برخی ها منافع خود را در پراکندگی و عدم وجود همدلی بین نمایندگان استان پیگیری می‌کنند این مسئله مختص به این دوره نبوده و در هر دوره‌ای عده ای علیرغم اینکه در ظاهر بر طبل وحدت می کوبند اما در واقع همه تلاش خود را برای واگرایی نمایندگان استان بکار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، شهرام محمدی/ برخی ها منافع خود را در پراکندگی و عدم وجود همدلی بین نمایندگان استان پیگیری می‌کنند این مسئله مختص به این دوره نبوده و در هر دوره‌ای عده ای علیرغم اینکه در ظاهر بر طبل وحدت می کوبند اما در واقع همه تلاش خود را برای واگرایی نمایندگان استان بکار می‌گیرند.

به قول علی نیکزاد،که تجربه گرانسنگی در حوزه مدیریت کلان و مواجهه با نمایندگان نقاط مختلف کشور دارد،مجموعه همدل از نمایندگان یک استان می تواند اراده و برنامه های خود را بر دولتمردان تحمیل کرده و خواسته‌های خود را محقق نماید کاری که از عهده تک تک آنها و به تنهایی هرگز برنمی آید(نقل به مضمون)
وقتی با وحدت لیستی با نگاه همه جانبه و برآمده از نظر اکثریت مردم حوزه انتخابیه در یک ماراتن سیاسی انتخاب شده و راهی بهارستان می گردد علاوه بر منافع برخی افراد در حوزه‌های اقتصادی و مدیریتی،برخی منفعت جویی های اجتماعی و سیاسی نیز برای واگرایی حداکثری آنها تلاش خواهد کرد.آنچه در این میان مهم خواهد بود خود منتخبین هستند که باید با هوشیاری تمام، تمرکز خود را برای ادامه مسیر مناسب آغاز شده به کار بندند.

پایه‌ریزی بستر یک وفاق حداکثری قبل از انتخابات و اقدامات بعد از آن،امکان ایجاد یک مجمع متحد تمام عیار را برای استان اردبیل فراهم کرده است بگونه‌ای که در سایه همین وفاق،در اولین جلسه مجمع بدون حضور حجت الاسلام موسوی،وی به عنوان رئیس مجمع انتخاب می‌شود و علیرغم امکان معرفی نیکزاد و بدری برای شورای فراکسیون اکثریت، بدون کوچک‌ترین دغدغه ای،اسماعیلی و نظری از سوی مجمع معرفی می‌ گردند.

در سایه همین ابتکار عمل‌های ستودنی،اسماعیلی به عنوان عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت انتخاب می گردد.

همچنین در جلسه اول مجمع با پیشنهاد بدری و با پذیرش اعضا، مقرر می‌شود ریاست مجمع نمایندگان استان از حالت نیم بند۶و۷ ماهه خارج شده و هر کس در مجلس مسئولیتی در هیئت رئیسه یا ریاست کمیسیون عهده‌دار شود از ریاست مجمع استان منصرف گردد تا رئیس مجمع نیز با برنامه‌ریزی مناسب(شاید برای یکی دو سال) بتواند مدیریت مناسبی را برای پیشبرد اهداف اعمال نماید.

انتخاب علی نیکزاد به عنوان رییس مجلس میتواند برای استان اردبیل فرصت تاریخی مهمی که شاید قابل تکرار هم نباشد،فراهم آورد و این مسئله آنقدر اهمیت دارد که بدری و موسوی(با تجربه یک دور حضور قبلی) و سایر نمایندگان استان به خوبی از ابعاد آن آگاه بوده و نمیتوانند به سادگی از کنار آن عبور نمایند اما، آنانی که تا دیروز در عرصه انتخابات همه دستاوردهای دوره استانداری و وزارتخانه ای نیکزاد را زیر سوال می بردند امروز کاسه داغ‌تر از آش شده و با هدف اختلاف‌افکنی تلاش دارند مجمع و به ویژه نمایندگان مرکز استان را غیر همسو نشان دهند.

یک روز با انتشار عکس نوشته ای از موسوی وی را طرفدار قالیباف و حاجی‌بابایی نشان دهند و روزی دیگر موضع بدری را نامشخص معرفی کنند! این در حالی است که به دلیل عدم حضور رئیس دوره قبلی مجلس، انتخاب رئیس مجلس به شدت پیچیده شده است.

اولا،هماهنگی کامل بین منتخبان استان برای تصدی ریاست مجلس توسط نیکزاد به وجود آمده اما، باید دانست که مصاحبه‌ها و موضع‌ گیریهای علنی نمایندگان استان و استانی و قومیتی صرف کردن مسئله، نه تنها کمکی به موضوع نمیکند بلکه میتواند در روند امر خدشه اساسی نیز ایجاد نماید و به عنوان مثال نمایندگان شمال کشور را به سمت دیگری سوق دهد!

دوما، نیکزاد،حسینی،حاجی بابایی و اخیرا میرسلیم براساس قرارفیمابین، مقرر کرده اند تا از بین خودشان یک نفر را برای ریاست مجلس کاندیدا نمایند بنابراین علیرغم رایزنیهای اولیه، مشخص نیست کدام چهره باید خود را به ارزیابی فراکسیون اکثریت بسپارد.

سوما،حتی پس از مشخص شدن یک گزینه از بین این چهار گزینه هماهنگ، باید نظر اولیه در فراکسیون انقلاب اسلامی اخذ شود.به این مفهوم که اگر به فرض،این چهار نفر از بین خود نیکزاد را معرفی کردند در جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی برای وی و سایر گزینه‌های تصدی ریاست مجلس رای گیری میشود آنگاه فردی باید در صحن علنی کاندیدای ریاست شود که در جلسه فراکسیون روی وی توافق صورت گرفته است.

واقعیت این است که وزن بالای منتخبان استان در این دوره که امکان حضور موثر آنها در هیئت رئیسه و یا ریاست کمیسیون‌های مجلس را فراهم ساخته است و هماهنگی قبلی و ادامه هماهنگی های آنها دلهره بالایی را در بین برخی افراد و گروه های ایجاد کرده است و این با ایجاد دبیرخانه مشترک مجمع نمایندگان استان برای پیگیری مشکلات اساسی و مشخص شدن جایگاه هریک از منتخبین در مجلس بیشتر هم خواهد شد لذا،در آینده تلاش‌های گسترده‌ای را برای شکست این وفاق شاهد خواهیم بود همانگونه در ایام انتخابات برای ایجاد اختلاف بین سه منتخب مرکز استان از هیچ تلاشی فروگذاری نگردید.

  • نویسنده : شهرام محمدی