سال ۱۳۸۷ بود که عملیات اجرایی سد کلاسر در شهرستان گرمی مغان، بانام مهر ماندگار اجرایی شد و اما بعد از مرحله ای، روزبه‌روز مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفت و در نهایت فعالیت در آن به‌کل تعطیل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، سال ۱۳۸۷ بود که عملیات اجرایی سد کلاسر در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار با حجم مفید ۵۲۰ میلیون مترمکعب باهدف آبیاری ۸۲۰ هکتار از اراضی پایاب و احیای کشاورزی منطقه آغاز شد.

پروژه‌ای که عملیات آن بانام مهر ماندگار اجرایی شد و اما روزبه‌روز مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفت و درنهایت فعالیت در آن به‌کل تعطیل شد.

بی‌شک کم نیستند تعداد پروژه‌هایی که در استان به مرحله کلنگ زنی رسیده و اما بعد از صرف هزینه‌های میلیاردی، به حال خود رهاشده‌اند، اما سد کلاسر در طول سالیان گذشته شرایط و داستان متفاوتی را پشت سر گذاشته است.

سد کلاسر که عملیات اجرایی آن با عنوان پروژه مهر ماندگار در اردبیل آغازشده بود، به‌یک‌باره و بعد از صرف هزینه‌های میلیاردی، نام پروژه بدون مجوز از وزارت نیرو را به خود گرفت و نبود اعتبار هم مزید بر علت شد تا مهندسان پروژه، باروبندیل خود را جمع کرده و عطای کار را به لقایش ببخشند. اتفاق عجیبی که بعد از صرف دهها میلیارد تومان، خرید زمین های کشاورزی اطراف، نصب امکانات کارگاهی و … رخ می داد و تا مدتها برای مردم منطقه باور کردنی نبود که به ناگاه باید با چنین طرح نیماه تمام خبرساز و مهمی خداحافظی کنند.

البته نکته جالب اینکه در طول سالیان گذشته هر یک از مسئولان و متولیان وقت، با وعده‌های مختلف، سرنوشت متفاوتی را برای این پروژه حیاتی منطقه ترسیم می‌کردند.

سال ۹۱ بود که بیگدلو معاون عمرانی وقت استانداری اردبیل بابیان اینکه سد کلاسر گرمی در ردیف پروژه‌های مهر ماندگار استان اردبیل قرار دارد، خواستار تلاش مسئولان گرمی برای تسریع در عملیات احداث این سد شد.

بیگدلو با ابراز نارضایتی از ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه در طول سه سال تصریح کرد: با پیگیری اعتبارات مربوطه و تسریع در عملیات اجرایی برای تکمیل این سد مهم تلاش می‌کنیم.

در همین رابطه  اکبر نیکزاد، استاندار وقت اردبیل هم در مهرماه سال ۹۲ در بازدید از سد کلاسر گرمی با انتقاد از توقف طولانی عملیات اجرایی آن گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.

اما روند طولانی توقف عملیات سد کلاسر ادامه داشت و درنهایت سال ۹۴ بود که داوود نجفیان مدیرعامل وقت شرکت سهامی آب منطقه‌ای اردبیل، در خصوص آخرین وضعیت اجرایی و اعتباراتی این پروژه بابیان اینکه قرارداد پیمانکار قبلی پروژه سد کلاسر بر اساس ماده ۴۸ خاتمه داده‌شده است، گفت: شرکت پورنام به‌عنوان پیمانکار جدید انتخاب‌شده و در شرف ابلاغ قرارداد است.

 وی گفت: محل تأمین اعتبار احداث سدهای حوزه بالهارود از صندوق توسعه ملی است که بر اساس پیش‌بینی و برنامه زمان‌بندی، این پروژه تا آخر سال ۹۶ به اتمام خواهد رسید.

اما سال ۹۶ هم به پایان رسید و سد کلاسر باز هم به اتمام نرسید.

در همین زمان میر حمایت میرزاده نماینده شهرستان گرمی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در این خصوص جلسات و مکاتبات متعددی را با وزیر وقت نیرو، معاونان و مدیران استانی داشته‌ایم گفت: وزارت نیرو معتقد است که در زمان شروع عملیات اجرایی سد، روند اداری و کارشناسی آن به‌طور کامل طی نشده است.

وی تصریح کرد: اگر تمام مراحل اولیه این پروژه در چارچوب قانونی پیش می‌رفت شاید ساخت سد با متراژ معین‌شده در مکان دیگری اجرا می‌شد.

میرزاده اظهار کرد: البته با توجه به هزینه‌های سنگین برای آغاز این پروژه، باید تکلیف آن مشخص شود و اگر شخصی در این خصوص قصوری هم کرده باشد باید خود پاسخگو باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان بابیان اینکه پروژه سد کلاسر از مطالبات به‌حق مردم است گفت: البته ممکن است این پروژه نیاز به بازنگری داشته باشد و در همان چارچوب و متراژ اولیه نباشد اما قطعاً اجرایی شدن این پروژه باید در دستور کار قرار گیرد.

درهرحال علی‌رغم اظهارنظرهای مختلف مسئولان در خصوص سد کلاسر، این پروژه در طول سالیان گذشته به حال خود رهاشده و علی‌رغم صرف هزینه‌های میلیاردی از جیب بیت‌المال، انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته.

در همین خصوص مهدی احمدی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از ضرورت ورود قوه قضائیه به موضوع سخن گفته و می‌گوید: وقتی در شرایط خاص کشور این‌همه منابع به هدر می‌رود و کسی هم پاسخگوی دقیق مشکلات ایجادشده نیست، باید از قوه قضائیه درخواست ورود به موضوع را داشته باشیم.

وی بابیان این‌که امروز در حوزه‌های اقتصادی، مشکلاتی در کشور وجود دارد می‌گوید: اتفاقاً در چنین شرایطی، توجه به استفاده درست از منابع و تکمیل کردن طرح‌هایی که می‌تواند شرایط اقتصادی را بهبود ببخشد اولویت اساسی است. اما در همین زمان شاهدیم که نسبت به چنین طرح مهمی باآن‌همه منابع صرف شده، بی‌توجهی انجام می‌گیرد که در چنین شرایطی انتظار ما ورود قوه قضائیه به موضوع است.

وی می‌افزاید: بررسی جدی چنین موضوعاتی، خوشبختانه در دوره جدید قوه قضائیه موردتوجه جدی است و ما نیز از طرف  مردم منطقه این درخواست را از ریاست محترم قوه قضائیه و مسئولان محترم قضایی استان داریم که به استارت مجدد این طرح و جلوگیری از هدر رفت منابع کمک کنند.

در همین حال روح الله محمدی یکی از ساکنین روستای کلاسر، با بیان این که مردم منطقه سالهاست در انتظار بهره برداری از این سد هستند، می گوید: انتظار ما این است که مسئولین قوه قضائیه به موضوع رسیدگی کنند و این سد را که می تواند برای مردم منشا خیر زیادی باشد به نتیجه برساند.

وی همچنین می گوید: ثمره سالها بی توجهی به این سد این شد که دام و حیوانات برخی از روستاییان در این سد نیمه کاره غرق شدند و همین امروز هم این طرح نیمه تمام و حواشی آن تبدیل به منطقه ای ناامن برای مردم شده است.

این ساکن روستای کلاسر ادامه می دهد: سالهاست که میهمانان ما در ایام عید می پرسند که بالاخره این سد شما تمام نشد، و ما هر سال به سال بعد حواله می دهیم. حالا دوباره عید نوروز از راه می رسد و معلوم نیست بالاخره تکلیف این سد و این همه هزینه هایی که شد چه خواهد شد.

وی با بیان این که خود من یک سال در کارگاهی که کارهای سد را انجام می داد مشغول به کار بودم، می گوید: یک دوره ای همه چیز خوب پیش می رفت و ما خیلی امیدوار بودیم. اما از یک مرحله ای به بعد کلا شرایط به هم ریخت و دیگر کسی هم پتسخگوی پی گیریها و مراجعات ما نشد.

درهرحال با توجه به عدم پاسخگویی مسئولان در خصوص پروژه مغفول مانده کلاسر، انتظار می‌رود دستگاه قضا با ورود جدی به موضوع، از حقوق ضایع‌شده مردم منطقه دفاع کند؛ چراکه پروژه سد کلاسر چه با فرض اینکه مصوبه دولتی داشته و با صرف هزینه میلیاردی در حال حاضر راکد مانده، و چه در حالتی که عملیات اجرایی پروژه بدون مصوبه دولت آغازشده، قطعاً مقصرانی داشته که باید جوابگو باشند.

داستان سد کلاسر حالا گرهش به دستان قوه قضائیه باز می شود و با باز شدن این گره و برخورد با متخلفان در این ماجراست که می تواند تجربه و درسی بزرگ برای مسئولان استان در پی گیری طرح های نیمه تمام باشد. امروز برای مردم استان باور کردنی و پذیرفتنی نیست بعد از صرف سر مایه ۱۲ ساله، حالا از غیرکارشناسی بودن طرح سخن گفته شود و دیگر کسی هم به طور جدی پی گیر هدر رفت این سرمایه ها و یا ادامه طرح نباشد.

  • منبع خبر : بازار