وزیر امور خارجه آلمان گفت: نمی‌توانیم معجزه کنیم ولی تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا از شکست برجام جلوگیری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف که ظهر امروز (دوشنبه) برگزار شد، گفت: از شما آقای ظریف عزیز متشکریم بابت این استقبال دوستانه و فرصتی که برای گفتگو در خصوص موضوعات مهمی که هم برای آلمان و هم برای ایران بسیار مهم هستند، فراهم کردید. برای ما بسیار اهمیت دارد که این گفتگوها ادامه پیدا کند و در این شرایط تبادل سریع نظرات صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما در منطقه‌ای که امروز هستیم شرایط حساسی داریم و افزایش تنش ممکن است حتی به مراحل نظامی هم کشیده شود که به نفع هیچکس نیست، در هر صورت باید از این امر جلوگیری کنیم.

ماس افزود: من با تمام طرفینی که در چند روز گذشته و در سفرهایی که به ابوظبی داشتم صحبت کردم؛ هیچکس خواهان افزایش تنش نبود و در اصل این پیامی بود که از طرف منطقه به ایران آورده ام.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: ما امروز صحبت‌های بسیاری در خصوص برجام و اینکه چطور این توافق ادامه داشته باشد، داشتیم. در این راستا موضع آلمان و البته ۳ کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس این است که ما حمایت می‌کنیم و خواهان این هستیم که تعهدات خود را اجرایی سازیم.

وی افزود: البته نمی‌توانیم معجزه کنیم ولی تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا از شکست برجام جلوگیری کنیم. در همین راستا در حال حاضر در تلاش هستیم تا اینستکس را اجرایی کنیم و آن مسیر را هم در سه کشور اروپایی و هم فراتر از آن راه اندازی کنیم.

ماس اظهارداشت: ما همچنین در خصوص موضوعات منطقه‌ای و به عنوان مثال سوریه و یمن بحث و گفتگو کردیم. برای جمهوری فدرال آلمان مهم است که از تلاش‌های سازمان ملل در این راستا و در این موضوعات حمایت کند و باید توجه داشته باشیم که این مسائل راه حل سیاسی دارد و ما علاقه‌مند هستیم با ایران در خصوص این موضوعات صحبت کنیم. به این دلیل که ایران نفوذ زیادی در منطقه دارد و از نفوذ خود استفاده می‌کند.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: فکر می‌کنم این صحبت‌ها در راستای منافع ما و هم در راستای منافع ایران خواهد بود تا یک راه حل سیاسی پیدا شود و این درگیری‌های نظامی پایان یابد.

وزیر خارجه آلمان ادامه داد: من با تمام طرفینی که در این چند روز در اردن، عراق و امارات گفتگو داشتم هیچ‌کس خواهان افزایش تنش‌ها نبود و این پیامی بود که من امروز می‌خواستم به تهران از منطقه به شما انتقال دهم.

ماس اظهار داشت: ما امروز صحبت‌های فشرده‌ای درخصوص برجام و نحوه ادامه آن داشتیم و موضع حمایت سه کشور اروپایی در حمایت از آن را اعلام کردیم. البته نمی‌توانیم معجزه‌ای داشته باشیم ولی تلاش می‌کنیم که برجام ادامه داشته باشد.

وی گفت: در این چارچوب تلاش می‌کنیم «اینستکس» را هم در قالب سه کشور اروپایی و هم فراتر از آن راه‌اندازی و اجرایی کنیم.

وزیر خارجه آلمان به گفتگوهای خود با ظریف درباره موضوعات منطقه‌ای، سوریه و یمن اشاره و تصریح کرد: آلمان از تلاش‌های سازمان ملل حمایت می‌کند و اعتقاد داریم مسائل راه‌حل سیاسی دارند و نه راه‌حل نظامی بنابراین علاقه‌مندیم با ایران در این باره صحبت کنیم زیرا ایران نفوذ بسیاری در منطقه دارد و از آن استفاده می‌کند و به همین خاطر با ایران رایزنی می‌کنیم.

ماس در پاسخ به سوالی در خصوص رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: درخصوص سوال شما در مورد اسرائیل، این مسئولیتی است که بر گردن داریم و دوستی نزدیک بین آلمان و اسرائیل وجود دارد.

وی تاکید کرد: این مساله جزو اصول حکومتی آلمان است که قابل بحث نیست و این نتیجه‌ای است که تاریخ به ما داده و قابل تغییر هم نیست و این اصل را من در تهران نیز عوض نمی‌کنم.

همچینن در جریان این نشست خبری یک خبرنگار ایرانی از هایکوماس پرسید که شما در سخنان خود در این نشست اعلام کردید که آلمان به دنبال کاهش تنش در منطقه است در حالی که آلمان درحال حاضر به صورت مرتب سلاح‌هایی را به کشورهای منطقه می‌فروشد و با این کار خود باعث افزایش تنش در منطقه شده است و از طرف دیگر آلمان سابقه فروش سلاح‌های شیمیایی به صدام را نیز در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق دارد که هایکوماس از پاسخ دقیق به این سوال خودداری کرد و در سخنانی گفت: تنش در منطقه خاورمیانه وجود دارد.

وی گفت: این تنش خطرناک است و کشورهای منطقه و خارج از منطقه از جمله آلمان تلاش می‌کنند که تنش کاهش پیدا کند. آلمان در حال حاضر عضو شورای امنیت سازمان ملل است و تمام تلاش خود را می‌کند که از وقوع جنگ در منطقه جلوگیری کند. ما گفت‌وگوهای خود در این زمینه را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری‌های شرکت‌های ایرانی و آلمانی در پی تحریم‌های آمریکا و اقدامات عملی برلین برای تداوم این همکاری‌ها گفت: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند.

وی افزود: ما معتقدیم که رسیدن به برجام کار درستی بوده است. همچنین معتقدیم که ایران خواهان دریافت حقوق و منافع خود در چارچوب برجام باشد.

ماس با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام موجب شد تا ایران به منافع اقتصادی پیش بینی شده خود در برجام دست پیدا نکند، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم امکان تجارت و همکاری اقتصادی با ایران محقق شود. ما در این رابطه، ابزار مالی ایبه نام اینستکس راه اندازی کردیم که از طریق آن سعی می‌کنیم تبادلات مالی امکان پذیر باشد و شرکت‌های اروپایی بتوانند فعالیت کرده و ایران هم بتواند از منافع برجام استفاده کند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : مهر