رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت:‌ در سال جهش تولید با تلاش فناوران پارک علم و فناوری استان اردبیل ۲۲ نوع محصول متنوع و فناورانه تولید و روانه بازار مصرف شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری حرف آور به نقل از بازار، حبیب ابراهیم‌پور، اظهار کرد: ما هفته پژوهش و فناوری را با برگزاری نمایشگاه و تجلیل از پژوهشگران نمونه و فناوران فعال در حال برگزاری داریم و نمایشگاه برپا شده در این حوزه همچنان پابرجاست.

وی به طبقه‌بندی حوزه تحقیق و پژوهش به صورت تحقیقات بنیادی و کاربردی اشاره کرد و گفت: در تحقیق بنیادی بیشترین تاکید بر تولید محصول و همچنین حرکت در مسیر پشتوانه‌سازی حوزه علوم و فنون جدید است که البته در تحقیق کاربردی براساس نیاز و رویکرد حل مسئله برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام می‌شود.

بیشترین تاکید ما در حوزه فناوری بر تجاری‌سازی محصولات تولیدی با تکیه بر علوم و فنون جدید است
رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل تصریح کرد: بیشترین تاکید ما در حوزه فناوری بر تجاری‌سازی محصولات تولیدی با تکیه بر علوم و فنون جدید است که با تفکیک این دو حوزه به راحتی می‌توان به تعامل و ارتباط تنگاتنگ بخش پژوهش و فناوری تاکید کرد.

ابراهیم‌پور خاطر نشان کرد: در تحقیقات بنیادی صرفا بر دانش و مفاهیم انتزاعی تاکید شده و نتیجه این رویکرد بیشتر توسعه علم و دانش در مجموعه‌های دانشگاهی است که البته باید تبدیل علم به فناوری را با تکیه بر تکنولوژی‌های جدید شاهد باشیم.

وی به تنوع فناوری‌های جدید در بخش‌های پزشکی، کشاورزی و حوزه ساخت و ساز اشاره کرد و افزود: در مرحله اول باید نیاز شناسایی شده سپس روی مدل‌های مختلف اقدامات اساسی انجام تا تولید محصول به ثمر بنشیند.

ابراهیم‌پور در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در همین شرایط کرونا بیش از یک سال است که محققان طرح‌های مختلف را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند تا تولید محصول اعم از واکسن و دارو را شاهد باشیم که قطعا در این زمینه می‌توان بر بحران کوید ۱۹ غلبه کرد.

وی شناسایی ابعاد مختلف موضوع را در کنار ارائه راه حل در این زمینه یادآور شد و بیان کرد: البته در حوزه فناوری در کنار تولید محصول، قطعا کاربردی کردن آن بسیار مهم به نظر می‌رسد و محققان باید با گذر از مرحله تحقیق و پژوهش یافته‌های خود را به مرحله فناورانه برسانند.

برپایی ۸۰ غرفه در نمایشگاه مجازی هفته پژوهش 
رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل در ادامه به وظیفه پارک علم و فناوری و دانشگاه محقق اردبیلی در گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: بخش پژوهش بر عهده دانشگاه محقق اردبیلی و حوزه فناورانه بر عهده پارک علم و فناوری است که ما در کنار برگزاری نمایشگاه، برپایی کارگاه‌ها را در این مدت شاهد بودیم.

ابراهیم‌پور اظهار کرد:‌ بیست و یکمین نمایشگاه پژوهش و فناوری متفاوت از سال‌های گذشته و به صورت مجازی برپا شد که این اولین نمایشگاه مجازی در استان بود که با تلاش فناوران پارک در یک فضای سه بعدی انجام شد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا علاقمندان با مراجعه به سایت پارک علم و فناوری با ورود به فضای نمایشگاه از غرفه‌های آن دیدن کرده و جدیدترین محصولات فناورانه را به نظاره بنشینند.

ابراهیم‌پور گفت:‌ در این نمایشگاه مجازی بیش از ۶۰ شرکت فناورانه و دانش‌بنیان به همراه ۲۰ دستگاه دولتی جدیدترین محصولات خود را عرضه کردند که در قالب ۸۰ غرفه تولیدات عرضه شده است.

وی افزود: تلاش ما بر این است تا این نمایشگاه مجازی به شکل دائمی ادامه پیدا کند تاعلاقمندان در جریان تولید محصولات خلاق، نوآورانه و جدید در عرصه‌های مختلف قرار بگیرند.

افزایش ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در سال جهش تولید 
رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل به فعالیت‌های پارک علم و فناوری اشاره کرد و ادامه داد: مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و پژوهشی صادر می‌شود که قطعا از ویژگی‌های خاص برخوردار هستند.

ابراهیم‌پور به سه مؤلفه شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: محصول آنها باید از نوآوری و فناوری جدید برخوردار بوده و مبتنی بر تحقیق و پژوهش باشد.

وی خاطر نشان کرد:‌ در کنار این ویژگی‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان باید به دانش فنی و پیچیده و به قولی انحصاری مجهز بوده و نسبت به جایگزینی محصولات خارجی و تحریم شده پیشقدم و پیشرو باشند.

ابراهیم‌پور در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در سال جهش تولید تمام تلاش ما بر این است تا با رویکرد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از این مجموعه‌ها حمایت کنیم که امسال ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری مجوز فعالیت گرفتند.

در حال حاضر ۳۶ شرکت دانش‌بنیان در استان فعالیت می‌کنند
وی بیان کرد: در حال حاضر ۳۶ شرکت دانش‌بنیان در استان فعالیت می‌کنند که در سال جهش تولید محصولات تولیدی این شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از ۲۲ محصول رسیده است.

ابراهیم‌پور نمونه این تولیدات را ماسک سه لایه و ان۹۵ اعلام کرد و ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد ماسک مصرف شده در استان تولید پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است که در کنار تولید ماسک، دستگاه‌های تولید ماسک نیز به تعداد ۱۵۰ دستگاه در این استان انجام و به سایر مناطق استان صادر شده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر ماسک، ژل و مایع ضدعفونی‌کننده و تب‌سنج لیزری و دیگر محصولات حوزه کنترل بیماری کرونا در این استان توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید و روانه بازار مصرف شده است.

ابراهیم‌پور تصریح کرد: با افزایش ۱۰ شرکت جدید دانش‌بنیان در استان اردبیل در سالجاری ما شاهد فعالیت طرح‌های خلاق در حوزه آی. تی و همچنین توسعه گردشگری و صنایع دستی هستیم.

پارک دارای مزیت منطقه آزاد تجاری
رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت:‌ جوانان علاقمند و خلاق ما در ورود به پارک باید قصد و نیت خود را برای تولید محصولات جدید و ثبت اختراع انجام دهند تا مراحل بعدی کار انجام شود.

وی افزود: ما گام به گام در کنار جوانان خوش‌فکر و خلاق استان هستیم تا ایده‌ها و فناوری‌های آنها را به ثبت برسانیم که در مراحل مختلف می‌توانند این مجموعه‌ها از تسهیلات کم بهره و حتی بلاعوض استفاده کنند.

ابراهیم‌پور خاطر نشان کرد:‌ بعد از ثبت اختراع و مرحله پیش‌ رشد، مرحله تولید محصول و عرضه آن به بازار انجام شده و به واقع می‌توان گفت تمام مزایای حقوقی و قانونی منطقه آزاد تجاری در پارک وجود دارد که علاقمندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: با فعال شدن صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و همچنین همراهی سایر مجموعه‌های علمی، سعی بر استفاده از تسهیلات کم بهره برای نوآوران و فناوران هستیم و انتظار می‌رود زیرساخت مورد نیاز در تأمین مکان و سوله مد نظر نیز تا حد زیاد تأمین شود.

از خوداشتغالی جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه فناورانه حمایت می‌کنیم
ابراهیم‌پور بیان کرد: البته دانشگاه‌های استان در کنار صنعت، معدن و تجارت و مجموعه‌های جهاد کشاورزی و گردشگری در کنار ما هستند تا تولید محصولات متنوع با همکاری خود محققان و فناوران انجام شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل اظهار کرد: ما توصیه می‌کنیم جوانان به جای منتظر ماندن برای ورود به کارهای اداری و استخدام‌های دولتی، بهتر است از ایده‌های خود در جهت تجاری‌سازی محصولات و تولید آنها استفاده کرده و فرصت اشتغال را به وجود آورند.

وی گفت: قطعا ما از خوداشتغالی در این حوزه برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حمایت می‌کنیم و امیدواریم با کمک و مساعدت استاندار اردبیل و سایر مسئولان بتوانیم زمینه حمایت از جوانان را در مسیر خوداشتغالی بهتر از گذشته فراهم کنیم.