مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل از خریداری بیش از ۲۶ هزار تن پنبه تولیدی از کشاورزان شمال استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، ابوالفضل دشتبانی امروز درجمع خبرنگاران در خصوص خریداری پنبه از کشاورزان استان اردبیل و پرداخت مطالبات آنها گفت: تاکنون بیش از ۲۶ هزار تن پنبه تولیدی از کشاورزان شمال استان اردبیل توسط مراکز خرید و کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی خریداری شده است که ۵۰۰ میلیارد ریال از مطالبات نزدیک به ۶۰۰ کشاورز پنبه کار استان بر اساس تقدم در تحویل محصول پنبه به کارخانجات پنبه پاک‌کنی پرداخت شده است.

وی افزود: مابقی مطالبات کشاورزان پنبه کار استان اردبیل نیز در روزهای آینده پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل با اشاره به آغاز خرید پنبه از اواسط آبان ماه، تصریح کرد: خرید پنبه با همکاری هشت واحد کارخانه پنبه پاک‌کنی در شهرستان پارس آباد و اصلاندوز  تا نیمه پاییز ادامه داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به افت شدید قیمت محصول برداشت شده و بروز شواهدی مبنی بر ایجاد یک بحران، با تلاش مسئولان شهرستانی، استانی و ملی، با ابلاغ وزیر کشاورزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران حمایت از پنبه‌کاران شروع و عملیات خرید با مدیریت تعاون روستایی آغاز شد که روند تا پایان پائیز خرید پنبه در منطقه مغان ادامه خواهد داشت.

سطح زیر کشت محصول پنبه در منطقه مغان در سالجاری ۱۸ هزار و ۳۰۰ هکتار بود و پیش‌بینی می‌شود که از این اراضی، بالغ بر ۷۰ هزار تن وش پنبه استحصال شود.

قیمت توافقی خرید هر کیلوگرم پنبه ۲۷۵ هزار ریال با مبنای ۲۰ درصد افت برای محصول تحویلی از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده و بر این اساس، اگر کیفیت پنبه خریداری شده بالاتر و کمتر از ۲۰ درصد باشد به تناسب آن قیمت پنبه تحویلی قابل افزایش و کاهش است.

هم‌اکنون تعداد ۹ کارخانه پنبه پاک کنی در شهرستان‌های شمالی استان اردبیل فعال است و در حال خرید محصول برداشت شده در شهرستانهای پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز هستند.

خرید  پنبه با قیمت توافقی ۳۲۰ هزار ریال از اوایل مهرماه در منطقه مغان آغاز شد ولی قیمت خرید این محصول مهم به تدریج افت کرده و در اوایل آبان ماه با بیش از ۵۰ درصد افت، به ۱۵۷ هزار ریال کاهش یافت و همین امر سبب نارضایتی و اعتراض کشاورزان پنبه کار شمال استان اردبیل شد.

انتهای پیام/