شاید برای اولین بار است که اردبیلی ها به طور رسمی و قطعی از زبان مسئول اصلی راه آهن معطل مانده چند ساله یشان می شنوند که قرار است این خط تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، محمد باقر محمدی: در روزهای گذشته با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی ریل گذاری راه آهن اردبیل_میانه آغاز شد.
اسلامی با بیان اینکه راه آهن یکی از مطالبات اصلی مردم اردبیل است از تکمیل و بهره برداری از این پروژه تا پایان کار دولت روحانی خبر داد.
این قطعیت تقریبا اولین بار است که مردم از زبان بالاترین مسئول حوزه مربوطه خبر موثقی از پایان این طرح می شنوند. اتفاقی که حتی در زمان وزارت نیکزاد، همشهریشان نیز رخ نداده بود.
 



پروژه ای که ۱۵ سال از آغاز به کار آن می گذرد و در طول این سالها نیز هر یک از مسئولان به قلم و زبان خود، سرنوشت متفاوتی را برای آن به رشته تحریر درآورده اند.
فروردین ۹۲ بود که علی نیکزاد، وزیر وقت راه و شهرسازی، درباره این طرح گفت: با تکمیل پروژه راه آهن اربیل- میانه، این راه‌آهن از طریق کشور آذربایجان به راه آهن مسکو، متصل خواهد شد.
نیکزاد، این طرح را مهم‌ترین طرح وزارتخانه متبوع خود در شمالغرب کشور عنوان کرده بود که در خصوص منابع آن، تدارک‌های خاصی نیز دیده شده است.
اما بعد از پایان دولت احمدی نژاد، راه آهن اردبیل چندان مورد اقبال قرار نگرفت و مهمترین مطالبه مردم اردبیل در فراموشی ماند.
در این میان صحبت های حقیقت پور نماینده وقت اردبیل در مجلس نیز جالب توجه بود.
حقیقت پور در گفتگو با یکی ازخبرگزاری ها، با بیان اینکه بحث اصلی در رابطه با راه آهن اردبیل- میانه، نبود مطالعه در مورد مسیریابی این پروژه است گفت: متاسفانه راه آهن اردبیل – میانه بدون مطالعات زمین شناسی صورت گرفته و  اراضی ناپایدار و کوهستان‌های صعب‌العبور درآینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد وکما اینکه در حال حاضر نیز با ترک خوردگیهای ایجاد شده در تونل‌ها این مشکلات نمود پیدا کرده است.
 



وی همچنین به مسیر ۳۰ کیلومتری  پروژه،که پیچیده‌ترین مسیر محسوب می‌شود وهنوز هیچ طرحی برای آن صورت نگرفته اشاره و عنوان کرد: این مسیر به دلیل گذر از دریاچه شهریار نیاز به زیر ساخت‌های مناسب دارد و در این مورد وزارت نیرو هشدارهای لازم را داده است.
حقیقت پور که آن زمان نماینده اردبیل بود ناگهان این پروژه را فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و اجتماعی دانسته و در عین حال گفت: با صرف یک سوم بودجه لازم برای تکمیل این  پروژه، می‌توان  راه آهن را از مسیر بستان آباد-سراب ادامه داد که این موضوع به دلیل در برگیری شهرستان‌های نیر و سرعین توسعه گردشگری را نیز شامل می‌گیرد.
این موضوع اما قرار نبود چندان جدی گرفته شود و بعد از آن نیز کژ دار و مریز شاهد حرکت این طرح به سمت جلو بودیم.
در هر حال پروژه راه آهن روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشت تا اینکه سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به اردبیل برای بازدید از از پروژه راکد راه آهن در سال ۹۵،بارقه ای از امید را در دلها ایجاد کرد.
در این بازدید صدیف بدری نماینده اردبیل با اظهار گلایه از ناملایمات دولت نست به  پروژه راه آهن گفت: از رقم اعتباری ۱/۲۸ میلیارد تومانی پروژه راه‌آهن اردبیل با گذشت پنج ماه از سال ریالی اعتبار اختصاص نیافته و تخصیص در حد صفر بوده است.
در همان زمان محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس از تخصیص منابع ویژه به راه اهن اردبیل در سال ۹۶ و برنامه ششم توسعه خبر داد.
اما تجربه نشان داده است تا اراده ای در دولت و مسئولین اصلی چنین طرح هایی نباشد، نمی توان امیدوار به اتفاقی ویژه بود.
در این میان حضور اکبر بهنام جو در استانداری اردبیل نیز اتفاق مناسبی برای تکمیل این طرح بود تا با استفاده از ارتباطات خود بتواند زمینهجذب اعتبارات برای مهمترین مطالبه مردمی را بگیرد.
مرداد ماه ۹۷ بود که بهنام جو در جمع خبرنگاران از نهایی شدن فاینانس راه اهن اردبیل خبر داد.
وی اظهار کرد: ما براساس وعده‌ای که به مردم در تکمیل راه آهن اردبیل تا دهه فجر ۹۹ داده‌ایم، توانسته ایم از طریق فاینانس داخلی ۷۵۰ میلیارد تومان با همکاری بانک ملی برای راه آهن اعتبار مصوب کنیم.


استاندار اردبیل خرداد ماه ۹۸ نیز اظهار کرد که از محل فاینانس داخلی ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر به پروژه راه آهن میانه – اردبیل پرداخت می‌شود.
در هر حال پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز عملیات پروژه ای که در طول سالیان گذشته به عنوان شعار انتخاباتی کاندیداهای مجلس نیز به شمار می رفت، حالا با وعده آقای وزیر در مسیر تازه ای ریل گذاری شده و امید می رود این بار راه اهن به خط پایان برسد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : بازار