به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، گذر زمان را حتی در چهره شهرها نیز می‌توان دید،کافی است سری به محلات قدیمی شهر بزنیم؛ ابنایی که روزگاری نه چندان دور آوازه ای پرطمطراق با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری داشتند، اینک به دلیل عدم انطباق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن عنوان بافت […]

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، گذر زمان را حتی در چهره شهرها نیز می‌توان دید،کافی است سری به محلات قدیمی شهر بزنیم؛ ابنایی که روزگاری نه چندان دور آوازه ای پرطمطراق با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری داشتند، اینک به دلیل عدم انطباق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن عنوان بافت فرسوده و ناکارآمد را یدک می کشند؛ زندگی ساکنان این بناها نیر همواره با آمیزه ای از ترس و نگرانی همراه است.

اما بافت فرسوده و ناکارآمد تنها شامل محلات قدیمی شهر نیست؛ اندکی دورتر از این ابنای خوش آوازه قدیمی، ساختمان‌هایی بی هوا بلند وکوتاه قد کشیده اند؛ بناهایی با نادیده‌هایی بی شمار از اصول مهندسی شهرسازی و تراکم جمعیت زیاد که نیازمند نوسازی است و عنوان سکونتگاه‌های غیر رسمی یا حاشیه شهر را یدک می کشند.

 

۲۵۶ هزار نفراز اردبیلی در بافت ناکارآمد زندگی می کنند  

در استان اردبیل نیز  طبق اعلام مسئولان بیش از۲۵۶ هزار نفر، چیزی حدود ۳۰ درصد جمعیت استان اردبیل در بافت ناکارآمد و سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

طبق مصاحبه محبوب حیدری مدیرکل راه شهر سازی استان اردبیل با خبرگزاری ایرنا  یکهزار و ۳۹۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان اردبیل وجود دارد که در اردبیل به میزان ۹۶۳ هکتار ، پارس ‌آباد ۲۴۸ هکتار، خلخال ۸۴ هکتارو مشگین‌ شهر ۹۵ هکتار است که در اولویت بازسازی قرار گرفته‌اند.

طبق اعلام این مسئول ۳۰ درصد جمعیت اردبیل،۳۳ درصد جمعیت مشگین شهر، ۲۶ درصد جمعیت پارس آباد و ۱۴ درصد جمعیت خلخال در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد زندگی می‌کنند.

همچنین در اردبیل ۲۰ سکونت‌گاه، در مشگین شهر۱۲ سکونت‌گاه ، در پارس آباد ۱۱ و در خلخال هفت محله در قالب سکونت گاه غیررسمی شناسایی شده است.

 

۵۰ طرح بازآفرینی شهری در استان اردبیل در دست اجرا است

محمد زارع حسین‌زاده معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل درباره نوسازی بافت‌های فرسوده شهری گفت: در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده شهری ۲ برنامه در قالب نوسازی محله ای و مردمی سازی در دستور کار قرار گرفته است که  در قالب نوسازی محله ای در شهر اردبیل ۲۵ طرح با ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار، در پارس آباد پنج طرح با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال، در مشگین شهر ۱۱ طرح با ۱۶۵ میلیارد ریال، و در خلخال پنج طرح با ۷۵ میلیارد ریال در دست اجرا است.

به گفته این مسئول ۵۰ طرح نوسازی و بازآفرینی شهری در قالب نوسازی محله‌ای با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال  و با هدف ارتقای شاخص‌های زیست سالم و با کیفیت شهروندان  در استان اردبیل در حال انجام است.

با تمام این اوصاف به نظر می رسد برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهری علاوه بر تامین اعتبار و دادن تسهیلات به مالکان این بناها به یک عزم همگانی و مشارکت دادن مردم در تحقق این امر نیازداریم تا با فراهم آوردن بسترها، نوسازی به صورت هدفمند صورت بگیرد.

تجربه نشان داده هرگونه مداخله در بافت‌های زنده شهری، بدون مشارکت ساکنان به نتیجه نمی‌رسد؛ بنابراین برای موفقیت در نوسازی بافت ناکارآمد باید مشارکت به معنای واقعی آن، یعنی شرکت فعال شهروندان در حیات مدنی خویش، در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و عرصه های دیگر وجود داشته باشد.

گزارش: سمیه شاهی

انتهای پیام/