ارس همیشه تاریخ در متن زندگی و حتی افسانه های مردم آذربایجان بویژه مغان بوده است، از افسانه تراژیک 'ساراِی عروس پاکدامن ' تا نامگذاری فرزندان پسربه نام 'آراز' ، از سیل و طغیان تا رگ حیاتی مغان ، از کشمکش ها بر سر حقابه استان های ساحلی تا آلودگی آب توسط پساب های صنعتی ارمنستان و اکنون که این رود خانه مرزی با موضوعی به نام سرطانزایی بر سر زبان ها افتاده است.
 
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر؛ ارس همیشه تاریخ در متن زندگی و حتی افسانه های مردم آذربایجان بویژه مغان بوده است، از افسانه تراژیک ‘ساراِی عروس پاکدامن ‘ تا نامگذاری فرزندان پسربه نام ‘آراز’ ، از سیل و طغیان تا رگ حیاتی مغان ، از کشمکش ها بر سر حقابه استان های ساحلی تا آلودگی آب توسط پساب های صنعتی ارمنستان و اکنون که این رود خانه مرزی با موضوعی به نام سرطانزایی بر سر زبان ها افتاده است.

وعده دادستان کل کشور نتیجه بخش نبود

مهرماه سال گذشته بود که حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور درباره نتایج سفر خود به کشور ارمنستان و آخرین پیگیری‌های آلودگی آب رود ارس توسط این کشور با اشاره به بی نتیجه ماندن مکاتبات قبلی در این ارتباط بخصوص گفت: در این سفر، پیشنهادی دادیم که مورد پذیرش مسئولین ارمنستان قرار گرفت.
وی افزود: مقرر شد هیئت سه نفره ویژه برای بررسی آلودگی آب ارس، در ایران و متناظر آن در ارمنستان تشکیل شود. دادستان کل کشور همان زمان وعده کرد که تشکیل هیئت سه نفره در مراحل نهایی بوده و عنقریب کارش را شروع می کند، ضمن اینکه مسئولین ارمنستان هم قول دادند تشکیل هیئت را در اولویت کاری خود قرار دهند.
منتظری تاکید کرده بود که مساله رود ارس برای هر دو کشور مهم است و ما مصمم هستیم، این مساله را تا نتیجه مطلوب دنبال کنیم.

استقبال مردمی از کمپین های فعالان محیط زیست

با گذشت نزدیک به یکسال از این وعده، طی هفته های اخیر کمپین های گسترده و متعددی از سوی فعالان محیط زیست با عنوان #به_آلودگی_آب_ارس_توسط_ارمنستان_پایان_دهید در شبکه های اجتماعی و رسانه ها آغاز شده که با استقبال کم نظیر مردم مواجه شده است.
این سطح وسیع از کمپین ها آن هم در سایه سکوت مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان بیانگر این است که وعده های مسئولان دو کشور در این باره نه تنها تحقق نیافته بلکه کشور ارمنستان هیچ گونه توجه و اراده ای برای کاهش اقدامات تخریبگرانه خود بر رودخانه ارس و محیط زیست ایران ندارد.
در این کمپین ها امضاکننندگان نامه، ضمن مخاطب قرار دادن سران قوا و مسئولان عالی دولت جمهوری اسلامی، تاکید می کنند که به مدت چندین دهه است آب رودخانه مرزی ارس در شمال غرب کشور توسط پسآب و فاضلاب صنعتی و هسته‌ای کشور ارمنستان آلوده می‌شود! این فاضلاب‌ها به‌صورت تصفیه‌نشده، غیرایمن و آگاهانه به داخل رودخانه ریخته می‌شود!

مردم آذربایجان درگیر سونامی سرطان هستند

متأسفانه آب شرب و کشاورزی شهرهای حاشیه رودخانه در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل از همین محل تهیه می‌گردد که در تاسفی دیگر این شهرها فاقد تصفیه خانه استاندارد می‌باشند! نقش و تأثیر این آلودگی ها در بروز انواع بیماری‌ها و مشکلات در انسان و محیط ثابت شده است و مردم این شهرها متأسفانه درگیر سونامی سرطان، نازایی و بیماری‌های مادرزادی هستند!
در یکی از این کمپین ها خطاب به رئیس قوه قضائیه آمده است: به علت عدم جدیت، تلاش موفق و مؤثر مجموعه دولت و مجلس در حل این مشکل و جلوگیری از آن، در راستای رعایت حقوق عامه، خواستار رسیدگی عاجل، قاطع و جدی به ترک فعل‌ها و تخلفات قانونی در این خصوص هستیم.
در یکی دیگر از این کمپین ها خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر امور خارجه هم آمده است: ما امضاکنندگان این کارزار، درخواست رایزنی برای تعطیلی نیروگاه اتمی متسامور ارمنستان را داریم. این نیروگاه از نظر سطح ایمنی بسیار پایین است و در نزدیکی گسل قرار دارد و ممکن است فاجعه‌ای مشابه چرنوبیل اتفاق بیافتد. از سویی پساب این نیروگاه وارد رود ارس می‌شود که خطر سرطان را در استان‌های شمال غربی ایران افزایش می‌دهد و مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند. درخواست داریم اقدامات لازم در این خصوص در دستور کار قرار گیرد.
عابدین خرّم استاندار آذربایجان شرقی هم در دیدار اخیر با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان، بر ضرورت اهتمام و حل مسأله آلودگی آب رودخانه ارس بر اثر پساب کارخانه‌های صنعتی توسط دولت ارمنستان تأکید کرد.
او در دیدار جداگانه با سفیر جمهوری ارمنستان در تهران هم با اظهار نگرانی از وضعیت زیست محیطی رودخانه ارس گفت: رود ارس برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و انتظار داریم اقدامات اساسی از سوی ارمنستان برای کنترل آلایندگی با ورود پساب معادن انجام گیرد.

شرکت آب منطقه ای اردبیل:منشاء تغییر رنگ ارس، فتوسنتز است

شرکت آب منطقه ای اردبیل هم اخیراً و به دنبال انتشار تصاویری از رودخانه ارس در شبکه‌های اجتماعی و ادعای تغییر رنگ آب این رودخانه، اعلام کرده که جلبک‌ها موجودات تک‌سلولی یا چندسلولی هستند که حاوی کلروفیل هستند. آنها از طریق فرایندی به نام فتوسنتز رشد می‌کنند. در طول فرایند فتوسنتز، کلروفیل انرژی نوری همهرنگ‌ها به جز سبز را جذب می‌کند و نور سبز بازتاب می‌شود که منجر به رنگ سبز جلبک‌ها می‌شود.
برخی کارشناسان،آمار بالای سرطان گوارش در استان اردبیل را مربوط به تامین آب شرب و کشاورزی مردم از رودخانه ارس و پساب صنعتی ارمنستان در این رودخانه ارزیابی می کنند.
اَرَس از کوه‌های «بینگول» منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد. رود «آرپا» در نزدیکی مرز ترکیه و ارمنستان به رود ارس می‌ریزد و سپس مرز مشترک نخجوان را بطول ۱۱ کیلومتر ترسیم کرده و پس از گذر از مرز ایران و نخجوان، از مرز میان ایران و ارمنستان عبور کرده و دوباره مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده و در منتهی‌الیه شمالی استان اردبیل (شهرستان پارس‌آباد) وارد جمهوری آذربایجان شده و به رود کورا می‌ریزد؛ این رود ۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از طولانی‌ترین رود داخلی ایران، یعنی کارون طولانی‌تر است.
انتهای پیام/ گزارش از مهین روح نواز
  • نویسنده : مهین روح نواز