیچ وجه جبران‌شدنی نیست.

عاملی ضرورت توجه به مسائل تربیتی را با حمایت از معلمان پرورشی، مربیان بهداشت و سلامت یادآور شد و ادامه داد: در کنار همه این مباحث باید کمبود فضای آموزشی را نیز برطرف کنیم چرا که سرانه فضای آموزشی در این استان پایین‌تر از نرخ متوسط کشوری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در ۱۴ ماه حضور در این استان، با همراهی خیرین و جذب اعتبارات ملی سعی کردیم تا پروژه‌های مدرسه‌سازی را به سرانجام برسانیم که از محل سفر رئیس جمهور نیز بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است.

عاملی ضرورت برچیده شدن مدارس کانکسی و سنگی را یادآور شد و تصریح کرد: ۵۰ مدرسه کانکسی و ۱۶۹ مدرسه سنگی در استان اردبیل فعال هستند که باید به سرعت ایمن‌سازی و نوسازی در آنها انجام شود.

وی وجود سه مدرسه غیرایمن را در مرکز شهر اردبیل یادآور شد و گفت: قرار است با همکاری شهرداری و با ساخت فضاهای آموزشی جدید، جابجایی‌ها انجام شده و بهترین فضای آموزشی و پرورشی را شاهد باشیم.

عاملی با انتقاد از کاهش رشته‌های دانشگاه فرهنگیان افزود: به مرور زمان ۱۳ رشته دانشگاه فرهنگیان اردبیل به کمتر از پنج رشته تقلیل یافته و این زنگ هشدار را برای ما به صدا درآورده تا نسبت به ساخت پردیس دانشگاهی جامع فرهنگیان اقدامی جدی انجام دهیم.

وی قول مساعد وزیر آموزش و پرورش را برای ساخت این پردیس دانشگاهی یادآور شد و خاطرنشان کرد: متأسفانه هنرستان‌های ما نیز از کمبود امکانات کارگاهی رنج می‌برند در حالی که بهتر است در تجهیز این هنرستان‌ها گام‌های جدی برداشته شود.

(خبر ؛ مریم اعلمی)

انتهای پیام/