مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: از ابتدای آذرماه تاکنون کشت قراردادی در سه هزار هکتار از اراضی آبی استان به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر،علی نوبخت صبح امروز در جمع خبرنگاران از انعقاد قرارداد کشت با ۳۰ کشاورز از سراسر استان خبرداد و گفت: از ابتدای آذرماه تاکنون کشت قراردادی در سه هزار هکتار از اراضی آبی استان به ثبت رسید.

وی افزود: در قالب کشت قراردادی برای اراضی آبی استان تسهیلات خوبی برای کشاورزان در نظر گرفته شده که هزینه‌های مالیاتی، تأمین بذر، کود، سموم و سایر نیازمندی‌ها در قالب کشت قراردادی پرداخت می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل خاطرنشان کرد: هر کشاورز با کد ملی و تلفن همراه خود می‌تواند با مراجعه به سامانه مورد نظر از طریق نرم‌افزار تعریف شده اطلاعات خود را در پهنه زراعی ثبت کرده و در قالب کشت قراردادی تفاهم‌نامه‌ای را با جهاد کشاورزی امضا کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل بابیان اینکه  از ۵۵ هزار هکتار اراضی آبی بخشی به کشت گندم آبی اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: در مرحله اول کود فسفات و ازت با ۵۰ درصد قیمت واقعی به این کشاورزان عرضه می‌شود و هیچ مبلغی از کشاورزان دریافت نشده بلکه در زمان برداشت محصول تسویه‌ حساب انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: اطلاعات زارعان در قالب پهنه‌بندی مناطق مختلف استان انجام شده و تنها با مراجعه غیرحضوری به سامانه مورد نظر می‌توان اطلاعات را ثبت و تایید کرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل اضافه کرد: در زمان برداشت محصول گندم اگر نرخ بازار بالاتر از قیمت تضمینی باشد، کشاورزان می‌توانند محصول خود را خارج از چارچوب قیمت تضمینی بفروشند و مبلغ مورد نظر را با شرکت‌های خدمات کشاورزی تسویه‌ حساب کنند.

وی رویکرد اصلی دولت را حمایت از کشاورزان برای توسعه کشت گندم با نرخ مصوب اعلامی اعلام کرد و گفت: حتی به ازای هر کیلوگرم انتقال محصول، ۱۰۰ تومان هزینه بیشتر به کشاورزان به عنوان هزینه حمل و نقل پرداخت خواهد شد.

نوبخت اظهار کرد: کشاورزان در صورتی که مشکلی در مراجعه به سامانه مورد نظر داشته باشند، می‌توانند به کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی در دهستان‌ها، بخش‌ها و شهرها مراجعه کرده و اطلاعات را ثبت کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل با بیان اینکه سالانه ۲۲۰ هزار تن مصرف گندم در استان ذخیره می‌شود، گفت: در زمان ترسالی استان اردبیل در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده و در زمان خشکسالی به جایگاه نهم تنزل پیدا می‌کند.

انتهای پیام/