این روزها در شهر 8 هزار نفری جعفرآباد مغان، لوله‌های آبرسانی فرسوده مشکل آفرین شده است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر،قطعی آب مقوله‌ای تازه نیست اما معضلی است که تجربه آن حتی برای مدت کوتاه نیز، برای ما خوشایند نبوده و نخواهد‌بود؛ اساسا اهمیت آب به عنوان یکی از نیازهای اساسی که بقا و حیات بشر بسته به آن است غیرقابل انکار است اما به رغم روشن بودن اهمیت منابع آبی برای همگان متاسفانه در نگهداشت و مصرف بهینه آن چنانکه باید و شاید اهتمام جدی صورت نمی‌گیرد.

مصرف زیاد، همخوانی نداشتن بارندگی‌ها با میزان مصرف در کشور و البته فرسودگی شبکه انتقال و هدررفت آب نیز از مسایلی است که در این شرایط خشکسالی و کم‌آبی باید مورد توجه همگان قرار بگیرد و همه نسبت به این موضوع حساس باشند.

 

در شهر ۸ هزار نفری جعفرآباد مغان نیز که در ۲۶ کیلومتری‌ شمال‌غربی‌ مرکز شهرستان بیله‌سوار در دشت‌ مغان قرار دارد، فرسودگی شبکه آبرسانی سبب شده تا قطعی مکرر آب در این شهر رخ بدهد به‌گونه‌ای که امام جمعه این شهر خواستار رسیدگی به این موضوع و حل این معضل به شکل ریشه‌ای شده است.

وی از معاون سیاسی و امنیتی فرماندار شهرستان بیله سوار خواسته است تا قطعی مکرر آب جعفرآبادمغان را مدنظر قرار بدهند؛ و اگر لازم باشد این برای رفع این معضل از طریق استانی و ملی هم اقدام شود.

به گفته حجت الاسلام طالبی علت مشکل قطعی مکرر آب جعفر آبادمغان هم مشخص است و آن فرسودگی لوله‌هایی به طول ۱۰ کیلومتر است که عمر چهل ساله دارند و اصلا از نظر متخصصان و کارشناسان، آبرسانی از طریق این لوله های فرسوده اشتباه است.

امام جمعه جعفرآباد مغان تصریح کرد: این لوله های فرسوده آلوده نیاز به پاکسازی دارند و باید هرچه سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدام کنیم .

حال در این شرایط این پرسش قابل طرح است که وقتی کم‌بارشی داریم و آب پشت سدها بر اثر خشکسالی کم و کمتر شده است و از طرف دیگر هزینه زیادی برای تولید آب شرب قابل استفاده صرف می‌شود، چرا باید حجم بزرگی از آب شرب از بین برود؟

طبق گفته کارشناسان علاوه‌ بر مدیریت ناصحیح برخی از مصرف کنندگان، بخشی از هدر رفتن آب شرب تصفیه شده شهری از طریق لوله‌ها و شبکه‌های توزیع فرسوده اتفاق می‌افتد، فلذا ترمیم لوله‌های فرسوده و نحوه مدیریت مصرف آب موجب کاهش هدر رفت آب خواهد شد .

طبق آمارها در کشورهای پیشرفته رقم هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع و لوله‌ها حدود ۱۰ درصد است، اما در ایران در این رقم بالاتر بوده و حدود ۲۵ درصد است .

 

انتهای پیام/