در حالیکه یک سال و اندی زمان برای انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، اما گمانه زنی ها برای حضور یا عدم حضور برخی چهره های نام آشنا در این رقابت سیاسی در اردبیل داغ شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور،در حالیکه یک سال و اندی زمان برای انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی باقی مانده و هنوز استانی یا غیراستانی شدن این انتخابات هم در هاله ای از ابهام است، اما گمانه زنی ها برای حضور یا عدم حضور برخی چهره های نام آشنا در این رقابت سیاسی در اردبیل داغ شده است.

در این میان رفتارهای برخی چهره های سرشناس نیز بر آتش این گمانه زنی ها افزوده است و همین موضوع واکنش های متفاوت فعالان فضای مجازی و رسانه ای استان را به همراه داشته است.

از علی نیکزاد باید به عنوان شاخص ترین چهره استانی یاد کرد که که این روزها اخبار و حواشی انتخاباتی، حول محور این چهره سیاسی می چرخد.

اولین وزیر راه و شهرسازی کشور و استاندار اسبق اردبیل، حالا به نظر می رسد به مهره اصلی جناح اصولگرا در انتخابات مجلس یازدهم تبدیل شده است؛ هرچند خود نیکزاد اظهار نظر خاصی در این خصوص نداشته و بیشتر سخنرانی ها و گفتگوهایش تکیه بر اقدامات و فعالیت هایی است که در دوران حضورش در وزارتخانه و…، انجام داده است.

البته در این میان گروههای مخالف جناح نیکزاد نیز بیکار ننشسته اند و با به میان کشیدن اقدامات صورت گرفته و نگرفته در خصوص راه آهن اردبیل و موضوعاتی از این قبیل، فضاسازی منفی علیه این چهره را آغاز کرده اند.

اما در این میان مجید خدابخش استاندار سابق اردبیل که مدتی استانداری آذربایجان شرقی را نیز برعهده داشت، نیز در کانون توجهات رسانه ها قرار گرفته است. چهره ای که نامش در اردبیل عجین شده با مگاپروژه هایی که خود، داستان پرحاشیه ای دارد.

اما شاید به جرات بتوان گفت که برخلاف نیکزاد که حداقل در میان طیف خود طرفداران پروپاقرصی دارد، خدابخش بعد از ترک اردبیل و حضورش در استان همسایه با حواشی که در خصوص حق آبه ارس و سدعمارت و…، داشت، طرفدران هم طیف خود را نیز از دست داده و به نظر می رسد اگر حضورش در انتخابات یازدهم از حوزه اردبیل جدی باشد کار سختی در پیش رو داشته باشد.

محمدرضا حسین زاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک ملی ایران از جمله چهره هایی است که حالا در قامت ناجی راه آهن اردبیل، خود را در بین مردم و رسانه ها معرفی کرده است.

البته در گزینه بودن حسین زاده شاید نقش استاندار بهنام جو هم کم تاثیر نبود.

 بهنام جو در ابتدای حضورش در استانداری اردبیل، بهمن برادر محمدرضا را به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل منصوب کرد؛ انتخابی که در وهله اول کمی غیر منتظره بود اما به نظر می رسید بهنام جو با هوشمندی، بیش از آنکه به توانایی بهمن اعتقاد داشته باشد، بیشتر به تامین اعتبار برای پروژه راه آهن توسط بانک ملی ایران، از طریق همین انتخاب دلخوش کرده بود؛ که اتفاقا هدف هرچه بود؛ برای بهنام جو خوشایند بود.

در هر حال این روزها طرفدران محمدرضا حسین زاده، در فضای مجازی، در حال انتشار رزومه کاری این چهره هستند و در تلاشند افکار عمومی را برای حضور احتمالی حسین زاده در انتخابات یازدهم آماده کنند.

کمال الدین پیرموذن نماینده سابق اردبیل هم این روزها با حضور در فضای مجازی در تلاش است که خود را از هم اکنون به عنوان یکی از کاندیداهای مجلس یازدهم مطرح کند.

البته در روزهای گذشته با توجه به رد صلاحیت کمال در دوره دهم توسط شورای نگهبان، بحث حضور حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی اردبیل در انتخابات نیز قوت گرفت و فعالان فضای مجازی، این چهره را گزینه جدی خانواده پیرموذن، برای انتخابات پیش رو مطرح می کردند؛ هرچند با تمام حواشی به نظر می رسد کمال الدین پیرموذن دوست ندارد به همین راحتی پا پس کشیده و عطای نمایندگی مجلس را به برادرش ببخشد.

در این میان هوشنگ عشایری جوان نیز از گزینه هایی است که هر از گاهی نام او در فضای مجازی برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم به گوش می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی که سابقه مدیریت اداره کل راه و شهرسازی استان فارس را نیز در کارنامه خود دارد شاید یکی از گزینه های مورد حمایت جریان اصلاحات باشد؛ هر چند این چهره بیشتر عمرانی، در طول سالیان گذشته چندان در قید و بند جریانات سیاسی قرار نگرفته و تلاش کرده در فضای بی حاشیه به کار خود ادامه دهد.

قاسم محمدی نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی از حوزه اردبیل، نیر، نمین و سرعین هم از چهره هایی است که به نظر آرام آرام خود را مهیای حضور در انتخابات یازدهم می کند.

البته باتوجه به قرابت سببی این چهره اصولگرا با رضا کریمی نماینده فعلی اردبیل شاید در آتی، معادلاتی دیگر در عرصه کاندیداتوری این دو شکل بگیرد؛ هرچند محمدی_کریمی تقریبا در دو طیف سیاسی مختلف قرار دارند اما بازهم باید منتظر ماند و دید که در رقابت قرابت و سیاست کدام چربش بیشتری نسبت به هم خواهد داشت.

حمید لطف اللهیان شهردار اردبیل نیز جزو افرادی است که همه اذعان دارند فعالیت او در مدیریت شهری باهدف کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم است؛ هرچند لطف اللهیان اظهار نظر صریحی در این خصوص نداشته است.

البته با توجه به سابقه رای آوری چهره هایی که در مدیریت شهری اردبیل نقش کلیدی داشته اند، شاید نیم نگاه لطف اللهیان به کاندیداتوری مجلس یازدهم را قابل توجیه کند؛  مدیریتی که در طول سالیان گذشته نردبانی بوده برای افرادی که قصد حضور در انتخابات مجلس را داشته اند.

ولی آذروش، کمال الدین پیرموذن، صدیف بدری و محمد فیضی از جمله کاندیداهایی هستند که قبل از ورود به عرصه انتخابات مجلس، سابقه شهرداری یا عضویت در شورای شهر دارالارشاد را داشته اند و همین آمار و ارقام کافی است تا هر شهرداری را برای حضور در انتخابات ترغیب کند.

البته شهردار فعلی اردبیل جو رسانه ای استان را نیز در دست گرفته و رسانه های محلی حداقل در ظاهر از فعالیت های لطف اللهیان حمایت می کنند.

البته تخلفات مالی گسترده در زیر مجموعه شهرداری در هفته های گذشته که توسط دادستان عتباتی علنی شد فضای منفی را برای شهردار به همراه داشته و به نظر می رسد آتش این فسادها ادامه دار باشد.

کاظم دبیر، مسؤول نمایندگی آستان قدس رضوی استان اردبیل هم در ماههای گذشته روزهای پرحاشیه ای داشته است.

دبیر که سابقه فرمانداری اردبیل را نیز برعهده داشته است حالا با توجه به نزدیک شدن به انتخابات، بیش از گذشته مورد آماج حملات منتقدان قرار گرفته است.

 حضور این چهره در آستان قدس رضوی بهانه ای شده تا گروه ها و جناح های مخالف به مانند انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری، بر طبل استفاده از نام امام رضا(ع) برای امیال سیاسی بکوبند؛ حواشی که با توجه به سبقه برگزاری انتخابات در طول سال های گذشته، به امری طبیعی در کارزار سیاسی تبدیل شده است.

محمدرضا سرداری، معتدل ترین کاندیدای انتخاباتی دوره دهم، از آن دسته از کاندیداهای احتمالی است که نه در فضای مجازی، بلکه بیشتر در فضای حقیقی خود را مهیای دور یازدهم می کند.

یوسف اکبری دیگر چهره اصول گرایی است که حالا در شرایط گرگ و میش انتخاباتی قرار گرفته است. آتش زیر خاکستری که این روزها خود را به عنوان سرسخت ترین منتقد دولت در استان معرفی کرده است و البته حامی اصلی برای چهره های شاخص اصولگرایی.

البته با توجه به مطالب منتشر شده از سوی فرماندار اسبق اردبیل در فضای مجازی و رسانه ای، به نظر می رسد این چهره بیش از آنکه نقش اصلی انتخابات را برای خود داشته باشد، به عنوان لیدر جریان خود فعالیت می کند.

در این میان چهره های شاخص دیگری همچون ولی آذروش، حسن نوعی اقدم، اکبر نیکزاد، سید کاظم موسوی، مصطفی افضلی فرد، مالک رضایی و منصور حقیقت پور هم حضور دارند که پتانسیل کاندیداتوری مجلس را دارند؛ هر چند این افراد تاکنون حداقل در ظاهر، فعالیت آنچنانی برای معرفی خود برای انتخابات یازدهم نداشته اند؛ و البته در این بین به نظر می رسد باید در انتظار گزینه های کاملا نو و جدید هم بود که شاید در وهله اول چندان شناخته شده نباشند. اما نظر به تغییرات آتی در چینش های سیاسی و نیز جنس تبلیغات در فضای مجازی، نمی توان بی تفاوت از کنار آنها عبور کرد.

مصطفی محمدی

انتهای پیام/

  • نویسنده : مصطفی محمدی