امام جمعه اردبیل گفت: رسیدن به مطالبات با خروج از قانون، دیکتاتوری است؛ بدترین دیکتاتوری، دور زدن قانون است و با بی‌قانونی نمی‌توان از دموکراسی و حقوق بشر صحبت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل اظهار داشت: از اینکه چهارم مرداد به عنوان روز شیخ صفی‌الدین اسحاق اردبیلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد به اهالی استان تبریک می‌گویم و از تمام مسئولینی که در تصویب این روز تلاش کردند صمیمانه تشکر می‌کنم.

عاملی گفت: این مصوبه قدم خوبی برای معرفی شخصیت شیخ صفی‌الدین اسحاق اردبیلی به ملت بزرگ ایران است؛ رهبر معظم انقلاب در سفر به استان اردبیل فرمودند “شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سید بن طاووس و ابن فهد حلّی است”. او نفوذ معنوی بسیار محیرالعقول داشته و هنوز هم محققین در شناسایی اسباب این نفوذ گسترده حیران هستند.

وی بیان کرد: تیمور از جمله پادشاهان جهان گشاست. وی وقتی به اردبیل آمد به محضر شیخ رسید. او که از نفوذ حیرت آور شیخ اطلاع داشت، پرسید مریدان تو زیادند یا سربازان من؟ شیخ جواب داد کدام سرباز تو مرید من نیست؟! از سوال تیمور معلوم می‌شود که نفوذ معنوی شیخ در همان زمان هم نفوذ جهانی بوده است.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: شیخ صفی الدین حق بزرگی بر منطقه آناتولی دارد. آناتولی در اسلام خود مدیون ایران است اسلامی که به آناتولی رفته، اسلام عرفانی بر اساس مکتب خراسان است این اسلام عرفانی با جاذبه معنوی شیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی و بکتاش ولی از ایران به آناتولی رفته است.

وی بیان کرد: شیخ صفی الدین عارف معمولی نبوده است؛ در قدرت معنوی، شخصیت عرفانی و جاذبه روحانی او همین بس که تا بالکان، آناتولی، شامات و حتی بیت المقدس نفوذ و تاثیر او گسترده شد و الان هم علویان در این مناطق از پیروان مکتب صفویه هستند و الان هم دستورالعمل آنها نوشته ای از شیخ به نام «بویوروخ لار» است. چندین قرن است که علویان دنیا به حفید شیخ صفی الدین یعنی شاه اسماعیل به عنوان مرشد بزرگ طریق حق و پرچمدار مکتب عرفانی صفویه، ارادتی فوق العاده و استثنایی دارند و بسیاری از آنها هر ساله حتی از اروپا به زیارت مزار او در اردبیل مشرف می‌شوند و قربانی‌ها می‌کشند و اعلام می‌کنند که ما برای تامین هزینه تعمیرات بقعه آمادگی کامل داریم و الان هم اشعار شاه اسماعیل ورد زبان آنها در «جم خانه‌ها» است؛ اشعار حسرت آنها بعد از جنگ چالدران و کشته شدن ۴۰ میلیون علوی به دست سلطان سلیم یاؤوس(بی رحم) قلب‌ها را آتش می‌زند.

عاملی اظهار کرد: این مصوبه قطعا مقدمه‌ای برای بیان خدمات صفویه و اردبیل به ایران عزیز خواهد بود؛ ایران در یکپارچگی و عزت خود مدیون اردبیل است و به تعبیر محیط طباطبائی «اگر اردبیل نبود، ایران نبود» ولایتی در سفر خود به کلخوران زادگاه صفویه اعلام کرد “این روستا در ایران تنها روستایی است که کشور ایران مدیون آن است و این روستا بر ذمه کل ایران و ایرانی‌ها حق دارد.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه ها با گرامیداشت ۹ دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، گفت: ۹ دی روز بصیرت ملت ما و روز یأس دشمن است و با توجه به جنگ عظیم روانی که استکبار جهانی به راه انداخته است پرداخت به موضوع بصیرت در روزگار ما بسیار ضروری است؛ شوروی سابق را با جنگ روانی متلاشی ساختند و بخشی از آنچه الان در عراق می گذرد نتیجه جنگ روانی است که از طریق فضای مجازی به داخل عراق تزریق شده است.

وی افزود: دشمن همیشه به انتخابات به عنوان یک ظرفیت مهم برای بهم ریختن انسجام داخلی نگاه می‌کند. اگر انتخابات مطابق میل آنها نشد فورا با شعارها و حرف های جذاب مثل «رأی من کو؟» یک عده را به صحنه می آورند و تلاش می کنند تا امری را که با قانون به دست آمده با خشونت سرنگون و دگرگون کنند. ما همیشه باید یاد بگیریم که در زندگی ما قانون فصل الخطاب باشد و قانون مداری باید به یک فرهنگ و مدنیت بزرگی تبدیل شود. خروج از قانون قطعا مستلزم اضاعه حقوق و گاهی مستلزم خون ریزی است.

عاملی بیان کرد: در تمام انتخابات باید قانون فصل الخطاب باشد؛ اگر ذره‌ای از قانون فاصله بگیریم در تمام دوره‌ها و در تمام انتخابات فاجعه رخ می‌دهد و دموکراسی و قانون مداری ملازم هم هستند و از هم جدا نمی‌شوند اگر از هم جدا شوند ما از دیکتاتوری سر در می‌آوریم و اگر ما میخواهیم خدای ناکرده در برابر امر قانونی بایستیم باید با روش قانونی بایستیم.

امام جمعه اردبیل گفت: رسیدن به مطالبات با خروج از قانون، دیکتاتوری است؛ بدترین دیکتاتوری، دور زدن قانون است و با بی‌قانونی نمی‌توان از دموکراسی و حقوق بشر صحبت کرد؛ در هیچ کشوری مطالبه خارج از چارچوب قانون را تحسین نمی‌کنند. اگر نظام در برابر مطالبه غیرقانونی ساکت می ماند،این گونه مطالبه به یک دأب تبدیل می‌شد و در نتیجه نظام در تمام انتخابات گرفتار می‌شد.

وی عنوان کرد: آن زمان ۴۰ میلیون نفر پای صندوق رأی آمدند یعنی ۸۵ درصد شرکت کردند که واقعا در دنیا کم نظیر است. دشمن در آن زمان هم متحیر شد و هم به طور کامل مأیوس گشت ولی خروج از راهکارهای قانونی برای اعتراض، دشمن را به شدت امیدوار کرد. دشمن در این ماجرا خیلی جلو آمد و در بعضی از روزها توانست مدیریت صحنه را به دست بگیرد. بعضی از شبکه های هوایی مانند بی بی سی هم مرکز فرماندهی شده بود.

خطیب جمعه اردبیل اظهار کرد: مردم فهیم ما اعم از دو جناح فورا متوجه حضور دشمن شدند. به همین دلیل ملت ما با احساس حضور دشمن در رقابت داخلی و دعوای خانوادگی فورا وارد میدان شد و دشمن را مأیوس و دست دشمن را قطع و دندان طمع او را کشید. ۹ دی همه آمدند؛ هر دو طرف انتخابات آمدند چون دیدند دشمن میدان دار شده و نقشه شوم در سر دارد. خارجی ها گفتند بعد از فوت امام و تشییع امام، چنین جمعیتی به میدان نیامده بود. در این روز ۴ میلیون جمعیت بدون دعوت و تبلیغ جمع شدند.

وی گفت: ۹ دی، روز ملت ایران است. ۹دی، روز وحدت و هماهنگی تمام سلایق سیاسی است. ۹دی، نشان داد که مردم ما هم دشمن شناس هستند و هم وقت شناس. در کشورهای دیگر در حوادث مشابه، نیروهای امنیتی بحران را جمع می کنند ولی در کشورما مردم این کار را انجام دادند و لذا ۹ دی، روز ملت و مردم است. فرق انقلاب ما با انقلاب های دیگر این است که انقلاب ما یک هنر بسیار بزرگ دارد و آن، هنر عبور از بحران های بزرگ و سنگین است. بحران هایی که هر حکومت و انقلابی را به راحتی به زانو در می آورد. روز ۹ دی را باید یک رفراندوم عظیم ملی در دفاع از قانون، نظام و رهبری دانست.

وی افزود: استکبار جهانی از همان روز فهمید رمز مقاومت کشور، ملت ما و بصیرت ملت ماست لذا تصمیم به انتقام از ملت گرفت. تحریم، مصداق بارز انتقام از ملت است.

عاملی با اشاره به لزوم تعبیه سیستمی برای پیشگیری از هرگونه تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: اخیرا محضر مبارک مقام معظم رهبری پیشنهاد کردم که قانونی تصویب شود که طبق آن در صورت وقوع تخلف انتخاباتی، متخلف چندین دوره از شرکت در انتخابات محروم شود.

وی ادامه داد: این روزها تبلیغات انتخاباتی عملا شروع شده است؛ دقت در نوع تبلیغات بهترین راه برای تشخیص شایسته از غیرشایسته و قابل از غیرقابل است.

وی افزود:در انتخاب نماینده آرمانی به دو شاخصه مهم باید دقت شود. اول اینکه نماینده این مقدار تشخیص داشته باشد که بداند با تصویب فلان قانون بعد از یک سال چه تبعات و آثاری در اقتصاد و فرهنگ کشور درست خواهد شد. دوم افرادی انتخاب شوند که تشخیص بدهند در پیچیدگی و غوغای اقتصادی دنیای معاصر و سرعت تحولات و محاصره بسیار شدیدی که برای کشور ما درست شده است، چه طرحی باید برای دولت داده شود تا کشور از این بحران عبور کند و اقتدار کشور روز به روز بیشتر شود واگر در این دو شاخصه دقت شود جمع کثیری از نامزدهای مطرح به خودی خود از دور انتخاب مردم خارج خواهند شد.