هکتار‌ها باغ در محله طرشت و درست پشت دانشگاه شریف در کمتر از ۱۴ سال نابود شدند تا ساختمان‌های این دانشگاه جای درختان را بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، یکی از اقدام‌هایی که مدیریت شهری به سرانجام رساندن آن را جزء دستاورد های خود می داند لغو مصوبه برج باغ ها و جایگزینی آن با لایحه خانه باغ است تا از این راه مانع  نابودی و تغییر کاربری تعداد باغ‌های باقیمانده پایتخت شود.

به گفته برخی از مدیران شهری مساحت باغ های از بین رفته در پایتخت در دهه های اخیر نزدیک به ۴هزار هکتار بوده است که با لغو مصوبه برج باغ ها و جایگزینی آن با لایحه خانه باغ تلاش به حفظ آن شده است.

حال اگر از این اقدام مؤثر مدیریت شهری برای حفظ باغ های پایتخت بگذریم ( تبدیل مصوبه برج باغ به لایحه خانه باغ) باید با تاملی در این اقدام به دنبال نهادی هایی گشت که در کنار اشخاص حقیقی و حقوقی چندین هکتار از باغ های پایتخت را با تغییر کاربری از بین برده اند و یا در نابودی آن‌ها نقش داشته اند.

یکی از نهادهایی که در دهه اخیر موجب از بین رفتن تعدادی از باغ‌های منطقه ۲ تهران در محدوده محله طرشت شده دانشگاه صنعتی شریف است که در طرح توسعه خود پس از تغییر کاربری تعدادی از باغ‌ها امروز مدیریت این دانشگاه به دنبال تملک معابر وخیابان‌های اطراف جهاد دانشگاهی است تا بتواند از طریق تملک آن‌ها طرح توسعه ای داشنگاه شریف را با سرعت بیشتر به سرانجام برسانند.

دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۴ با هدف تربیت و تأمین بخشی از نیرو‌های متخصص مورد نیاز کشور در سطوح بالای علمی تأسیس شد و این دانشگاه توانست در طول دوران فعالیت خود به صورت یک مؤسسه علمی پیش‌رو در صنعت فناوری‌های روز و علوم کاربردی در عرصه منطقه‌ای و جهانی مطرح وجایگاهی ارزشمند پیدا کند.

دانشگاه صنعتی شریف در مسیر طرح توسعه خود  بسیاری از دانشکده‌ها، مراکز پژوهشی، ساختمان اسکان دانشجویان و اساتید دانشگاه و مراکز تفریحی خود را در محدوده میدان تیموری (ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۲) و محله طرشت احداث کرده و تکمیل بسیاری از پروژه‌های دیگر این دانشگاه به سرعت در حال انجام است.

زمانی که به نقشه‌های دهه اخیر محدوده بلوار صالحی و میدان تیموری در محدوده محله طرشت نگاه می‌کنیم چند پارسل (قطعه زمین) با کاربری باغ وجود دارد که تمام آن‌ها در طرح توسعه دانشگاه شریف از بین رفته و درختان باغ ها جای خود را به آجر و سیمان و بلوک داده است تا آن محدوده به “کارخانه نوآوری دانشگاه شریف” تبدیل شود.

در حال تکمیل////دانشگاه شریف/////
در حال تکمیل////دانشگاه شریف/////

همانگونه که در نقشه‌های هوایی مشخص است باغ‌های بالای محدوده دانشگاه شریف در بازه زمانی سال‌های ۸۰ تا ۸۵ از بین رفته و ساختمان‌های دانشگاه شریف در آنجا بارگذاری شده است، اما طرح توسعه دانشگاه صنعتی شریف امروز گام را فراتر گذاشته و به دنبال تصاحب خیابان محدوده “کارخانه نوآوری دانشگاه شریف” (جهاد دانشگاهی) است به طوری که شنیده‌ها حاکی از آن است که این نهاد در حال رایزنی با مالکان چند ملک در محدوده جهاد دانشگاهی است تا با تملک آن‌ها ضمن به کارگیری آن چند قطعه زمین در طرح توسعه دسترسی معابر محدوده جهاد دانشگاهی را را قطع کند.

در حال تکمیل////دانشگاه شریف/////

این قطع دسترسی و تملک خیابان در حالی است که تنها راه دسترسی از خیابان حبیب الله به سمت غرب محدوده طرشت و بلوار شهید اکبری تنها از همین خیابان انجام می شود که با مسدود سازی آن ساکنان محلی دسترسی خود را به محدوده و معابر مجاور “کارخانه نوآوری دانشگاه شریف” ( جهاد دانشگاهی) از دست می دهند.

طرح توسعه دانشگاه شریف (کارخانه نوآوری دانشگاه شریف) به گونه‌ای در حال پیشرفت است که زندگی بسیاری از ساکنان محدوده با پارک وسایل نقلیه دانشجویان، بستن و زنجیرکشی ماشین‌ها مختل شده است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا مدیریت شهری می‌تواند خیابان‌های اطراف را خریداری و در اختیار یک نهاد علمی مانند دانشگاه صنعتی شریف قرار دهد یا خیر؟

زهر نژاد بهرام رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره این اقدام دانشگاه صنعتی شریف (مسدود سازی معابر اطراف کارخانه نوآوری دانشگاه شریف) گفت: درباره ممنوعیت تردد در خیابان های مجاور جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با آقای کشت پور صحبت کردم و قرار شد بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

در حال تکمیل////دانشگاه شریف/////

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران افزود: در صحبت ابتدایی با شهردار منطقه ۲ ( کشت پور) مشخص شد توافقات انجام شده برای توسعه دانشگاه صنعتی شریف در دوره قبل مدیریت منطقه انجام شده و شهردار منطقه به دنبال طرحی است که اگر شهردار تهران آن را تایید کند آن طرح جایگزین و اجرایی می شود.

نژاد بهرام در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت شهری می تواند شارع عام را در اختیار افراد حقیقی، حقوقی و نهاد ها قرار دهد یا خیر، تصریح کرد: آن‌چه که در قانون به طور مشخص آمده این است که مدیریت شهری نمی تواند شارع عام را دراختیار نهادها قرار دهد اما این موضوع در بافت فرسوده به گونه دیگر است.

او درباره ضوابط ساخت و ساز در بافت فرسوده گفت: درباره نوسازی بافت فرسوده مدیریت شهری می تواند به عنوان مثال خیابانی ۱۰ متری که در بین ۲ ملک فرسوده قرار دارد را در صورت تجمیع ۲ ملک در اختیار مالک قرار دهد اما باید توجه کنیم که این امر تنها در بافت فرسوده امکان پذیر است و با محدوده دانشگاه صنعتی شریف در منطقه ۲ متفاوت است.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: منتظر هستم تا آقای کشت پور شهردار منطقه ۲ تهران گزارشی جامع از عملکرد مدیریت شهری منطقه ۲ در طرح توسعه ای دانشگاه  صنعتی شریف ارائه کند.

رسول کشت پور  شهردار منطقه ۲ تهران در گفت‌و‌گویی کوتاه با خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح توسعه دانشگاه صنعتی شریف و اقدام مدیریت شهری در محدوده گفت: شهرداری منطقه در محدوده جهاد دانشگاهی صنعتی شریف بخشی از معبر را به شکل پیاده و بخشی دیگر را برای تردد عابران پیاده بهسازی کردیم.

شهردار منطقه ۲ تهران در پاسخ به این سوال که آیا یک نهاد می تواند خیابان و کوچه عمومی را زنجیر کشی و به معبر شخصی بدل کند، تصریح کرد: تصاویر کوچه مربوطه را ارسال کنید تا آن را پیگیری کنیم.

حال در کنار طرح توسعه دانشگاه صنعتی شریف زمزمه هایی نیز به گوش می رسد که طرح توسعه دانشگاه تهران در دست بررسی و اقدام است که منبع آگاهی در شورای شهر تهران از مخالفت شورای شهر تهران در طرح توسعه دانشگاه تهران خبر داد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرنگاران جوان