مطالعه طرح ملی مسکن نشان می دهد که طرح برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد و افراد فاقد توان مالی از مزیت مناسبی برخوردار نمی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور،نادر پرستار پیشکسوت رسانه/ در دولت یازدهم موضعگیری های عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در قبال ساخت مسکن و مسکن مهر کشور را با مشکلی به نام رکود مسکن مواجه ساخت که نتیجه آن نیاز کشور به چهار میلیون مسکن در حال حاضر است.
در دو سال مانده به پایان مهلت دولت دوازدهم قرار است ۴۰۰ هزار واحد ساخته شود که این می تواند ۱۰ درصد از کمبود مسکن را جبران بکند.
با شرایطی که برای طرح ملی مسکن در نظر گرفته شده می توان گفت که این طرح هیاهو برای هیچ است.
مطالعه طرح نشان می دهد که طرح برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد و افراد فاقد توان مالی از مزیت مناسبی برخوردار نمی باشد. ادعای خانه دار شدن افراد با بنیه ضعیف مالی در این طرح بیشتر شبیه یک شعار می تواند باشد.
در طرح ملی مسکن یکی از مسایلی که باید مورد توجه قرار بگیرد اختصاص وام با سود ۱۸ درصد به متقاضیان است. آیا در شرایط امروز، قشر آسیب پذیر برای پرداخت اقساط وام تعلق گرفته به میزان هر ماه دو میلیون تومان می تواند توانایی داشته باشد؟
آن هایی که در دولت تدبیر و امید مسکن مهر را به بدترین شکل ممکن مورد حمله قرار دادند و یکی از افتخارات خود را نساختن مسکن تلقی کردند در قبال ظلمی که در سایه سیاست غلط به قشر آسیب پذیر جامعه وارد کردند چه جوابی می توانند داشته باشند؟
درست در ایامی که حمله به مسکن مهر وسیله ای برای پوشش دادن ضعف های دولت در امر مسکن در دستور کار عده ای قرار گرفته بود سازمان ملل این طرح را تجربه ای منحصر به فرد و قابل انتقال به مجامع بین المللی اعلام کرد و اسباب شرمندگی و خجلت سربازان پیاده نظامِ مأمورِ حمله به مسکن مهر را فراهم ساخت.
این بحث توسط مازیار حسینی معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح گردید. او اذعان کرد که پروژه های مسکن مهر از نظر اسکلت و کیفیت و استحکام مسکن مناسب ارزیابی می َشود.
این اظهار نظر و بیان نتیجه بررسی دفتر اسکان بشر درسازمان ملل در حالی صورت می گیرد که در دولت یازدهم از رئیس جمهور گرفته تا معاون اول در اظهاراتی خلاف واقع، مدعی شدند که مردم از مسکن مهر بیشترین آسیب را متحمل شده اند.
دولت نهم و دهم در سایه تلاش های شبانه روزی علی نیکزاد فرزند برومند سبلان بیش از دو میلیون نفر را با سهل ترین و آسان ترین روش صاحب سرپناه کرد. او هر چند مدت ها با ناجوانمردی و حسادت های ناشی از تسویه حساب های سیاسی مورد حمله قرار گرفت ولی اقدام دولت دوازدهم مبنی بر ارائه طرح ملی مسکن ملی حقانیت او را به اثبات رساند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : نادر پرستار