مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: هیچ گونه محدودیتی برای تخصیص آب از سد کیوی برای مصارف مختلف شهرستان خلخال وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، علی حیدری اناری در نشست با فرماندار خلخال گفت: در صورت ارائه طرح‌های صنعتی ، کشاورزی و شرب محدودیتی از سوی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای اختصاص آب به این طرح‌ها وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت منابع آبی شهرستان خلخال در مقایسه با سایر مناطق استان اردبیل مطلوب است و در صورت مدیریت بهینه مصرف آب، در ماه‌های آتی، مشکلی در خصوص تامین آب شرب و کشاورزی در خلخال وجود نخواهد داشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه محدودیتی برای تخصیص آب از سد گیوی برای مصارف آب شرب خلخال وجود ندارد، گفت: شهرستان خلخال از نظر منابع سفره‌های آب زیرزمینی دارای ظرفیت‌های بالا بوده و در صورتی که طرح‌های مختلف کشاورزی از جمله اصلاح الگوی کشت، روش‌های نوین آبیاری و استفاده از گیاهان کم آب بر از سوی مجریان طرح‌های کشاورزی به این شرکت ارائه شود، در تخصیص آب برای اجرای این طرح‌ها نیز محدودیتی وجود نخواهد داشت.

آماده همکاری با مجریان طرح‌های پرورش ماهی در چم‌های قزل اوزن هستیم

وی گفت: علاوه بر این برای اجرای حداقل بیش از یکهزار طرح پرورش ماهی در چم‌های رودخانه قزل اوزن نیز شرکت آب منطقه ای اردبیل آماده همکاری با مجریان این طرح‌هاست.

حیدری اناری ادامه داد: شهرستان خلخال دارای۲ هزار و ۵۰۸ دهنه چشمه آب شرب وکشاورزی است که مجموع تولید آب این چشمه‌ها بیش از ۱۶ میلیون مترمکعب در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل یادآورشد: شهرستان خلخال از لحاظ منابع آبی و تولید آب مشکلی ندارد ، اما ضعف مدیریت مصرف آب موجب شده که تا برخی از روستاها و مناطق شهری این شهرستان با کمبود آب مواجه شوند.

وی با بیان اینکه بهره وری کافی از آب تولیدی این شهرستان وجود ندارد، گفت: برای ۲۵۸ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در این شهرستان پروانه بهره‌برداری صادر شده است اما پایین‌ترین مصرف آب از این چاه‌ها صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای پروژه آبرسانی شهر خلخال از سد بفراجرد اظهارکرد: مشکل آبرسانی زون۳ خلخال که با هدف حل مشکل افت فشار آب مناطق مرتفع و بلند این شهر از جمله اسلام آباد در حال اجرا است در صورت تخصیص منابع اعتباری از مرکز کشور ظرف سه ماه آینده برطرف و این پروژه تکمیل خواهد شد.

حقابه خلخال از سد کیوی مشخص شود

در این جلسه فرماندار خلخال هم گفت: در حالی که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در خلخال تولید می‌شود متاسفانه به دلیل نامشخص بودن مقدار تخصیص آب مصرفی وهمچنین عدم وجود زیرساخت‌های موجود برای بهره برداری از منابع آب تولیدی منطقه بخش اعظم از آب تولیدی خلخال از منطقه خارج و به سمت سد گیوی و رودخانه قزل اوزن سرازیر می‌شود.

سید جواد یحیی زاده گفت: انتظار ما از شرکت آب منطقه ای استان اردبیل تعیین حق آبه خلخال از سد کیوی به خصوص برای حل مشکل مصارف آب شرب روستاهای واقع در بخش مرکزی، نواحی صنعتی و حوزه کشاورزی این شهرستان است.

فرماندار خلخال گفت: با توجه به اجرای طرح آبرسانی به ۶۵ روستای دارای مشکل آب از سوی قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) سپاه در خلخال، انتظار ما از شرکت آب منطقه ای استان اردبیل همکاری لازم برای تامین منابع آبی طرح‌های در دست اجرای این شهرستان است.

انتهای پیام/