رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: همزمان با کاهش بارش، میانگین دمای هوا نیز یک درجه افزایش یافته و همین امر موجب تشدید شرایط خشکسالی در استان شده است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به ادامه خشکسالی در استان اردبیل در سال زراعی جاری گفت: همزمان با کاهش بارش، میانگین دمای هوا نیز یک درجه افزایش یافته و همین امر موجب تشدید شرایط خشکسالی در استان اردبیل شده است.

وی با بیان این که به خاطر خشکسالی پیاپی چند سال اخیر، پهنه‌های زراعی وسیعی از مناطق شمال و مرکز استان اردبیل آسیب جدی دیده است، تاکید کرد: لازم است که کشاورزان با تدابیر لازم در انتخاب نوع و زمان کشت محصول دقت کنند تا با خشکسالی حادث شده، کمتر خسارت ببینند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: توصیه می‌شود که کشاورزان به خصوص در شمال استان اردبیل کشت پاییزه و زمستانه را جدی گرفته و با کشت زودهنگام محصول، محصولاتی را کشت کنند که برای تامین آب آن در بهار و تابستان مشکلی نداشته باشند.

نیکشاد با پیش بینی احتمال بروز مشکل در تامین آب کشاورزی در بهار و تابستان سال آینده برای مناطقی وسیعی از استان اردبیل به خصوص در دشت مغان بیان کرد: توصیه جهاد کشاورزی آن است که زارعان محصولات کم‌آب‌بر کشت کنند و به تنش آب و دما در تقویم زراعی خود بیشتر توجه کنند.

وی کشت محصولاتی مانند گندم، جو، چغندر قند و نباتات علوفه‎‌ای و دانه های روغنی را اولویت‌های کشت محصول در استان اردبیل اعلام کرد و گفت: این محصولات جزو کشت‌های کلیدی کشور و استان محسوب می‌شود که بخشی از نیاز مردم را در حوزه‌های مختلف تامین می کند و آب و زمین نیز باید برای این نوع کشت اختصاص یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان این استان توصیه کرد که قبل از کشت محصول خود در فصل زمستان و بهار، از تامین آب برای اراضی خود مطمئن شده و سپس اقدام به کشت محصول کنند تا دچار تنش آبی و بحران خشکسالی و خسارت نشوند.

منبع: خبرگزاری  صدا و سیما