معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: سرمایه گذاری ، اشتغال و توسعه پایدار مستلزم تعریف زنجیره تولید است که سود همه حلقه ها تامین شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، ارژنگ عزیزی در دیدار مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور گفت: سرمایه گذاری، اشتغال و توسعه پایدار مستلزم تعریف زنجیره تولید است تا سود همه حلقه ها تامین شود.

وی بیان کرد: متاسفانه از یک طرف واحدهای تولید و فرآوری محصولات لبنی با مشکل تامین شیر مواجه هستند و از طرف دیگر تولید کنندگان شیر و دامداران، عرضه شیر را، از مشکلات خود بیان می‌کنند و در این میان ایجاد خوشه‌های لبنیاتی هم، مشکلی را حل نکرده و کارایی چندانی ندارد.

عزیزی اجرای طرح هویت گذاری دام های سبک و سنگین در کشور با مشوق های بیمه ای و تسهیلات بانکی را تحسین کرد و گفت: نبود آمار دقیق یکی از مشکلات حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است و هویت دار کردن دام های کشور و  اجرای آن در استان کمک خوبی برای مسئولان جهت برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و توسعه است تا تصمیمات درست و منطقی در حوزه اقتصادی اتخاذ شود.

معاون استاندار اردبیل تامین نهاده را یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید برشمرد و گفت: متاسفانه علیرغم اینکه بخش دام متولی فراوانی دارد اما تولید و تامین نهاده موضوعی است که دستگاه‌ها از زیر بار آن شانه خالی کرده‌اند.

 معاون استاندار اردبیل اظهار کرد: تشکل‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه های دامداری می توانند با ورود به بحث تامین نهاده، بخش عظیمی از مشکلات این حوزه را مرتفع کنند.

عزیزی با بیان اینکه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی فرصتی برای احصای مجموعه موانع و مشکلات حوزه کسب و کار و تولید و اخذ مصوبه در سطح استان و ملی است و باید از این ظرفیت استفاده شود، افزود: در سفر معاون مناطق محروم رئیس جمهور به استان و نیز دیدار های حضوری انجام گرفته با وی در تهران و نیز ملاقات های استاندار محترم با رئیس ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره)، اعتبار قابل توجهی به توسعه دامپروری با اجرای برنامه‌های اصلاح نژادی و تامین دام روستاییان به منظور ارتقاء سطح درآمدهای روستائیان و عشایر اختصاص یافته است که تامین دام های سبک و سنگین اصلاح نژادی مقرون به صرفه اقتصادی، به جای پرداخت تسهیلات یکی از این طرح هاست.

در این دیدار که در محل استانداری اردبیل ترتیب یافت مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور نیز گفت:اتحادیه دامداران کشور بعد از تعاونی روستایی بزرگترین تعاونی کشور است.

سلطانی ادامه داد: ۹۵ درصد از دامهای ثابت کشور تحت پوشش اتحادیه دامداران کشور است که با هویت گذاری دام های سبک و سنگین، شماره ملی و بین‌المللی برای دام ها با هدف جلوگیری از قاچاق و رصد مسائل بهداشتی و نیازهای دام ها اختصاص می یابد.

وی از اجرای برنامه های تولید و صادرات در حوزه دام های سبک و سنگین در کشور خبر داد.