میزان تاثیر معدل در کنکور 1402 یکی از نگرانی‌های داوطلبان کنکور بود، داوطلبان می‌خواستند بدانند بالاخره سهم معدل در کنکور 1402 چند درصد است که شورایعالی انقلاب فرهنگی این میزان را اعلام کرد.

پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر،به نقل از خبرگزاری فارس؛ اگر بخواهیم روایتی از شروع نگرانی داوطلبان کنکور درباره تاثیر ۶۰ درصدی معدل در آزمون سراسری داشته باشیم باید به جلسه ۸۵۵ شورایعالی انقلاب فرهنگی برگردیم.

در جلسه ۸۵۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست سیدابراهیم رئیسی در روز پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، دستور اصلی مبنی بر «اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو» مورد بررسی قرار گرفت و پس از صحبت‌های اعضای شورا، مصوب شد که اعمال معدل سال دوازدهم در کنکور ۱۴۰۲ سهم ۶۰ درصدی داشته باشد.

* روایت نگرانی داوطلبان

این موضوع داوطلبان را نگران کرد به طوریکه درخواست‌های مکرری را در سامانه فارس من ثبت کردند.
سردبیر سوژه فارس من در گفت‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: با توجه به بالا بودن تعداد معدل ۲۰، معیار سابقه تحصیلی مبتنی بر آزمون نهایی در یک سال معیار خوبی برای رشته‌های پرطرفدار محسوب نمی‌شود، در حالی که طبق این مصوبه قرار است معدل امتحانات نهایی صرفاً پایه دوازدهم ۶۰ درصد نمره کل داوطلب را تشکیل دهد و آزمون اختصاصی که از سه پایه مقطع متوسطه دوم برگزار می‌شود تنها ۴۰ درصد سهم خواهد داشت. همچنین دروس عمومی پایه دهم و یازدهم نیز مورد پرسش قرار نخواهد گرفت.
وی این مسأله را سبب بروز پدیده نمره‌گرایی در سیستم آموزشی دانست و گفت: در این صورت  با توجه به شیوه‌های بسیار نوینی که برای تقلب به وجود آمده تأمین امنیت برگزاری امتحانات در مقایسه با کنکور سخت‌تر است.

* با این مصوبه بار استرس داوطلبان کاهش می‌یابد
در پاسخ به این نگرانی داوطلبان کنکور، سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: بر مبنای این مصوبه معدل سال دوازدهم و اعمال آن در سال ۱۴۰۲ تاثیر قطعی خواهد داشت به طوریکه سهم ۶۰ درصد ارزیابی توانایی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل می‌شود و صرفا طی ۴ ساعت کنکور، سرنوشت دانش آموزان تعیین نخواهد شد بنابراین بار استرس داوطلبان نیز کاهش می‌یابد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در همه کشورهای پیشرفته دنیا پدیده‌ای به نام کنکور وجود ندارد، گفت: اشخاصی که در کسب و کار کنکور منفعت دارند از زاویه دیگری خود را مخالف با مصوبات نشان می‌دهند بنابراین داوطلبان به حواشی توجه نکنند.

* رئیس سازمان سنجش چه گفت؟

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز گفت: هنوز تصویب نهایی از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی صورت نگرفته، پس از تصویب نهایی شورا هرچه به ما ابلاغ شود اجرا می‌کنیم قطعا از یک سال قبل از برگزاری هر کنکور قوانین به داوطلبان اعلام می‌شود.

* بالاخره تصویب نهایی انجام شد

بالاخره شب گذشته و در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب نهایی انجام شد و داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ می‌توانند تکلیف خود را برای کنکور بدانند.

اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی مصوبات شورا در موضوع سنجش و پذیرش دانشجو را بررسی کردند و بر اساس کار کارشناسی مفصلی که از سوی دبیرخانه شورا و در کمیسیون آموزشی ستاد نقشه جامع علمی کشور و ستاد سنجش و پذیرش با حضور وزرای مربوطه، رئیس سازمان سنجش و مسوولان سایر دستگاه‌های مرتبط، در مدت ۲۵ جلسه درباره کنکور انجام شده است، تصویب نهایی ساماندهی کنکور را انجام دادند.

براین اساس، روش فعلی کنکور که به نوعی همه سوابق و زحمات تحصیلی ۱۲ ساله دانش‌آموزان را نادیده گرفته و باعث رقم خوردن سرنوشت آنان در یک آزمون ۴ ساعته می‌شود، به تدریج و در مدت ۴ سال به شکلی اصلاح خواهد شد که تحصیلات دانش‌آموزان، به ویژه سه سال آخر دبیرستان، در سنجش و پذیرش آنان در دانشگاه، سهم ۶۰ درصدی خواهد داشت و سهم کنکور از ۱۰۰ درصد فعلی به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش فارس، داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ بدانند امتحان دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ برگزار نمی‌شود،  تاثیر قطعی معدل به صورت ۶۰ درصد است، زیرمجموعه‌ها حذف می‌شوند و کنکور ۲ بار در سال برگزار می شود.

انتهای پیام/