امام جمعه اردبیل گفت: سفر بایدن به منطقه ضعف و افول دولت آمریکا را آشکار کرد چراکه بایدن در این سفر به هیچ‌یک از مقاصد خود نرسید.

 آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه به تحلیل سفر اخیر بایدن به عربستان پرداخت و اظهار کرد: سفر بایدن به منطقه ضعف و افول دولت آمریکا را آشکار کرد چراکه بایدن در این سفر به هیچ‌یک از مقاصد خود نرسید.

وی افزود: یکی از اهداف بایدن در این سفر، افزایش تولید نفت توسط عربستان بود ولی عربستان اعلام کرد طاقت تولید بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز را ندارد، بنابراین آمریکا مجبور شد برای قیمت نفت روسیه سقف تعیین کند تا نفت ارزان قیمت توسط روسیه وارد بازار شود. این واقعاً برای آمریکا افتضاح بود چون خریدار اصلی نفت روسیه در شرایط تحریم، چین و هند است و آن‌ها هیچ‌وقت فرمانبردار آمریکا نمی‌شوند.

نماینده ولی فقیه در اردبیل ادامه داد: آمریکا آنچنان خودش را گم کرده که دستور داد شرکت‌های بیمه حق ندارند کشتی‌های حامل نفت روسیه را بیمه کنند و این باعث بالا رفتن قیمت سوخت شد و حالا اروپا و آمریکا با تورم مهار گسیخته مواجه شده‌اند و این در حالی اتفاق افتاده که روسیه نسبت به سال گذشته نفت بیشتری فروخته است.

 آیت‌الله عاملی تصریح کرد: تمام تلاش بایدن در این سفر این بود که قیمت بنزین در پمپ بنزین‌های آمریکا بالا نرود تا او در انتخابات پیروز شود، اما از بدشانسی او عربستان از اضافه کردن یک میلیون بشکه سرباز زد و قیمت‌ها در پمپ بنزین‌ها بالا رفت. همه تحلیلگران می‌گویند در این سفر هیبت آمریکا شکسته شد.

وی بیان کرد: مقصد دوم بایدن، تشکیل ائتلاف نظامی با عرب‌ها علیه ایران بود، یعنی همان ناتوی عربی اما اقتدار ایران، آنقدر بالا رفته که هیچ کشوری حاضر به حضور در این تحالف نشد بلکه وزیر خارجه عربستان آن را مسخره کرد و گفت: «ناتوی عربی چه صیغه‌ای است؛ آن را چه کسی درآورده است؛ اصلا چنین چیزی در نشست جده مطرح نشد»؛ بن سلمان  هم گفت: «ما هیچ تحالف دفاعی با اسرائیل نخواهیم داشت! عجیب این است که در این سفر بایدن از تحالف عربی صحبت می‌کرد ولی  عربستان می‌گفت تحالفی علیه ایران نداریم! این بدترین و ذلت آورترین حالت برای آمریکا بود.

امام جمعه اردبیل با اشاره به پرواز بایدن از تل‌آویو به جده خاطرنشان کرد: تنها موفقیت بایدن در این سفر این بود که عربستان را مجبور کرد فضای خود را به هواپیماهای اسرائیلی باز کند و خودش آن را با افتخار با پرواز از تل‌آویو به جده افتتاح کرد و این قطعا مقدمه عادی سازی روابط توسط عربستان با اسرائیل است.

کشورهای عربی در سفر بایدن دچار ذلت شدند

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه کشورهای عربی در سفر بایدن دچار ذلت شدند، گفت: کشورهای عربی از چند جهت در این سفر ذلیل شدند، اول اینکه بایدن اعلام کرد تفوق نظامی اسرائیل باید در منطقه حفظ شود و این اهانت بسیار بزرگ به کشورهای منطقه است چون معنای آن این است که همه شما باید دنبال‌رو اسرائیل باشید و حق ندارید از تکنولوژی‌های جدید و برتر استفاده کنید.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: دوم اینکه در بیانیه اختتامیه همه متفق شدند که منطقه خلیج‌فارس از سلاح کشتار جمعی عاری و خالی باشد اما حتی یک کشور عربی جرات نکرد بگوید کلمه خلیج‌فارس به خاورمیانه تبدیل شود تا اسرائیل را نیز شامل شود، چون آمریکا اجازه نمی‌داد، زیرا بایدن صریحاً گفت تفوق نظامی اسرائیل باید حفظ شود.

وی افزود: سوم اینکه جرات نکردند در بیانیه اختتامیه بنویسند اشغال خاک یک کشور ممنوع است تا اسرائیل از خاک فلسطین و از جولان سوریه و عربستان از یمن و ترکیه و آمریکا از سوریه خارج شوند، اما به روسیه حمله کردند که چرا با قدرت نظامی مرزها را تغییر می‌دهد به ماجرای غم‌انگیز یمن که رسیدند باید یک کلمه می‌نوشتند که اشغالگر خارج شود، اما از ترس عربستان نوشتند مشکل یمن باید حل شود اما با طرح سعودی.

خطیب نماز جمعه اردبیل عکس دو نفره بایدن با بن‌سلمان را ذلتی بزرگ برای آمریکا دانست و عنوان کرد: یک ذلت بسیار بزرگ این سفر برای آمریکا این بود که بایدن گفته بود در این سفر از عکس دونفره با بن‌سلمان اجتناب خواهد کرد چون نمی‌خواهد در کنار قاتل خاشقچی و قاتل ۸۰ بی‌گناه که در یک روز گردن زده شدند، بایستد. ولی وقتی به جده رسید برای اهداف انتخاباتی‌‌اش در کنار بن سلمان قرار گرفت و عکس یادگاری انداخت.

آیت‌الله عاملی تشریح کرد: البته در سفر جده، بایدن یک کار بسیار خوبی انجام داد و آن اینکه در سفر به عربستان  یک کلمه از حقوق بشر و دموکراسی صحبت نکرد چون بن‌سلمان کنار او ایستاده بود.

وی گفت: یک نکته قابل توجه در نشست جده این است که کشورهای عربی  در بیانیه اختتامی نتوانستند حتی یک کلمه راجع به مشکل اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین حرف بزنند چون کدخدا اجازه نداد آن‌ها هم در برابر او مثل عبد در برابر مولی ایستاده بودند. آن‌ها نتوانستند حتی یک تصمیم به نفع جهان اسلام مثل داشتن «ارز مشترک» بگیرند؛ بن‌سلمان گفت از ایران می‌خواهیم به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد اما توضیح نداد آیا قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد که ۸ سال در یک کشور فقیر مسلمان یعنی یمن خون بی‌گناهان را بریزند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: بایدن گفت باید ریشه ارهاب را در منطقه از بین ببریم اما نگفت چرا سردار اصلی مبارزه با ارهاب یعنی سردار سلیمانی ترور شد؟ چون او داعش را اصلاً ارهاب نمی‌داند، در ادبیات آن‌ها ارهاب و ارهابیون کسانی هستند که در برابر جنایات اسرائیل و آمریکا در منطقه ایستاده‌اند.

آیت‌الله عاملی با انتقاد از تاخیر در پرداخت وجه گندم کشاورزان اظهار داشت: از دولت می‌خواهم در پرداخت وجه گندم ماخوذه تسریع کند چراکه هرگونه تاخیر در این خصوص زمینه را برای ورود دلالان و قاچاق گندم به خارج از کشور فراهم می‌کند. متاسفانه در بعضی از مناطق یک ماه است گندم به تحویل دولت داده شده ولی هنوز وجه آن پرداخت نشده است.

نماز جمعه مدرسه بزرگ تربیتی و جریان عظیم فرهنگی است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ضمن گرامیداشت سالروز اقامه اولین نماز جمعه گفت: ۵مرداد روز نماز جمعه است، نماز جمعه یک مدرسه بزرگ تربیتی، جریان عظیم فرهنگی، سیستم وسیع اطلاع‌رسانی برای ایجاد بصیرت و آگاهی بخشی و سفره عظیم آسمانی برای اخذ توشه برای ابدیت است.

آیت‌الله عاملی افزود: غفلت از نماز جمعه غفلت از برکات بزرگ تربیتی فرهنگی و اخروی است، طبق روایات معتبر جایگاه هر شخص در محضر خداوند در ساحت ابدیت با تعداد نماز جمعه مشخص می‌شود.

انتهای پیام/