بعد از مطرح شدن نام‌هایی مثل مورینیو، زیدان، کلینزمن و برخی از مربیان ایرانی حالا لوران بلان فرانسوی جدیدترین گزینه هدایت تیم ملی ایران مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور،نزدیک به یک ماه از شکست ایران برابر ژاپن و حذف تلخ از مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا می‌گذرد. باختی که باعث شد بیشتر اهالی فوتبال سخن از تغییر سرمربی به زبان آوردند و از استخدام مربیان مختلف و سرشناس سخن به میان آورند. معاون وزیر ورزش یک روز بعد از مسابقه با ژاپن در فضای مجازی از گزینه‌هایی هم‌چون ژوزه مورینیو، زین الدین زیدان و یورگن کلینزمن اسم آورد که در صف مربیگری تیم ملی قرار دارند و برای آن تلاش می‌کنند. اظهار نظری جنجالی که واکنش بسیاری از اهالی فن را به همراه داشت.


بعد از این موضوع برخی دیگر از افراد سرشناس فوتبال ایران مثل علی پروین از گزینه‌های وطنی برای هدایت تیم ملی نام بردند. علی دایی اولین نامی بود که مطرح شد اما با توجه به سابقه‌ای که در هدایت تیم ملی دارد باید شانس آقای گل جهان برای حضور دوباره بر روی نیمکت ایران کمتر یا حتی منتفی بدانیم. دیگر نامی که در این بین مطرح شد، جواد نکونام بود.دیگر نامی که از شانس بالایی برای جانشینی کارلوس پرتغالی برخوردار بود، برانکو ایوانکوویچ سرمربی  پرسپولیس نام داشت. اسمی که دو جبهه هوادار و مخالف را برای حضور در تیم ملی در اطراف خود دارد.


اما در جدید ترین گفت و گویی که به نقل از یک مقام ارشد فدراسیون منتشر شده ، آن‎ها از نامی بزرگ و جدید برای هدایت تیم ملی نام برده‌اند. مدافع بزرگ فرانسه در جام جهانی ۹۸ که سابقه هدایت بوردو، پاری سن ژرمن و تیم ملی فرانسه را در کارنامه دارد و کسی نیست جز لوران بلان سرشناس و صاحب سبک. این مقام مسئول مدعی شده که برخلاف تصور برخی‌ها، پروسه انتخاب جانشین کی‌روش به جریان افتاده و به جاهای خوبی رسیده است؛ «ما یک دوره بسیار خوب با کی‌روش داشته‌ایم و طبیعی است که بعد از این دوست داشته باشیم همین روند ادامه پیدا کند. ادامه این روند هم قطعا نیاز به مربی بزرگ دارد؛ کسی در حد خود کی‌روش.»


در این که سیاست سئول نشین‌ها در استخدام یک مربی بزرگ خارجی به عنوان جانشین کارلوس کی‌روش نادرست نیست اما مربی‌ای مثل بلان که تا دو سال قبل هدایت تیم پرستاره پاری سن ژرمن را بر عهده داشته به دریافت حقوقی کمتر از ۱۰ میلیون یورو در سال قانع  نمی‌شود، خارج از توان فوتبال ماست. از طرفی دیگر بلان جزو بزرگترین مربیان خانه نشین در اروپاست و آلترناتیو اکثر باشگاه‌های بزرگ قاره سبز برای نشستن بر روی نیمکت مربیگری است. با اتکا به همین موضوع باید بگوییم طبیعتا خود این مربی هم تمایلی برای کوچ به آسیا و مربیگری در بهترین تیم قاره را ندارد.نام بلان در ماههای گذشته برای هدایت منچستریونایتد و اینتر مطرح شده و خیلی بعید است که حتی دسترسی مذاکره با او وجود داشته باشد مگر ایجنت هایی که به دلایل خاص به فدراسیون آدرس غلط می دهند.


در این شرایط شاید بهتر باشد مسئولان ارشد ورزش کشور و فدراسیون فوتبال به جای بازی با نام‌های خیالی و به سر زبان انداختن مربیان سرشناس مختلف، برنامه آینده تیم را تدوین کنند. برنامه‌ای که محتوایش می‌تواند به حضور هر چه بهتر ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ کمک کند؛ حالا با مربی سرشناس خارجی و یا با مربی جوان اما با تجربه‌ای که تشنه کسب موفقیت با استعدادهای جوان است.


در حال حاضر اولین قدم مشخص کردن برنامه تیم ملی برای روزهای مخصوص فیفا برای بازی‌های ملی است. اولین فیفا دی هم در اسفند است اما تا به اینجا هیچ برنامه‌ای از سوی تاج و معاونانش برای حضور در میادین اعلام نشده و تنها با نام‌های بزرگ بازی می‌شود. موضوعی که نشان از اتلاف وقت روسا می‌دهد و این سیاست طبق تجربه موجود همیشه به ضرر تیم ملی ایران بوده و حالا هم توانایی تبدیل به معضل را دارد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ورزش سه