ولی‌عهد سعودی در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط، ایران را به «ارتکاب حملات تروریستی» متهم کرد و با بیان اینکه «عربستان دنبال جنگ در منطقه نیست»، گفت «در برخورد با هر تهدیدی علیه منافع حیاتی‌مان تردید نمی‌کنیم».

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، «محمد بن سلمان آل سعود» ولی‌عهد و وزیر دفاع سعودی، در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط که امروز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد که کشورش به دنبال جنگ در منطقه نیست اما «ایران است که وضعیت را در منطقه تشدید می‌کند» و دست به اقدامات تروریستی می‌زند. 

بن سلمان بدون ارائه شاهدی برای مدعای خود، ایران را متهم به حمله به دو نفتکش در دریای عمان کرد و گفت،‌ حمله به نفتکش‌ها در خلیج (فارس) و هدف گرفتن تأسیسات نفتی و فرودگاه أبها در عربستان سعودی، بر خواست ریاض از جامعه بین‌الملل تأکید می‌کند تا موضعی قاطع علیه ایران اتخاذ شود. 

ولی‌عهد سعودی که این روزها شاهد حضور ارتش یمن در مناطق جنوبی عربستان سعودی است، مدعی شد که ریاض از تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران یمن حمایت کرده اما «حوثی‌ها هستند که برنامه‌های ایران را بر منافع یمن ترجیح داده» و حل سیاسی را قبول نکرده‌اند. این سخن ولی‌عهد سعودی یک روز بعد از آن اعلام شد که محمد علی الحوثی عضو شورای سیاسی انصارالله یمن اعلام کرد، صنعاء آماده مذاکره برای صلح عادلانه است. 

ولی‌عهد سعودی مدعی شد، جنگ کشورش علیه یمن فقط برای «آزادی یمن از شبه‌نظامیان ایران نیست» بلکه برای «تحقق رفاه و ثبات و شکوفایی برای همه مردم یمن» است. این سخن وزیر دفاع سعودی در حالی است که تابستان گذشته روزنامه واشنگتن‌پست (سوم آگوست ۲۰۱۸-۱۲ مرداد ۹۷) فاش کرد که تعداد قربانیان جنگ یمن از پنجاه هزار نفر فراتر رفته است.

این مقام سعودی، «روابط سعودی آمریکایی»‌ را «عامل اساسی در تحقق امنیت در منطقه و ثبات آن» دانست و گفت که این روابط متأثر از «تبلیغات رسانه‌ای یا مواضع این و آن» نمی‌شود. 

بن سلمان به پرونده قتل جمال خاشقچی هم پرداخت و خواستار «توقف بهره‌برداری سیاسی» از آن شد هر چند که آن را «جنایتی خیلی دردناک» توصیف کرد و مدعی شد کشورش برای اجرای عدالت و بازخواست کامل [مرتکبان آن] تلاش می‌کند.

در بخش اقتصادی مصاحبه، ولی‌عهد سعودی از تعهدش و ادامه تلاشش برای «طرح اولیه سهام شرکت آرامکو طبق شرایط و زمان مناسب» خبر داد و گفت «مشخص کردن مکان طرح آن هنوز زود است». او مدعی شد که «طرح ۲۰۳۰ از مرحله برنامه‌ریزی و طراحی، در همه حوزه‌ها، وارد مرحله اجرا شده است». بن سلمان خود را رهبر مردم کشورش برای تغییر توصیف کرد و گفت به این امر افتخار می‌کند. 

بخش‌هایی از مصاحبه

الشرق الاوسط:  منطقه در مدت اخیر، شاهد ناآرامی‌های خطرناکی است که امنیت منطقه و ثبات آن و همه جهان را تهدید می‌کند. موضع پادشاهی عربستان سعودی در قبال این تحولات چیست و چگونه با این تشدید وضعیت برخورد می‌کند؟

بن‌سلمان:  موضع پادشاهی سعودی آنطور که در بیانیه دولتش آمده روشن است. پادشاهی سعودی، جنگ نمی‌خواهد در منطقه. اما ما در برخورد با هر تهدیدی علیه مردم‌مان، حاکمیت‌مان و منافع حیاتی‌مان، تردید نخواهیم کرد. اولویت ما منافع ملی‌مان است و تحقق خواسته‌های مردم‌مان از طریق [محقق کردن] اهداف «چشم‌انداز ۲۰۳۰ پادشاهی سعودی» در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، توسعه، اصلاح اقتصادی و اجتماعی. این، نیازمند محیطی باثبات و مشوّق در داخل پادشاهی سعودی و در منطقه است. لذا نقش پادشاهی سعودی چه در منطقه خلیج [فارس] یا شمال آفریقا یا در منطقه شاخ آفریقا و دیگر مناطق، نقش حامی ثبات و صلح است همان شیوه پادشاهی سعودی از زمان تأسیسش که همیشه بر مسیر ترک تفرقه، فرقه‌گرایی، افراطی‌گری و حفظ وحدت و ثبات منطقه و صلح بین‌المللی حرکت کرده است. 

  • منبع خبر : فارس