رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف اردبیل بابیان اینکه نگاه مسئولان به صنعت فرش نامادرانه است از قطع بیمه بیش از ۱۴ هزار فرش‌باف اردبیلی به دلیل سیاست های خاص تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، مالک اژدر حسنی در گفتگو با بازار، یکی از مهم‌ترین دغدغه و مشکلات قالیبافان اردبیل را بیمه مشاغل عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۵ هزار بافنده فرش در مناطق مختلف استان اردبیل زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی بودند که با توجه به سیاست سازمان تأمین اجتماعی، در حال حاضر تعداد بیمه‌شدگان به ۵۰۰ نفر تقلیل یافته است.

حسنی بر لزوم حمایت از بافندگان فرش دستبافت با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت اشاره کرد و افزود: از سال ۹۳ تا به امروز نزدیک به ۱۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند که سالانه تنها به ۵۰ نفر از این افراد، تسهیلات تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه اعطای محدود تسهیلات هم، به‌صورت گزینشی انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستبافان اردبیل عدم بازاریابی برخی تولیدکنندگان را از دیگر مشکلات فعالان حوزه فرش عنوان کرد.

 حسنی با انتقاد از عدم‌حمایت مسئولان استان از بافندگان فرش دستباف گفت: انتظار می‌رود مقام عالی اجرایی استان نگاه ویژه‌ای به بزرگ‌ترین تشکل صنفی استان که بیش از ۵۰ هزار نفر عضو دارد، داشته باشد.

وی بابیان اینکه در طول دو سال گذشته به‌عنوان رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف، موفق به ملاقات با استاندار اردبیل نشده است، گفت: انتظار می‌رود مسئولان در عمل از فرش‌بافان حمایت کنند و صرفاً به دادن شعار در رسانه‌ها، اکتفا نکنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف استان اردبیل بابیان اینکه نگاه مسئولان استان به صنعت فرش نا مادرانه است، گفت: در سالهای گذشته فرش اردبیل آوازه بین‌المللی داشت و انتظار می‌رود نگاه به این صنعت هم، نگاه ملی و بین‌المللی باشد.

حسنی بر ضرورت ورود بخش خصوصی به حوزه فرش تأکید کرد و افزود: متأسفانه دولت به بخش خصوصی به‌عنوان رقیب نگاه می‌کند و این نگاه، نگاه خوبی نیست.

وی اظهار کرد: قطعاً با حمایت دولت از بخش خصوصی آینده روشنی برای فرش اردبیل قابل‌تصور است.

حسنی اظهار کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی و حتی آمریکا مشتری و طالب خرید فرش دستبافت ایران به‌ویژه فرش دستباف استان اردبیل هستند که با تسهیل در صادرات فرش و حذف برخی از مراحل اداری و نیز راه‌اندازی گمرک اختصاصی فرش در استان می‌توانیم بازارهای جهانی را با تولید انبوه فرش دستباف در دست بگیریم.