ماهیت نهضت امام حسین (ع)، تاکید به برپایی عزادری در شان اباعبدلله(ع)، رفتار دوگانه اروپا در قبال ایران از جمله مهمترین موضوعاتی بودند که امامان جمعه  استان اردبیل در تربیون نماز جمعه مطرح کردند .

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، ماهیت نهضت امام حسین (ع)، تاکید به برپایی عزادری در شان اباعبدلله(ع)،مداحان در زمین دشمن بازی نکنند رفتار دوگانه اروپا در قبال ایران و … از جمله مهمترین موضوعاتی بودند که امامان جمعه  استان اردبیل در تربیون نماز جمعه مطرح کردند.

ظلم ستیزی ماهیت نهضت امام حسین(ع) / شعار امسال محرم «فمعکم معکم لا مع غیرکم» است

 آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با بیان تذکراتی نسبت به کیفیت اجرای عزاداری اظهار کرد: در خصوص محرم تذکراتی لازم است؛ اول اینکه مساجد و محلات در مجالس عزاداری خود حتماً از عالم دین استفاده کنند، خود حضرات معصومین فرموده‌اند «اولکم، اولکم معرفه» و امام حسین(ع) فرموده «ما هر کس را بر حسب معرفت او سیراب می‌کنیم» دوم اینکه ماهیت نهضت امام حسین(ع) ظلم‌ستیزی و ستیز با حاکم جائر است.

وی افزود: امروز مصداق بارز ظلم، ظالم و حکومت جائر، دولت آمریکاست و بیش از ۴۰ سال است کشور ما را آمال حملات نظامی، اقتصادی، جنگ روحی و روانی و جنگ نرم قرار داده است و حتی در داروی بیماران خاص به ملت ما رحم نکرده است چنان که یکی از سردمداران آنها گفته که ملت ایران را آن قدر گرسنه نگه می‌داریم تا در برابر ما تسلیم شود.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: دولتمردان امریکا از اهانت و تحقیر هم هیچ کوتاهی نکرده‌اند؛ گاهی گفته‌اند ملت شرور، گاهی گفته‌اند در دی.ان.ای ایرانیان شرارت هست، ده‌ها فیلم علیه تاریخ ما گذشته ما و هویت ما ساخته‌اند مثل فیلم جنگجویان. الان نیز آشکارا تعهد و امضای خود را نقض ساخته و بعد از اینکه ایران ثروت عظیم هسته‌ای خود اعم از اورانیوم غنی شده و تجهیزات گران‌بها مثل راکتور آب سنگین را از بین برده، به راحتی مثل آب خوردن از برجام خارج شده است.

وی ادامه داد: آنها گاهی با بی‌حیایی، کاهش تعهدات توسط ایران بعد از خروج آمریکا از برجام را باج‌گیری می‌دانند و اعلام می‌کنند که غنی‌سازی ۲۰٪ توسط ایران آشکارا باج‌گیری هسته‌ای است ما باید از آنها بپرسیم اگر غنی‌سازی قانونی ایران باج‌گیری نام دارد، پس تعطیل کردن یک طرفه تمام بندهای برجام که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است چه نام دارد؟

اروپا در قبال ایران مواضع دوگانه دارد

آیت الله عاملی به مواضع دوگانه و متفاوت اروپا اشاره و تصریح کرد: اروپا نیز می‌گوید نگران غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران هستیم و ایران فوراً به برجام برگردد. اسرائیل بمب هسته‌ای، بمب هیدروژنی و بمب بیولوژی و غیر آن را دارد که همه سلاح کشتار جمعی است ولی اروپا از آن نگرانی ندارد اما از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نگران است.

وی بیان کرد: بایدن در سفر خود به خاورمیانه گفت «ما تا ابد منتظر جواب ایران نخواهیم ماند» در حالی که ما باید این جمله را در حق آن‌ها بگوییم؛ چون آنها از برجام خارج شده‌اند نه ما، این حرف آن‌ها وقاحت تمام است و هیچ خجالت هم نمی‌کشند و بلکه در ادبیات سیاستمداران آمریکایی، لفظی به نام حیاء و خجالت وجود ندارد.

امام جمعه اردبیل اضافه کرد: رئیس جمهور اسبق آمریکا گفت «ما از حادثه هیروشیما احساس خجالت نمی‌کنیم چون اگر ما این چند هزار نفر را نمی‌کشتیم بعداً ممکن بود بیشتر از آن در همه دنیا کشته شود» یعنی این کشتار وحشتناک برای اتمام جنگ بود در حالی که جنگ را خودشان شروع کرده و به آسیای شرقی لشکرکشی کرده بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آنها حتی به مسافران بی‌پناه و بی‌گناه ایرانی در فراز خلیج فارس هم رحم نکردند و هواپیمای مسافربری ایران را ساقط کردند. در جنگ هشت ساله طرف اصلی ما آمریکا بود و خون ۲۲۰ هزار شهید ما از دستان آمریکا می‌چکد.

مداحان در زمین دشمن بازی نکنند

آیت‌الله عاملی تاکید کرد: در چنین شرایطی اگر مداحی یا شاعری می‌خواهد به وظیفه خود عمل کند، راه را گم نکند و خدای نکرده در زمین دشمن بازی نکند. ما در برابر فزون‌خواهی این قدرت اهریمنی و حفظ اقتدار کشور احتیاج به بصیرت و روحیه حماسی و مقاومت داریم و نقش مداحان محترم و شاعران عزیز در خلق این روحیات بسیار اساسی است.

وی افزود: توجه کنید که انقلاب اسلامی ادامه عاشورای حسینی است امام حسین بکاء بدون نصرت نمی‌خواهد. روزی رسول خدا(ص) در خصوص حادثه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) برای اصحاب خود صحبت کرد. اصحاب حضرت به شدت گریستند. حضرت فرمود «اتبکونه و لا تنصرونه؟ یعنی آیا برای فرزندم گریه می کنید اما او را کمک و نصرت نمی کنید؟»

خطیب نماز جمعه اردبیل عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین نصرت‌ها بعد از امام حسین(ع)، انقلاب اسلامی است. افکار تاریک بنی‌امیه در قالبی مدرن بر دنیا سایه افکنده و کرامت انسان‌ها شکسته شده و انسان‌ها به بردگی گرفته شده‌اند. ما مثل آن عرب که به امام حسین گفت «ان قتلت لنسترقن بعدک؟ یعنی اگر تو کشته شوی ما همه برده می شویم؟» ما هم می‌گوییم اگر فکر عاشورا نباشد استرقاق و بردگی حتمی است امام حسین هم خودش فرمود «اتخذوا مال الله دولا و عباد الله خولا. یعنی بنی‌امیه ثروت را در اختیار افراد خاص قرار داده و بندگان خدا را برده کرده‌اند» انقلاب اسلامی برای مبارزه با این دو تفکر و مصیبت بزرگ به وجود آمده است.

آیت الله عاملی تشریح کرد: ما به هل من ناصر امام حسین(ع) عمل و  انقلاب کردیم و هر چه هزینه می‌دهیم به خاطر عشق به ایشان است.

وی گفت: محاصره و تضییق اقتصادی دشمن همه انتقام از عشق ما به امام حسین(ع) است، در سال‌های آخر جنگ تحمیلی وزیر جنگ آمریکا گفت «ریشه ملت ایران باید خشکانده شود!» مراد او فرهنگ عاشورا و شهادت‌طلبی و باورهای مذهبی بود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: اینجا نیز مداحان و شعراء و عزاداران عزیز راه را گم نکنند. انقلاب اسلامی بالاترین و عالی‌ترین لبیک به هل من ناصر بود. امام حسین(ع) هرکس را به اردوگاه خود راه نمی‌دهد «ما کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً. و هرگز گمراه‌کنندگان را به مددکاری نگرفتم» او برای سرگرمی درست کردن، رئیس و مروس درست کردن و برای تخلیه هیجانات نیامده است؛ او مصلح است.

وی ادامه داد: حرف جدیدی هم نیاورده است؛ برخلاف مفتی عربستان که اعلام کرده کار حسین برخلاف فرمایش جد اوست، بلکه سیره او عین سیره رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) است و لذا فرمود «اسیر بسیره جدی و ابی» در یک کلمه هر کس با حرکت عظیم ملت ایران در کوتاه کردن دست یزیدیان زمان از سرنوشت کشور و ملت مخالفت کند؛ او هیچ چیز از نهضت عاشورا نفهمیده است همیشه یادمان باشد که با چند لعن و چند سلام تکلیف ما در برابر امام حسین ساقط نمی‌شود.

شعار امسال محرم «فمعکم معکم لا مع غیرکم» است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان گفت: هر محرم ما شعاری مربوط به امام حسین(ع) و اهل بیت و عزاداری تعیین می‌کنیم امسال شعار ما عبارت است از «فمعکم معکم لا مع غیرکم» این جمله از زیارت جامعه کبیره است. این زیارت‌نامه شناسنامه کامل ائمه اطهار است، همچنان که جوشن کبیر برای شناساندن خداوند است و ما طبق این شعار هیچ وقت از امام حسین(ع) جدا نخواهیم شد و معیت را در تمام ابعاد اجراء خواهیم کرد.

وی بیان کرد: مراکز هنری می‌توانند در این باب با اجراء مسابقه خط، در توسعه این شعار تلاش کنند.

آیت‌الله عاملی افزود: همه عزاداران مخصوصاً مداحان و شعراء توجه کنند که عاشورا، کربلا و امام حسین(ع) برای ایجاد جنگ طائفه‌ای نیست؛ هیچ کس مثل آن‌ها به وحدت امت حریص نیست و هر سخنی و هر شعری در خصوص ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی، گوینده را داخل در جرگه شیعه انگلیسی می‌کند.

وی اضافه کرد: یک زمانی در منزلی کنار سفارت دولت عثمانی در تهران هر روز صبح روضه برگزار می‌شد؛ اما روضه‌خوان فقط یک روضه را تکرار می‌کرد که مایه اختلاف بین شیعه و سنی می‌شد. مرد محققی می‌گوید گفتم چرا روضه دیگر نمی‌خوانی؟ گفت صاحب پول چنین گفته است، دنبال صاحب پول را گرفتم، چندین واسطه رفت تا به سفارت انگلستان رسید! یکی از وزرای دادگستری ایران نمونه این قضیه را در سیستان و بلوچستان برای اینجانب نقل کرد.

وی در خاتمه عزاداران را به استفاده از ماسک در فضاهای پر ازدحام و رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه کرد.

نظام کانون خانواده در اسلام مقدس است

حجت‌الاسلام علی اکبر باقری بنابی، امام جمعه شهرستان پارس‌آباد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد اظهار کرد: خانواده مهمترین عنصر شکل‌گیری جامعه است که تربیت و اخلاق فرد در آن ساخته می‌شود و به همین دلیل است که کانون خانواده مورد هجمه دشمنان قرار دارد.

وی با بیان اینکه خانواده نخستین کانون اجتماعی محسوب می‌شود، افزود: فرزندان ابتدا در کانون خانواده قرار گرفته و سپس برای حضور در جامعه آمادگی پیدا می‌کنند، لذا دشمنان نیز بیکار ننشسته و برای نهاد خانواده برنامه دارند.

امام جمعه پارس‌آباد به بیان خصوصیات فرد متقی پرداخت و ادامه داد: فرد متقی همیشه امانتدار خوب و صادق باشد و هیچ وقت نباید خیانت کند.

وی رعایت عفاف و حجاب را برای زن و مرد واجب شرعی دانست و ادامه داد: پوشش، برای زن و مرد واجب است و بدحجابی و پوشش‌های نامناسب به هیچ وجه شایسته و در خور شأن و منزلت مردم ایران اسلامی نیست.

 

مسائل فرهنگی مساجد به جوانان و نوجوانان سپرده شود

حجت‌الاسلام باقری ضمن عرض تسلیت ایام محرم، از هئیت امنای مساجد خواست به جوانان و نوجوان در مساجد بها داده و مسائل فرهنگی مساجد را به جوانان سپرده و آنان را به مساجد جذب کنند.

وی از کسبه، بازاریان و مسوولان شهری نیز درخواست کرد با سیاه پوش کردن شهر به استقبال از ماه محرم بروند و عزاداری خود را بدین وسیله اعلام کنند.

امام جمعه پارس آباد تصریح کرد: دعوت به تقوا و رعایت تقوای الهی از وظایف امامان جمعه بوده و ختما مسئله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه روشنگری شود و نباید به امر به معروف بی‌تفاوت بود.

وی در پایان از سه ورزشکار پارس آباد که در مسابقات بین‌المللی مقام برتر را کسب کردند قدردانی نمود.

 

علما و مداحان عزاداری در شأن اباعبدالله برپا کنند

حجت‌الاسلام محمد جعفرزاده، امام جمعه اصلاندوز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به دیدار اخیر ائمه جمعه سراسر کشور با مقام معظم رهبری اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های جوانان، عدم ورود به فعالیت‌های اقتصادی توسط ائمه جمعه و بحث‌های مربوط به حجاب از کلیدواژه‌هایی بودند که مقام معظم رهبری ارائه فرمودند و امیدوارم که بتوانیم فرمان ایشان را بتوانیم به نحو احسن عملیاتی کنیم.

وی افزود: علما و مداحان در ماه محرم از رواج خرافات مقابله کرده و عزاداری در شان اباعبدالله برپا کنند.

امام جمعه اصلاندوز تصریح کرد: در آستانه ورود به ماه محرم قرار گرفته‌ایم، به ماهی وارد می‌شویم که سراسر درس است و عاشورایی دارد که مکتب سرخ شهادت را تا ابد در تاریخ جاودان نگه خواهد داشت؛ بنابراین از علمای معزز و مادحین شهرستان می‌خواهم در این ماه به کیفیت و عمق و غنای اشعار و مطالب، دقت ویژه‌ای داشته باشند و خصوصاً با شکل‌گیری و رواج خرافات مقابله کرده و عزاداری در شان اباعبدالله برپا نمایند‌.

وی ضمن اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: هر چه بیشتر بتوانیم به توسعه معروف کمک کنیم، به همان میزان منکرات در جامعه کاهش پیدا خواهد کرد و امر به معروف مقدم بر نهی از منکر است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده تشریح کرد: تمام افراد در اصلاح امور جامعه سهیم هستند، اما متولیان فرهنگی و به خصوص دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و همچنین رسانه‌ها نقش ویژه‌ای در این زمینه دارند.

وی تاکید کرد: گناهان در این زمانه، شکل جدیدی به خود گرفته‌اند و اغواگری بیش از حدی دارند به خصوص نسل جوان که آماج حملات و وسوسه‌های این گناهان هستند و با همگانی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر می‌توانیم به کنترل این موضوع کمک کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی اصلاندوز با بیان اینکه باید در جامعه مسؤولیت‌پذیری اجتماعی رایج شود، گفت: کسی که در برابر منکرهای موجود و مشهود، سکوت اختیار کند و بی‌تفاوت باشد به اندازه کسی که آن منکر را انجام می‌دهد در گناه او سهیم است.

هدف سیدالشهدا انجام امر به معروف و نهی از منکر بود

حجت‌الاسلام رضا باوقار، امام جمعه شهرستان مشگین شهر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به اهمیت فریضه عبادی و سیاسی نمازجمعه پرداخته و ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم ایام سوگواری حضرت  اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش، اظهار کرد: هفته امر به معروف در پیش رو است و این فریضه  نباید به فراموشی سپرده شود، چرا که هدف سیدالشهدا(ع) انجام امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی از هیات‌های مذهبی و عزاداران خواست آداب عزاداری را به نحو احسن رعایت کنند.

امام جمعه مشگین شهر به پنجم مرداد سالروز اولین اقامه نماز جمعه توسط آیت‌الله طالقانی اشاره کرده و بیان کرد: نماز جمعه، سنگر مطالبات مردم بوده و تبیین‌کننده حیله‌های دشمنان است.

وی گفت: دشمن از طریق کانال‌های ماهواره‌ای، مطبوعات، کتاب و… و با سرمایه‌گذاری کلان، باورهای دینی را مورد هجمه قرار داده و می‌خواهد در چند محور، فعالیت خود را به سرانجام برساند که محور اول تلاش برای ناامید کردن مردم و محور دوم این است که مردم را نگران و مضطرب کند تا تهاجم فرهنگی و تحقیر مردم، مرگ تدریجی در جامعه ایجاد نماید.

 

حجاب یادگار حضرت زهرا (س) و سفارش موکد دین اسلام است 

حجت‌الاسلام کریم اسدی، خطیب نماز جمعه خلخال با اشاره به فرا رسیدن محرم و آغاز دهه امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: امر به معروف واجب بوده و تکلیفی برای بصیرت‌جویان در جامعه است و حفظ حجاب، تکلیف امت اسلامی و این فریضه یادگار حضرت زهرا(س) برای امت اسلامی است.

ویبا اشاره به فرا رسیدن ماه محرم بر ضرورت عزاداری مکتبی تاکید کرد و افزود: دستورالعمل‌های بهداشتی در کلیه مساجد رعایت و عزاداری در شأن حضرت سید الشهدا(ع) برگزار شود.

امام جمعه خلخال به فلسفه حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: دشمنان همیشه در مسیر کمرنگ کردن این فریضه از هیچ تلاشی دریغ نکرده و همیشه خواهان بی‌هویت شدن جامعه بوده‌اند و این در حالی است که اسلام، با حجاب به جامعه اسلامی هویت بخشیده است.

هر مسؤولی که در خدمت به مردم ذره‌ای کوتاهی کند، خائن است

حجت‌الاسلام حسن صفری، امام جمعه لاهرود در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم خراسانی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: دنیا در حال تحول است و نظم جهانی آن تغییر می‌یابد و قدرت‌های نوظهور تلاش می‌کنند ابرقدرتی آمریکا و تک قطبی بودن آن به رهبری آمریکا را تغییر دهند.

وی افزود: دیدار روسای جمهوری روسیه و ترکیه با مقام عظمای ولایت، در صدر تمامی اخبار دنیا بود و سفر بایدن به عربستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که کشورهای امارات، بحرین و عربستان روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کنند، بدون هیچ گونه دستاوردی ناکام ماند.

امام جمعه لاهرود بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به اردوغان فرمودند که ملت‌ها عمیقا با این رژیم غاصب مخالفند و طبق نظرسنجی یک رسانه آمریکایی نزدیک ۸۰ درصد مردم کشورهای امارات، بحرین و عربستان، مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند که نشانگر عمیق، درایت و هوشمندی و شناخت مقام معظم رهبری از مسائل دنیا و ملت‌ها است.

وی مسؤولین را به همت مضاعف و خدمت بیشتر به مردم دعوت و تاکید کرد: هر مسؤولی که در خدمت به مردم ذره‌ای کوتاهی کند خائن است.

حجت‌الاسلام صفری با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و تاکید بر اتحاد بیشتر در عزاداری‌ها ، مردم منطقه را به حضور گسترده در همایش بزرگ روحانیون، مداحان و هیئت امنای مساجد و بخش که با حضور مدیران کل و مسؤولین و هماهنگی و اجتماع بزرگ عزاداران در آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم بن موسی الکاظم (ع) برگزار خواهد شد، دعوت کرد.

انتهای پیام/