امام جمعه اردبیل گفت: رمز تقدم یک کشور، آموزش و پرورش است. تمام تحولات از اینجا شروع می شود. سایر نیازها از اینجا تامین می شود. ولذا انبیاء نیز دنبال تعلیم و تزکیه بودند. و این دو مفهوم هر دو کار معلم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور،نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: دنیای معاصر در نهایت انحطاط به سر می برد. نه بشریت ارزش دارد و نه مواثیق و قوانین بین المللی و نه نهادهای بین المللی.
حضرت آیت الله عاملی اظهار داشت: چهارصد هزار نفر در در سوریه کشته شد. تا حال طبق آمار سازمان ملل ۲۵۰ هزار نفر در یمن کشته شده است. عراق، دو میلیون کشته و زخمی داشت. مقام معظم رهبری این هفته فرمودند “وحشی های کراوات زده و ادکلن زده آدم می کشند و به آدم کش کمک می کنند بدون اینکه خم به ابرو بیاورند، می گویند چون به پولش احتیاج داریم”
وی ادامه داد: حاکمیت های ملی نقض می شود، به دولت های مشروع حمله نظامی می شود. دولت ها و ملت ها بدون هیچ گناهی تحریم می شوند. این هفته سفیر سابق هند در عربستان سخن خوبی گفت. وی اعلام کرد “تحریم نفتی ایران برای هند فاجعه است، امکان صفر کردن واردات نفت از ایران وجود ندارد. امروز در واشنگتن رژیم خود سری در رأس کار است که قوانین بین المللی را نه می فهمد و نه اجرا می کند. آمریکا در حال اخاذی از جامعه جهانی برای تحریم کشوری است که هیچ کار اشتباهی انجام نداده و به تمام تعهدات خود در برجام نیز عمل کرده است.”
خطیب جمعه اردبیل گفت: یکی از بدترین جنایت های دنیای معاصر عشق به نا آرامی و ادامه نا آرامی در دنیا برای فروش سلاح و دوشیدن دولت های پولدار است. عربستان تا حال ۴۵۰ میلیارد دلار به ترامپ پرداخت کرده است ترامپ می گوید امنیت شما را من تامین کرده ام پس هزینه آن را باید پرداخت کنید. او زمانی می تواند این سخن را بگوید که منطقه نا آرام باشد. ظلم بزرگ این است که دولت آمریکا منطقه ما را نا آرام کرده می گوید ایران باعث نا آرامی است. اگر آمریکا در برابر دموکراسی و رأی ملت ها خاضع باشد، یک روزه معضل خاورمیانه و آفریقا حل می شود.
وی ادامه داد: مشکل لیبی یک روزه با انتخابات حل می شود. چرا مانع از برگزاری انتخابات می شوید؟ چرا از خلیفه حفتر نظامی عاصی و سرکش و خون ریز حمایت می کنید؟
مشکل سودان یک روزه حل می شود. چرا بعد از سقوط عمر البشیر مانع از انتخابات می شوید؟ چرا مانع انتقال قدرت از ارتش به مردم سودان می شوید؟
مشکل فلسطین یک روزه با انتخابات حل می شود. چرا از طرح انتخابات در فلسطین وحشت می کنید؟
حل مشکل یمن مثل آب خوردن است. تمام گروه ها در یمن حاضر به انتخابات هستند فقط آمریکا، انگلیس و دولت هایی که به آل سعود سلاح می فروشند، مانع انتخابات شده اند.
وی گفت: شما به رأی ملت خودتان هم ارزش و بهاء نمی دهید و به آن حرمتی قائل نیستید. کنگره شما را از فروش سلاح به عربستان منع کرد. چرا ترامپ آن را وتو کرد؟ یعنی یک حکومت کاملا عاصی و سرکش و شرور بر دنیا حاکم شده اما می گویند ایران کشور عاصی و سرکش و شرور است. غیرت دینی و عِرق ملی ایرانیان اجازه نمی دهد که دولت مردان ما در برابر این جنون اطباقی ذلیل شوند. امیرالمؤمنین فرمود «لا یحتمل الضیم الا الذلیل» ظلم را جز انسان پست نمی پذیرد و ما هیچوقت پست نخواهیم شد.
امام جمعه اردبیل اظهار داشت: تا چنین قدرت اهریمنی بر دنیا حاکم است، دنیا روی امنیت به خود نخواهد دید.
سطر ها کی راست آید / چون کجی در مسطر است

مگر شما نمی گفتید لیبرالیسم پایان تاریخ است؟ و استدلال می آوردید که تاریخ، با درگیری ادامه پیدا می کند و درگیری فقط با اندیشه لیبرالیسم پایان می یابد چون فائق بر تمام اندیشه هاست. رکن این سخن، نقش دادن به مردم است چرا از دموکراسی و انتخابات می ترسید؟
به ایران می گوید چرا در ماجرای فلسطین انتخابات را مطرح کرده اید؟ آنها می گویند فلسطین بدون انتخابات، ملک خالص اسرائیل است بلکه هر کشوری را هم خواستیم و صلاح دانستیم به اسرائیل می دهیم.
وی افزود: ترامپ اخیرا گفت “چون به جولان جهت امنیت اسرائیل احتیاج داشتیم، آن را به اسرائیل دادیم” یعنی ما به هرچه احتیاج داشته باشیم، مال ماست. سپس به ذلت مسلمانها اشاره کرد و گفت “با اعلام الحاق جولان به اسرائیل، تبعاتی درست نشد، درست هم نخواهد شد بنابر این خبری نخواهد بود ما کار درستی انجام دادیم!” و حالا نتانیاهو جری شده و گفته تصمیم دارم بخشی از غرب فلسطین را به اسرائیل منضم بکنم.
از شرارت های عجیب این قدرت اهریمنی این است که به اعضای دادگاه لاهه اعلام کرده هرکس از شما درباره جرائم جنگی آمریکا یا رژیم صهیونیستی تحقیقاتی به عمل آورد ویزای خود به آمریکا را از دست می دهد و با تحریم های جدی این کشور مواجه خواهد شد.! این عین سخنان پمپئو، وزیرخارجه آمریکا می باشد. بشریت معاصر باید بر این اندیشه تاریک و جنایت بار، خون بگرید
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در بخش دیگری از خطبه ها گفت: روز معلم را گرامی می داریم. بهترین تعبیر درباره معلم را مقام معظم رهبری این هفته فرمودند که “معلم، پایه ریز تمدن نوین است. اگر نیروی انسانی شایسته نباشد تمدن نیست.” و فرمودند “مهم ترین موضوع تمدنی ما تعلیم و تربیت است. برای یک کشور و تمدن، از همه سرمایه ها مهم تر، سرمایه انسانی است.”
مقام معظم رهبری :” امروز شما در این کشور ملاحظه کنید! هر کس از کسانی که به جایی رسیده‌اند و توانسته‌اند کار بزرگی بکنند و خدمت بزرگی انجام دهند – این بزرگان، این سرداران، این شهدا، این علما، این برجستگان و فرزانگان و مسؤولان عالیرتبه، تا برسید به شخص امام بزرگوار راحل – همه رهین منّت معلّمند؛”
وی افزود: رمز تقدم یک کشور، آموزش و پرورش است. تمام تحولات از اینجا شروع می شود. سایر نیازها از اینجا تامین می شود. ولذا انبیاء نیز دنبال تعلیم و تزکیه بودند. و این دو مفهوم هر دو کار معلم است. به همین جهت امام (ره) فرمودند “معلمی شغل انبیاست” آنهایی که تاریخ بشر را متحول کرده اند همه محصول علم، معلم و تربیت بوده اند. تاریخ بشریت در شاهکارهای خود مرهون نفس های معلم است.
جامعه هرچه به معلم بدهد نمی تواند حق او را اداء کند. نقل است یکی از فرزندان امام حسین نزد معلمی به نام عبدالرحمن سلمی در مدینه آموزش می دید. روزی معلم سوره حمد را به کودک آموخت وقتی که کودک آن را بر امام حسین (ع) قرائت کرد، آن حضرت در مقابل این کار ارزشمند معلم، از وی تجلیل کرد و به عنوان قدردانی دینار و حلّه فراوان به او پاداش داد. هنگامی که از آن حضرت پرسیدند چرا این همه بخشش می کنید؟ فرمودند “این یقع هذا من عطائه!” یعنی آنچه که او عطا کرده بسیار بالاتر از عطای من است
حضرت آیت الله عاملی در بخش دیگری از خطبه ها با تجلیل از نقش کارگران در جامعه گفت: بار اصلی تولید، ثروت و رشد اقتصادی بر دوش کارگران است. اگر قرار باشد اقتصاد ما مستقل باشد و اقتصاد مبتنی بر نفت را کنار بگذاریم و اگر قرار است حیات ملت ما شرافتمندانه باشد، اگر قرار است نظام اسلامی ما مقتدر باشد، اگر قرار است در تحریم اقتصادی همیشه سرافراز باشیم، همه اینها با تلاش دستان و پنجه های توانا و قدرتمندی است که چرخ های کارخانجات را بکار می اندازند و لذا ملت، دولت و کشور همه مدیون کارگرند.