رئیس جمهور در آیین بزرگداشت دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آرزوی هاشمی رفسنجانی سربلندی نظام اسلامی و ایران بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در آیین بزرگداشت دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی بر انقلاب، کشور و نو اندیشی در حوزه حق بزرگی دارد.  او از شاگردان نزدیک امام بود و در جوانی هم فراتر از فضلای حوزه فعالیت می‌کرد.

روحانی با اشاره به خدمات هاشمی پیش از انقلاب اسلامی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی شجاعی بود که با شلاق ساواک و شلاق بر آبرو نیز از میدان مبارزه و خدمت نرفت. هیچ شلاقی بر هاشمی اثر منفی نگذاشت. شلاق‌هایی بر روح هاشمی زدند اما بدرقه پرشکوه هاشمی توسط مردم نشان داد که نمی‌توان خادمان ملت را با تهمت و دروغ حذف کرد. 

وی با اشاره به دوران انقلاب گفت: در ساختار انقلاب و استقرار نظام، شهید بهشتی و مرحوم هاشمی استوانه اصلی بودند. در دوران انقلاب و نهضت اسلامی که هر کس تنها به فکر نوشتن مطالب فقهی بود، او در مورد امیر کبیر بزرگ کتاب نوشت. آن روز که کسی به فکر جامعه اسلامی نبود، ایشان در مورد فلسطین نوشت.

روحانی افزود: هاشمی جایگاه رفیعی در میان مردم قدرشناس این سرزمین داشت. رهبر معظم انقلاب اولین فردی بودند که پیشنهاد دادند تا آیت الله هاشمی رئیس مجلس شود. بهترین مدیریت مجلس هم در همان دوران سخت  توسط مرحوم هاشمی شکل گرفت.

وی با اشاره به دوران جنگ تحمیلی گفت: هاشمی در دفاع مقدس و استقرار صلح نقش کم نظیری داشت. بارها که برای تشریح مسائل جنگ خدمت امام می‌رفتم. حضرت امام از من می‌پرسید آیا این اطلاعات را به رهبری و هاشمی گفته‌اید. حضرت امام تاکید داشتند اخبار جنگ را به گوش این دو نفر برسانیم. به واقع بار جنگ بر دوش این دو عزیز بود.

روحانی با بیان اینکه فرمان آغاز عملیات کربلای ۴ را هاشمی صادر کرد، گفت: به هر حال جنگ همراه با شکست و پیروزی است.  ایشان با صبر و حوصله و روحیه‌ای ناشی از خستگی‌ناپذیری مجددا نیروها را برای عملیات کربلای۵  آماده کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه هاشمی با هوش و فراست جنگ را مدیریت کرد، گفت:  یکی از مسائل مهم و استراتژیک دنیا نحوه پایان جنگ است. هنر این است که جنگ را چگونه به پایان ببریم که این موضوع را هاشمی به خوبی بلد بود.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران با توافق برجام کار بزرگی را به ثمر رساند و توانست در یک روز ۶ قطعنامه شورای امنیت را از بین ببرد، گفت: به واسطه توافق ایران، تحریم‌های نظامی که دائمی بودند، به حالت تعلیق درآمدند و تا چند سال دیگر این تحریم‌ها نیز از بین خواهند رفت.

رئیس جمهور افزود: هاشمی بنیان‌گذار فناوری هسته‌ای در این کشور بود و هر کس در این کشور جز هاشمی از فناوری هسته‌ای سخن بگوید، نادرست گفته است چرا که او اولین کسی بود که دستور ورود سانتریفیوژ به کشور را داد و در تمامی مراحل مسایل را به ریز دنبال می‌کرد.

وی با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اعتلای صنایع دفاعی کشور، اظهار داشت: موشک امروز وسیله دفاعی ماست و به آن افتخار می‌کنیم و در هفته‌های آینده با موشک‌های ساخت خود دو ماهواره جدیدی را به فضا خواهیم فرستاد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هاشمی در اداره جنگ و ساماندهی صلح نقش فوق‌العاده‌ای داشت، گفت: نباید این نقش را از یاد ببریم و باید کتاب‌ها و مطالب گوناگون درباره این نقش برای ایران و نظام اسلامی نوشته شود.

وی اظهار داشت: نقش هاشمی در روز‌های بحران این کشور و نظام را نباید از یاد ببریم، چرا که هاشمی مرد حافظ این کشور و نظام بود و با موقع‌شناسی می‌دانست که چگونه باید جریانات را هدایت کند.

روحانی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی در مسایل گوناگون کشور و انتخابات مهم نقشی تأثیرگذار داشت، گفت: نقش آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶، بسیار مهم و اساسی و در انتخابات ۹۲، استثنایی بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به توصیه‌ها و تأکیدات آیت‌الله هاشمی در سال ۹۵ به وی درباره ضرورت حضور در انتخابات سال ۹۶، گفت: جای او در آن انتخابات باشکوه و حضور مردم بسیار خالی بود و هیچ روز سختی امروز در دولت وجود ندارد که ما این احساس را نداشته باشیم که دولت یک پناهگاه و حامی بزرگ را از دست داد.

روحانی با بیان اینکه اگر امروز هاشمی در میان ما بود، فضا را به گونه‌ای دیگر می‌ساخت، افزود: هاشمی بعد از انتخابات ۹۲، بسیار نگران سرنوشت مذاکرات هسته‌ای بود و به طور مداوم و مرحله به مرحله آن را دنبال می‌کرد و به غیر از آنکه از من در این باره سوال می‌کرد، با دیگر مسئولان نیز در اینباره جلسات متعددی داشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه او در تمام عرصه‌ها و موضوعات، دغدغه پیشرفت کشور را داشت و ایران سربلند و عزیز و مدرن را می‌خواست، اظهار داشت: شاید زمینه این اندیشه او در تفکرات امیرکبیر وجود داشت. کما اینکه امام (ره) هم تفکر اولیه خود را از مدرس گرفته بود. تمام هم و غم امیرکبیر ورود علم و صنعت جدید به کشور و پیشرفت و مبارزه با استعمار بود و مدرس همواره برای استقلال ایران تلاش می‌کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: هاشمی همواره به دنبال این بود که معضلات و مشکلات کشور را به نحوی حل و فصل کند و تنها کسی است که در کشور از ابتدای انقلاب تا روز آخر عمر خود مسئولیت را قبول کرد و تا ساعات آخر برای اسلام، نظام و ایران تلاش کرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: هنگامی که برجام به ثمر رسید و توانستیم به توافق دست پیدا کنیم، آیت‌الله هاشمی به من گفت که امروز من دیگر راحت می‌میرم چرا که امروز فهمیدم کشور استقرار یافته و سایه جنگ از کشور برداشته شده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه هاشمی بنیان‌گذار صنعت هسته‌ای بود، گفت:  اولین سانترفیوژ در دوران هاشمی به کار گرفته شد. ایشان همواره نگران مذاکرات هسته‌ای و نتیجه آن بود.

روحانی با اشاره به اینکه هیچ روز سختی در دولت نیست که ما از هاشمی یاد نکنیم، افزود: در تمام روز‌های سخت دولت جای خالی هاشمی را احساس و از او یاد می‌کنیم. ایشان همواره تکیه‌گاه دولت بودند.

وی با تاکید بر اینکه موشک وسیله دفاعی ماست، گفت: به زودی و در هفته های آینده با موشک‌های ساخت داخل دو ماهواره را به فضا خواهیم فرستاد اما اگر امروز موشک داریم یا  اگر فناوری‌های نوین داریم از یادگاری‌های هاشمی است. اگر اعتدال داریم‌ یادگار هاشمی است؛ اگر امروز بخواهیم مجسمه ای از اعتدال بسازیم، تندیس هاشمی می‌تواند مجسمه اعتدال باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه قدرت دفاعی، فناوری و اعتدال امروز ایران از یادگاران هاشمی رفسنجانی است، گفت:  او همواره با افراط و تفریط مخالف بود و اعتدال را به ما آموخت. گر چه اصل اعتدال برای پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است، اما او پدر تفکر اعتدال و اساس امید در کشور بود.

روحانی با بیان اینکه فراجناحی بودن در این کشور سخت است، اظهار داشت: برای کسی که فراجناحی عمل می‌کند روز پیروزی همه کف می‌زنند و در روز سختی همه از او فاصله می‌گیرند و بسیار دشوار است که کسی بخواهد، فراجناحی کار کند، اما هاشمی با هر دو جناح خوب و رفیق بود و با افراطیون هر دو جناح برخورد می‌کرد. معتدلین دو جناح هاشمی را پناهگاه خود می‌دانستند و هر شخصی از تاجر، بازاری، تولیدکننده، سرمایه‌دار و کارگر هنگامی که خدمت وی می‌رسیدند، شخصیتی کم‌نظیر با صبر و حوصله را مشاهده می‌کردند و روحیه می‌گرفتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی بسیار صبور و مظلوم بود، گفت: پس از شهید بهشتی در تاریخ انقلاب ندیدم به کسی به اندازه هاشمی ظلم شود؛ هر چه خواستند گفتند و او به خاطر اسلام، ایران و انقلاب چیزی نگفت.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز باید هاشمی زمان خود باشیم و راه را ادامه دهیم، گفت: باید در برابر ناملایمات صبر و مدارا کرده و اعتدال را پیشه کنیم و در مشکلات تحمل داشته باشیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: باید از هاشمی اعتدال را یاد بگیریم و نباید هدف را از یاد ببریم.

روحانی با بیان اینکه امروز روز سختی است و دشمن با همه توان برای اعمال فشار سیاسی و اقتصادی علیه ما به میدان آمده، گفت: مطمئناً با وحدت، اتحاد و صبر و حوصله و پیروی از راه هاشمی، می‌توانیم راه و انقلاب خود را حفظ کنیم.

انتهای پیام/


  • منبع خبر : خبرنگاران