همواره جدالی نابرابر بین بلایای طبیعی و محصولات کشاورزی وجود دارد و اگر تدبیر مناسب و حمایت کافی نباشد، حذف تولیدکنندگان از چرخه تولید اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، همواره جدالی نابرابر بین بلایای طبیعی و محصولات کشاورزی وجود دارد، این موضوع مشکل امروز و دیروز نیست بلکه دغدغه هر ساله کشاورز است مشکلاتی که در اثر بروز حوادث هر روز گریبان یکی از محصولات را می‌گیرد و جلوی بعضی از آنها را نمی‌توان گرفت، اما آنچه که مهم و ضروری است کاستن از میزان خسارت این جدال نابرابر است.

در این میان به نظر می‌رسد بیمه محصولات کشاورزی، بهترین راهکار برای مقابله با آنچه که محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند، باشد اما این بیمه تا چه اندازه پاسخگوی خسارات وارده به کشاورزان است و در مواقع ضرورت تا چه اندازه دستشان را می‌گیرد؟، آیا این بیمه توانسته در مواقع نیازکشاورز بهترین پشتوانه، برای حفظ سرمایه این قشر زحمتکش باشد؟

امسال در شهرستان بیله‌سوار که با  ۱۲۰ هزار هکتار اراضی مرغوب به دشت زرخیز معروف است، کاهش بارش‌ها باعث بروز خشکسالی کم سابقه ای در این منطقه شده به طوری که  طبق اعلام مهدی خدمتی مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل، ۹۰ هزار هکتار از ۱۱۵ هزار هکتار از زمین‌های زیرکشت دیم در بیله‌سوار در اثر خشکسالی دچار آسیب صدرصدی شده است.

وی اضافه کرد:  طبق برآوردها خشکسالی بی‌سابقه امسال به دیم‌کاران بیله‌سواری، بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان خسارت زده است که امیدواریم تمهیدات لازم برای ترمیم این خسارت‌ها انجام شود.

اما غرامت بیمه چقدر دست کشاورز خسارت دیده بیله‌سواری  را می‌گیرد؟ عباس جهانگیرزاده، نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس  که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس است می گوید: صندوق بیمه محصولات کشاوری مدعی است که کشاورزان محصولاتشان را به قیمت پایین‌تری بیمه کرده اند و از ۹۰ هزار هکتار یک هکتار قابل برداشت نیست دولت براساس صندوق بیمه مصرف کشاورزی، ۱۶۰ میلیاردی متعهد شده که در مقابل خسارت چهار هزار میلیارد تومانی کشاورزان این منطقه مبلغ ناچیزی است و این رقم قابل توجیه نیست.

وی اضافه  کرد: در این شرایط با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در کمیسیون کشاورزی مجلس قرارشد کمیسیون از این حوزه بازدید و خسارت را معین و مشخص بکنند و به نوعی از دولت کمک بگیرند.

غرامت ناچیز بیمه به کشاورزان خسارت دیده درحالی است که به گفته کشاورزان دیم‌کار بیله‌سواری کاشت هر هکتار برای یک کشاورز هزینه‌ای در حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان روی دست کشاورز گذاشته و شرایط  کنونی برای این قشر زحمتکش ارمغانی جز دلسردی از ادامه کار و شرمندگی در برابر خانواده ندارد.

طبق اعلام  صاحبعلی اصغری فرماندار بیله‌سوار جهت حمایت از کشاورزان خسارت دیده بر اثر خشکسالی، تلاش می شود تا بخشی از خسارت‌ها از طریق پرداخت بیمه و تسهیلات جبران شود.

البته صندوق بیمه کشاورزی اردبیل در سالجاری ضریب نفوذ بیمه در منطقه خسارت دیده بیله سوار را ۵۸ درصد عنوان کرده است که به نظر می رسید  با این میزان پوشش بیمه‌ای، پرداخت غرامت نیز چندان برای جبران خسارت سنگین کشاورزان کافی نباشد و الزاما حمایت‌های ویژه‌تر مسئولان از کشاورزان این منطقه باید انجام بگیرد چراکه در این شرایط برای خارج نشدن تولیدکننده محصول استراتژیک گندم از گردونه تولید، لازم است حمایت بیشتر از تولیدکنندگان آن صورت بگیرد.

انتهای پیام/