سالیان طولانی بود که شهروندان اردبیلی چشم انتظار تحقق رویای تکمیل پروژه راه آهن «اردبیل - میانه» بودند؛ رویایی که از همان ابتدا مشخص بود که تحققش به آسانی وعده مسئولان نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور،/ نرگس محمدی؛ خبرگزاری بازار- از حدود ۱۵ سال پیش بود که شهروندان اردبیلی چشم انتظار تحقق رویای تکمیل پروژه راه آهن اردبیل – میانه بودند؛ رویایی که از همان ابتدا مشخص بود که تحققش به آسانی وعده های مسئولان نخواهد بود؛ اما امید تنها دلخوشی مردم صبوری بود که آرزویشان اتصال استانشان به شبکه ریلی کشوری بود.

پروژه ای که به اندازه تمام سالهایی که از اولین وعده های تحققش می گذرد؛ قصه ها و سرنوشت های متفاوتی برای آن به رشته تحریر درآمده است.

فروردین ۹۲ بود که علی نیکزاد، وزیر وقت راه و شهرسازی، درباره این طرح گفت: با تکمیل پروژه راه آهن «اردبیل- میانه»، این راه‌آهن از طریق آذربایجان به راه آهن مسکو، متصل خواهد شد.

نیکزاد، این طرح را مهم‌ترین طرح وزارتخانه متبوع خود در شمال غرب کشور عنوان کرده بود که در خصوص منابع آن، تدارک‌های خاصی نیز دیده شده است.

پروژه ای که اتفاقا اگر به سرمنزل مقصود می رسید، بی شک یکی از مهمترین پروژه آن سالهای کشور بود.

اما انگار، راه آهن اردبیل برای همان سالها مهم بود و بعد از گذشت اندک زمانی، مهمترین مطالبه مردم اردبیل در فراموشی ماند و تنها به وعده خشک و خالی مسئولان و کاندیداهایی تبدیل شده که خیلی دوست داشتند دل مردم را به دست بیاورند.

اتفاقی که سالیان سال شعار تبلیغاتی خوبی برای آنهایی شد که خیلی دوست داشتند یکی از کرسی های مجلس را به نام خود ثبت کنند.

اما در روزهای خاموشی و فراموشی این پروژه، منصور حقیقت پور نماینده وقت اردبیل در مجلس با اظهار نظری جالب، همه را در شوک فرو برد.

حقیقت پور با بیان اینکه بحث اصلی در رابطه با راه آهن «اردبیل- میانه»، نبود مطالعه در مورد مسیریابی این پروژه است گفت: متاسفانه راه آهن «اردبیل – میانه» بدون مطالعات زمین شناسی صورت گرفته و  اراضی ناپایدار و کوهستان‌های صعب‌العبور درآینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؛ کما اینکه در حال حاضر نیز با ترک خوردگی های ایجاد شده در تونل‌ها این مشکلات نمود پیدا کرده است.

وی همچنین به مسیر ۳۰ کیلومتری پروژه که پیچیده‌ترین مسیر محسوب می‌شود و هنوز هیچ طرحی برای آن صورت نگرفته اشاره و عنوان کرد: این مسیر به دلیل گذر از دریاچه شهریار نیاز به زیر ساخت‌های مناسب دارد و در این مورد وزارت نیرو هشدارهای لازم را داده است.

حقیقت این پروژه را فاقد هر گونه توجیه اقتصادی و اجتماعی دانسته و در عین حال گفت: با صرف یک سوم بودجه لازم برای تکمیل این  پروژه، می‌توان  راه آهن را از مسیر «بستان آباد-سراب» ادامه داد که این موضوع به دلیل در برگیری شهرستان‌های نیر و سرعین توسعه گردشگری را نیز شامل می‌شود.

صحبت های حقیقت پور جو سنگینی را به همراه داشت؛ به طوری که برخی دیگر از نمایندگان وقت استان همچون کمال الدین پیرموذن نسبت به این موضوع واکنش دادند.

اما هر چه بود راه آهن اردبیل با حرکت لاک پشتی به کار خود ادامه داد و مردم هم دیگر نه امیدی به اتمام پروژه داشتند و نه حال و هوایی برای پیگیری موضوع.

پروژه راه آهن اردبیل به همین سبک و سیاق ادامه داشت تا اینکه سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به اردبیل برای بازدید از از پروژه راکد راه آهن در سال ۹۵، بار دیگر بارقه ای از امید را در دلها ایجاد کرد.

در این بازدید صدیف بدری نماینده اردبیل از ناملایمات دولت نسبت به پروژه راه آهن گلایه کرد.

در همان زمان محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز از تخصیص منابع ویژه به راه آهن اردبیل در سال ۹۶ و برنامه ششم توسعه خبر داد.

در این میان حضور اکبر بهنام جو در استانداری اردبیل نیز مزید بر علت بود تا با استفاده از ارتباطات خود بتواند زمینه جذب اعتبارات برای مهمترین مطالبه مردمی را بگیرد.

مرداد ماه ۹۷ استاندار اردبیل از نهایی شدن فاینانس راه آهن اردبیل خبر داد.

وی اظهار کرد: ما بر اساس وعده‌ای که به مردم در تکمیل راه آهن اردبیل داده‌ایم، توانسته ایم از طریق فاینانس داخلی ۷۵۰ میلیارد تومان با همکاری بانک ملی برای راه آهن اعتبار مصوب کنیم.

استاندار اردبیل خرداد ماه ۹۸ نیز اظهار کرد که از محل فاینانس داخلی ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر به پروژه راه آهن «میانه – اردبیل» پرداخت می‌شود.

در این میان حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در اردبیل برای آغاز عملیات اجرایی ریل گذاری راه آهن «اردبیل_میانه» در بهمن ماه ۹۸، شهروندان را برای تکمیل پروژه مغفول مانده چندین ساله، امیدوارتر کرد.

اسلامی در این بازدید از تکمیل و بهره برداری از این پروژه تا پایان کار دولت روحانی خبر داد، اظهاراتی که البته به نظر این بار تنها در حد وعده باقی نمانده و شاید تا ۱۴۰۰، صدای خوش سوت قطار در اردبیل شنیده شود.

اتفاقی که اکبر بهنام جو استاندار اردبیل روز گذشته هم در جریان بازدید از اجرای ریل گذاری راه آهن میانه به اردبیل بر آن تاکید کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی کلی دارد که با تزریق اعتبار به موقع، در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ کیلومتر از سمت اردبیل قابل ریل گذاری است، افزود: عملیات ریل گذاری از سمت میانه نیز چهار ماه آینده آغاز و هر ماه بیش از هفت کیلومتر ریل گذاری انجام می شود.

بهنام جو اظهار کرد: البته از ماه های آینده قادر هستیم در هر ماه بیش از ۱۴ ریل گذاری انجام دهیم.

وی اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان اردبیل، برای سال جاری ۸۰۰ میلیارد تومان برای پروژه راه آهن اختصاص یافته و این اعتبار با پیگیری مسئولان و نمایندگان استان پیش از موعد تزریق می شود.

بهنام جو با بیان اینکه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا کنون برای این پروژه هزینه شده است، افزود: برای تکمیل این پروژه سخت بیش از یک هزار و ۳۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است و علاوه بر۸۰۰ میلیارد تومان تخصیص سفر رییس جمهور به استان مابقی ۵۰۰ میلیارد تومان را نیز دولت تامین خواهد کرد.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه بانک ملی هم به تعهد خود به خوبی عمل کرده است، اظهار کرد: این پروژه یکی از پروژه های اولویت دار دولت و زیرساخت های اساسی در استان اردبیل است که اهتمام جدی همه دست اندرکاران لازمه اتمام پروژه تا پایان دولت دوازدهم است.

در این میان بهنام جو از اتصال ایستگاه راه‌آهن اردبیل به شهرک صنعتی دو هم خبر داد و افزود: ادامه راه آهن به شهرک صنعتی و کارخانه سیمان به جد پیگیری می شود که در سفر رییس جمهور نیز مطرح شد که در حال مطالعه و طراحی است و اعتبار این مسیر غیر از اعتبار یاد شده راه آهن «اردبیل _ میانه» است و سازمان برنامه و بودجه پیگیری خواهیم کرد.

بهنام‌جو گفت: پیمانکاران و کارگاه های مستقر در مسیر اردبیل به میانه با رعایت توصیه های بهداشتی تمام تلاش خود را انجام می دهند که طبق برنامه پروژه راه آهن پیشرفت کند و امیدواریم مردم خوب و فهیم اردبیل تا پایان دولت دوازدهم سوت قطار را شنیده باشند.

در هر حال پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز عملیات پروژه ای که در طول سالیان گذشته به عنوان شعار انتخاباتی کاندیداهای مجلس نیز به شمار می رفت، حالا به نظر می رسد روی ریل افتاده و امید می رود تا سال ۱۴۰۰، راه آهن به خط پایان برسد.