در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور خبرنگاران رسانه‌های کشورمان عصر روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه از بخش‌های مختلف مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز بازدید کردند.

پس  از این بازدید کنفرانس خبری با حضور و سخنرانی بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی برگزار شد که طی آن به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

پس از آن سخنگوی سازمان انرژی اتمی به نقل از مدیر سایت غنی‌سازی نطنز اعلام کرد که در پی مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی از امروز تولید مواد غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران به ۴ برابر افزایش یافت.

این موضوع به معنای افزایش غنای مواد و یا افزایش تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ و یا تغییر نوع سانتریفیوژ‌ها نیست بلکه با همین وضعیت فعلی ظرفیت تولید (سرعت تولید) این مواد ۳.۶۷ چهار برابر خواهد شد. این موضوع به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده است.

کمالوندی همچنین در این نشست خبری تاکید کرد که دسترسی به «۱۹۰ هزار سو» برای ایران بسیار سهل و کاملا در دسترس است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به بازدید خبرنگاران و رسانه‌های داخلی از قلب صنعت هسته‌ای ایران (سایت غنی‌سازی نطنز) خاطرنشان کرد: امروز دیدید که فعالیت‌های ما در همه ابعاد به‌ویژه در حوزه غنی‌سازی به خوبی کار می‌کند و آنچه که طرف مقابل دنبال آن بود یعنی غنی‌سازی صفر، محقق نشده است. ما براساس بند ۲۶ برجام و برای ایجاد توازن در حوزه تعهدات بعد از صبر استراتژیک یک‌ساله، بخشی از تعهدات خود را به طور کلی یا جزئی اجرا نخواهیم کرد.
کمالوندی گفت: منتظریم ببینیم در این ۶۰ روز چه می‌شود. آنچه مد نظر ماست اجرای تعهدات طرف مقابل و پیدا کردن راه‌حل برای خنثی‌کردن تحریم‌های آمریکاست. چنانچه این اتفاق نیفتد، گام بعدی یعنی غنی‌سازی بیش از ۳.۶۷ و بازگشت به راکتور قدیمی اراک در دستور کار قرار خواهد گرفت.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: ممکن است برخی بگویند باید زودتر این اقدامات را انجام می‌دادیم اما انجام این اقدامات در شرایط فعلی این حسن را دارد که هیچ کس در سطح داخلی و بین‌المللی نمی‌تواند به ما خرده‌ای بگیرد. ما صبر کردیم و قدم امروز براساس حقوقی است که طبق برجام برای ما وجود دارد. ما معتقدیم حقوق ایران باید در یک کفه ترازو به خوبی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: اقدامات مرتبط به کاهش تعهدات در چارچوب برجام است و فرصتی است برای طرف‌های مقابل که تعهدات خود را به خوبی انجام دهند. ما بنا نداریم از برجام خارج شویم یا نقض تعهد کنیم. از این‌رو قدم‌های بعدی‌مان هم در چارچوب برجام خواهد بود.
کمالوندی عنوان کرد: همانطور که امروز دیدید و مهندسان ما توضیح دادند، صرفاً با یک مقدار تغییرات فنی تولید اورانیوم ۳.۶۷ را چهار برابر کردیم و این امکان وجود دارد که این میزان بیشتر هم بشود. ما در گام‌های بعدی سراغ سانتریفیوژهای پیشرفته خواهیم رفت و این نوید را می‌دهیم که نسل جدید از جمله ماشین‌های نسل ۶ را نیز استفاده کنیم.
وی خطاب به خبرنگاران حاضر در نشست گفت: امکاناتی که امروز در بازدید خود دیدید، به سمت صنعتی‌شدن با سرعت پیش می‌رود. سالن مونتاژ سانتریفیوژ ظرفیت تولید ۶۰ ماشین از نوع جدید را دارد. یعنی رسیدن به حداقل ۱۹۰ هزار سو امر بسیار سهل و در دسترسی است. این در حالی است که ما در برنامه بلندمدت ظرفیت ۲۷۰ سو را در دستور کار داریم و این ظرفیت هم کاملاً منطقی و براساس امکانات ماست.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ایران به دنبال برنامه غیرصلح‌آمیز نیست و این مساله را با بازرسی‌های بسیار و ۱۴ گزارشی که تاکنون آژانس منتشر کرده، ثابت کرده است. ما به لحاظ بازرسی‌ها بیشترین میزان را در بین کشورهای تحت بازرسی به خود اختصاص داده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه آیا در فرصت ۶۰ روزه از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهیم کرد؟ گفت: ما به زودی از این سقف در کمتر از چند هفته عبور می‌کنیم. ما قبلاً علاوه بر غنای ۳.۶۷ روی غناهای دیگر هم کار می‌کردیم و تولیدات داشتیم اما از این به بعد تمرکزمان روی غنای ۳.۶۷ است.
کمالوندی در پاسخ به این سوال که چه تغییرات فنی دیگری انجام شده که ظرفیت تولیدات چهار برابری شده است، در حالی که در چارچوب برجام همچنان قرار داریم؟ گفت: تغییرات فنی را ایجاد کردیم که ظرفیت ما را در تولید اورانیوم با غنای ۳.۶۷ چهار برابر می‌کند و مقدار باقیمانده تا سقف ۳۰۰ کیلو ظرف چند هفته تکمیل می‌شود اما اجازه دهید فعلاً در رابطه با این تغییرات فنی ایجادشده چیزی نگویم.

منظور کمالوندی اقداماتی است که شورای عالی امنتی ملی ایران به طرف‌های برجام اعلام کرد تا اقدامات ضدبرجامی دولت امریکا و تحریم‌های ظالمانه این کشور را جبران کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: ظرف چند هفته به سقف ۳۰۰ کیلو خواهیم رسید. نیاز‌های فنی ما و دستورات مقامات بالا تعیین کننده خواهد بود که در گام‌های بعدی چه اقداماتی خواهیم کرد. آقای صالحی قبلا گفتند که اگر بخواهیم ظرف ۴ روز ۲۰ درصد را تولید میکنیم، اما اینکه چه تصمیمی در ادامه گرفته شود و این ۲۰ درصد اینجا تولید شود یا در فردو، بستگی به تصمیمات مدیران در گام‌های بعدی دارد.

وی افزود: ما فعلا در چارچوب ضوابط پروتکلی و روابط پادمانی پیش می‌رویم. فعلا برنامه‌ای برای توفف اجرای پروتکل الحاقی نداریم، ممکن است در گام‌های بعدی باشد و اگر در گام‌های بعدی مسئولان تصمیم بگیرند که این پروتکل را اجرا نکنیم به آژانس اعلام خواهیم کرد.

کمالوندی درباره این ادعا‌ها که میگویند اقدامات اخیر ایران همان موارد مورد نظر امریکا بوده و همچنین اظهارنظر برخی منتقدین مبنی بر این‌که ایران اقداماتی را انجام داده که قبلش امریکا تحریم کرده بود، گفت: باید گفت که این‌ها دو چیز جداست؛ امریکا به دنبال این است که با تحریم خرید و فروش، غنی سازی و تولید آب سنگین در ایران را تعطیل کند، ولی ما تولید و انباشت میکنیم که این خلاف سیاست‌های امریکاست. اروپایی‌ها خوب می‌داننند که این اقدام چه معنایی دارد و به نحو غیرمستقیم اعلام میکنند که شرایط ایران را درک میکنند، هرچند ممکن است در ادبیات آن‌ها تفاوتی باشد.

وی تاکید کرد: اطلاعاتی که از طرف وزارت خارجه درباره اقدامات اروپا می‌آید مشخص خواهد کرد که گام‌های بعدی چگونه اجرا میشود. آنچه مسلم این است که ما داریم تعهداتمان را در چارچوب برجام کاهش میدهیم. اما اینکه این قدم‌ها چه خواهد بود، فعلا این را می‌شود گفت که هرچه به سمت جلو می‌رویم اقدامات شدیدتر خواهد بود.

کمالوندی اضافه کرد: آماده ایم به مجرد اینکه که آن‌ها (اروپا) وظایف خود را انجام دادند، برگردیم به حالت قبلی. وگرنه گام‌های بعد را آغاز می‌کنیم. اروپایی‌ها به طور غیرمستقیم میگویند که می‌خواهیم به تعهدات عمل کنیم، ولی نمیتوانیم. امیدواریم اروپا مستقیم یا غیرمستقیم اعلام ضعف نکند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: نشانه‌هایی از عقب‌نشینی‌های امریکا در سیاست‌هایش دیده می‌شود. ملت مقاومت می‌کند و ظرفیت‌های بالقوه ایران نیز بی‌نظیر است و میتواند جزو ۱۰ اقتصاد برتر دنیا باشد، هرچند الان تحت فشار هستیم.

کمالوندی درباره همراهی روسیه و چین با سیاست‌های اخیر ایران، گفت: هم سیاست‌های تقابلی امریکا در برابر آن‌ها و هم روابط بسیارخوبی که داریم باعث شده ما انتظار داشته باشیم که حتما همراهی کنند؛ کما اینکه الان همراهی کرده و میگویند کاری که کردید را درک می‌کنیم و هیچ خرده‌ای نداریم.

ایران در پی اقدامات ضدبرجامی امریکا و عدم جبران خسارات ناشی از خروج امریکا از برجام توسط اروپا اعلام کرد که بخشی از تعهدات خود در برجام را با استفاده از حقوق برجامی خود در بند‌های ۲۶ و ۳۶ و ۳۷ این توافقنامه کاهش میدهد.

عدم محدود سازی میزان ذخایر مواد غنی شده یکی از این اقدامات بود.

امروز جمعی از سردبیران و مدیران رسانه‌های ایران از مجتمع غنی سازی نطنز بازدید کرده و در جریان اخرین تحولات رخ داده در این مجتمع پس از مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی، قرار گرفتند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرنگاران جوان