معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در استان اردبیل تاکنون بالغ بر ۲۷ هزار نفر بیمار دیابتی در جمعیت بالای ۳۰ سال شناسایی شده است.

به گزارش کلبه خبر ، محمد جعفرزاده در گفتگو با خبرنگارسبلان ما ، بزرگداشت فرارسیدن هفته ملی دیابت اظهارداشت: دیابت یک بیماری جدی و طولانی ‌مدت است و در صورتیکه این بیماری بطور صحیح کنترل نشود، منجر به بروز عوارض و ناتوانی و مرگ می شود.

وی افزود: طی سالهای اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، بطوریکه بیش از ۴۶۳ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و سالانه ۴.۵ میلیون نفر نیز به دلیل دیابت جان خود را از دست می دهند. در برخی کشورهای جهان، تا ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ شدند، مبتلا به دیابت بودند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به آمار بیماران دیابتی در کشور افزود: طبق آخرین مطالعه انجام شده در کشور ما بیش از ۵.۵ میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند و حداقل ۷۵درصد آنان از بیماری خود آگاهی دارند.

وی تصریح کرد: در استان اردبیل تاکنون بالغ بر ۲۷ هزار نفر بیمار دیابتی در جمعیت بالای ۳۰ سال شناسایی شده است. بنابراین انتظار می رود که هم استانی های عزیز، برای بررسی از نظر ابتلا به دیابت اقدام نموده و از عوارض جبران ناپذیر این بیماری جلوگیری نمایند.

جعفرزاده ادامه داد: امسال هفته ملی دیابت از ۲۲ آبان لغایت ۲۸ آبان ماه برگزار و شعار روز جهانی دیابت “مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه” نامگذاری شده است.

وی تاکید کرد: مدیریت دیابت نیازمند مراقبت، کنترل و درمان روزانه، سبک زندگی سالم و آموزش مداوم است و با توجه به پاندمی کووید۱۹ کنترل بیماری دیابت در مبتلایان به دیابت بیش از پیش اهمیت دارد و افراد در صورت ابتلا به بیماری کووید۱۹ بیشتر در معرض خطر عوارض شدید بیماری قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/