نوروز امسال عیدانه‌ای ویژه برای اردبیل و  صنایع دستی‌اش داشت و بازارچه‌های صنایع‌دستی  این استان در طول ایام نوروز 1402 فروشی معادل 117 میلیارد ریالی را تجربه کردند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، تا همین چند وقت پیش، صحبت از صنایع دستی اردبیل که می‎شد همه از ظرفیتی بی‌بدیل می‎گفتند که مغفول مانده و گرهی کور دارد؛ اما نوروز امسال عیدانه‌ای ویژه برای اردبیل و صنایع دستی‌اش داشت و بازارچه‌های صنایع‌دستی این استان در طول ایام نوروز ۱۴۰۲ فروشی معادل ۱۱۷ میلیارد ریالی را تجربه کردند.

طبق اعلام حسن محمدی ادیب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، این میزان صنایع دستی در بازارچه شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، نمین و خلخال به فروش رفته و بیانگر استقبال گردشگران از صنایع دستی استان است.

طبق آمارها بیشترین فروش محصولات صنایع دستی استان در نوروز امسال در بازارچه دائمی واقع در میدان عالی قاپوی اردبیل و در جوار مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی اتفاق افتاده است و بعد از آن بازارچه‌های شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر و نمین بوده بیشترین میزان فروش را داشته اند.
و البته بافته‌های داری مثل گلیم، ورنی و جاجیم و همچنین محصولات چوبی و فلزی بیشتر از همه مورد توجه گردشگران نوروزی قرار گرفته است.

اردبیل از استان‌های به نام و معروف  در زمینه صنایع دستی در ایران بوده و ۱۲۰ هزار نفر در بیش از ۶۰ رشته صنایع‌دستی در استان اردبیل فعال هستند.

چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است و انتظار می‌رود برگزاری رویداد “اردبیل ۲۰۲۳ ”  در  تحئلی شرف در حوزه درآمد زادیی این استان از صنایع دستی و گردشگری به همراه داشته باشد.

در سومین نشست وزاری گردشگری کشورهای عضو اکو در شهر خجند تاجیکستان در سال ۱۳۹۸، اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۳ انتخاب شده است.

انتهای پیام/