ویروس کرونا به سرعت در چین در حال گسترش بوده و موارد ابتلا به این بیماری در سایر کشورهای دنیا هم رو به افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، ویروس کرونا موجب قرنطینه ۴۳ میلیونی چینی شده و به سرعت در حال گسترش است. این ویروس موجب بروز بحران و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، برنامه‌های فرهنگی و هنری و اقدامات و جشن‌های آغاز سال چینی شده است و هر روز به جمع قربانیان و شمار شهر‌های قرنطینه شده افزوده می‌شود و این ویروس موجب ترس و نگرانی زیادی حتی در سایر کشور‌های دنیا شده است چرا که این ترس وجود دارد که اتفاقاتی شبیه کرونا ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ را شاهد باشیم.

ویروس کرونا چیست؟

نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده چرا که در هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی این ویروس شبیه به یک تاج خورشیدی است.کرونا ویروس جدید با نام nCoV-۲۰۱۹ حدود ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus قرار می‌گیرد. این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می‌شود.   بسیاری از اقدامات تشخیصی و کنترل عفونتی توصیه شده برای این بیماری در حال حاضر مشابه با دستورالعمل کوروناویروس MERS است.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها را تشکیل می‌دهند که موجب بروز بیماری در انسان و برخی دیگر حیوانات از جمله شترها، گربه‌ها و خفاش‌ها می‌شود.

در برخی موارد ویروس‌های کرونای حیوانی می‌توانند گسترش پیدا کنند و موجب بروز بیماری در انسان و شیوع بیماری در کشور‌ها شوند که مورد آن را برای ویروس‌های سارس و مرس (سندروم عفونت تنفسی خاورمیانه) داشتیم و حالا به نظر می‌رسد که تراژدی سارس و مرس در حال تکرار شدن برای کرونا ویروس ۲۰۱۹ با نام ۲۰۱۹-nCoV است. حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: در سال ۲۰۰۳ نوع خطرناک ویروس کرونا به نام سارس در چین شناسایی شد و موارد مثبت آن در زمان کوتاهی از ۲۷ کشور دنیا گزارش و در نهایت طی مدت چند ماه به سرعت کنترل شد.   عرفانی ادامه داد: در ایران شماری از موارد ابتلا به کرونا ویروس مرس ( نوع دوم خطرناک کرونا ویروس که حدود هفت سال پیش شناسایی شد و در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بیشترین تعداد آن گزارش شده است) ثبت شده اما تاکنون استقرار و طغیان بیماری را نداشته ایم و به موقع از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شده است.  

ویروس کرونا سوغاتی مسافران از سرزمین چین +نکات بهداشتی

ویروس کرونا از کجا آمده  است؟

ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی، در شهر ووهان (Wuhan) استان هوبای کشور چین گزارش شد و برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژانویه، نیویورک تایمز اعلام کرد که ویروس کرونای جدید کرونا در چین شناسایی شده است و به‌نظر می‌رسد ۵۹ نفر در ووهان چین به این بیماری مبتلا شده باشند.   ووهان ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد و  در ابتدا بر اساس مشاهدات این گونه به نظر می رسید که برخی از بیماران تاریخچه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی را دارند اما پس از گذشت چند روز منشاء های دیگری مثل مار و گرگ هم معرفی شدند. به هر حال بازار دریایی در ووهان بلافاصله  تعطیل شد و اقدامات سلامت محیط و گندزدایی در آنجا به طور کامل به انجام رسید.   چند روز بعد پس از رد تشخیص آنفلوانزا فصلی، آنفلوانزا پرندگان، آدنوویروس، کوروناویروس سارس، کوروناویروس مرس و سایر عوامل بیماریزای دیگر هم تشخیص داده و در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ اولین مورد فوت ناشی از این ویروس در چین ثبت شد.  

ویروس کرونا سوغاتی مسافران از سرزمین چین +نکات بهداشتی

آخرین آمار ابتلا و فوتی های ویروس کرونا

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره ویروس کرونا که در چین شیوع پیدا کرده است، اظهار کرد: ویروس کرونا ۲۰۱۹ در چین شیوع پیدا و بیش از ۱۳۰۰ نفر را گرفتار کرده و عامل مرگ ۴۱ نفر شده است.

عرفانی بیان کرد: این بیمار برای نخستین بار در شهر ووهان چین گزارش شده و تاکنون موجب قرنطینه چند شهر و ۴۰ میلیون چینی شده است.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: پیش بینی ها مبنی بر آن است که که بین هزار و ۷۰۰ تا ۴ هزار نفر در چین به ویروس کرونا ۲۰۱۹ مبتلا شده باشند.

بنابر گزارش ها بیشتر فوتی ها بر اثر ویروس کرونا افراد مسن و سالخورده بودند که بیماری های مزمن زمینه ای مانند دیابت یا فشار خون بالا داشتند چرا ه سیستم ایمنی این افراد در برابر بیماری آسیب پذیرتر است،که موجب شده بود آن‌ها نسبت‌به عوارض بیماری آسیب‌پذیرتر شوند و حداقل ۲۴  چینی که جان خود را از دست دادند، از استان هوبئی بودند که ووهان در مرکز آن قرار دارد و  جوان‌ترین فرد فوت‌شده، خانمی ۴۸ ساله و پیرترین فوتی ها، دو مرد ۸۹ ساله بودند. گزارش موارد مثبت نیز از کشورهای دیگر مانند تایلند، تایوان، سنگاپور، هنگ کنگ، استرالیا، بریتانیا، ژاپن، عربستان، ماکائو، کره جنوبی، مکزیک، آمریکا و فرانسه اعلام شده است.

ویروس کرونا سوغاتی مسافران از سرزمین چین +نکات بهداشتی

پیشگیری  و درمان ویروس کرونا ۲۰۱۹ 

در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای nCoV وجود ندارد و لذا داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس از بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.   به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، ۴۵۰ پزشک ارتش چین وارد کانون شیوع ویروس کرونا در این کشور شدند تا بتوانند به درمان بیماران کمک کنند.   هیج دارویی برای بیماری ناشی‌ از ویروس کرونای  جدید تأیید نشده است. درمان اصلی مراقبت‌های حمایتی برای بیمار است و بیمار به‌ قدر کافی اکسیژن دریافت کند و درصورت لزوم استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای فرستادن هوا به ریه‌ها انجام می شود و بیماران درحالی‌ که سیستم ایمنی آنها فعال است، باید استراحت و مایعات زیادی مصرف کنند.

با چند نکته بهداشتی ساده می‌توان خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد، کافی است دستان خود را مرتب با صابون بشویید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید، گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید، از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا نشان می‌دهند، خودداری کنید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

ویروس کرونا سوغاتی مسافران از سرزمین چین +نکات بهداشتی

ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در ۱۰ روز به دست چینی ها

شهر ووهان چین با بسیج ماشین آلات و نیروی انسانی خود به سرعت در حال ساخت یک بیمارستان جدید ۱۰۰۰ تختخوابی است تا بتوانند هر چه بهتر برای درمان مبتلایان به ویروس کرونای جدید اقدام کنند و این بیمارستان در مدت ۱۰ روز ساخته می‌شود.

ویروس کرونا سوغاتی مسافران از سرزمین چین +نکات بهداشتی

کرونا چقدر خطرناک است؟

عرفانی گفت: سازمان جهانی بهداشت تاکنون ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بین المللی قلمداد نکرده و فعلا در چین وضعیت بحرانی اعلام شده است.

مقامات بهداشتی سرتاسر جهان نگران شیوع این ویروس هستند اما ارزیابی دقیق میزان کشنده بودن ویروس جدید دشوار است و مشخص نیست مقامات چینی چقدر در بیان آمارها شفاف و صادقه بوده اند، اما روند شیوع بیماری سرعت بالایی دارد.

علائم ویروس کرونا چیست؟

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به علائم ویروس کرونا ۲۰۱۹ اظهار کرد: دوره کمون بیماری حدود هفت روز است و تب، سرفه، گلو درد، درد عضلانی، آب ریزش پبینی، سر درد و بدن درد از علائم این بیماری محسوب می‌شوند و در مواردی تهوع و اسهال بروز می‌کند.

ویروس کرونا سوغاتی مسافران از سرزمین چین +نکات بهداشتی

روش تشخیص ویروس کرونا ۲۰۱۹

عرفانی با اشاره به روش تشخیص ویروس کرونا ۲۰۱۹ گفت: کیت تشخیص ویروس کرونا ۲۰۱۹ در کشور آلمان تولید شده است و ما نیز پس از شیوع ویروس در چین و گسترش ان برای تهیه کیت اقدام کرده ایم و آزمایشگاه مرجع سلامت برای شناسایی ویروس کرونا ۲۰۱۹ آمادگی دارد.

ویروس کرونا سوغاتی مسافران از سرزمین چین +نکات بهداشتی

آماده باش بهداشتی در مرزهای ایران برای مقابله با کرونا ویروس

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مراقبت های مرزی برای پیشگیری از بروز بیماری ناشی از ویروس کرونا صورت گرفته است و تیم های بهداشتی در فرودگاه امام خمینی(ره) مستقر هستند.

عرفانی افزود: در سایر مبادی ورودی به کشور که احتمال دارد پس از سفر به چین به کشور دیگر رفته و از آنجا به ایران سفر کرده باشند نیز تدابیر بهداشتی اندیشیده شده است.

ویروس کرونا سوغاتی مسافران از سرزمین چین +نکات بهداشتی

توصیه هایی به مسافران کشور چین

عرفانی ادامه داد: با توجه به اینکه هموطنان ایرانی به کشور چین و سایر کشورهایی که در انها ویروس کرونا گزارش شده است رفت و آمد دارند، توصیه می شود که علائم و راه های انتقال بیماری را بشناسند و در صورت بروز هر گونه علامت مشکوک به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

او افزود: در مورد ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹ ( سومین نوع خطرناک کرونا ویروس) نیز خوشبختانه تاکنون مورد ابتلا در ایران نداشته ایم.

مسافرانی که قصد سفر  به چین را دارند، باید از بازارهای حیوانات زنده دوری کنند و در مناطق روستایی به حیوانات نزدیک نشوند، افزون بر این، مسافران باید بهداشت دست را کاملا رعایت کنند و دست‌های خود را به‌طور مکرر بشویند و از تماس دست با صورت خودداری کنند، همچنین از کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند، تا حد امکان فاصله گرفت  و پس از  بازگشت به کشور وضعیت سلامتی خود را مورد پایش قرار داد و اگر  فردی دچار سرفه یا عطسه شده است ، قبل از ورود به کشور با نیروهای بهداشتی مستقر در پایانه های مرزی تماس بگیرد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، تماس نزدیک را «قرار گرفتن در محدوده‌ی ۱.۸ متری و یا داخل یک اتاق به‌مدت طولانی و بدون پوشش محافظ مناسب با فردی که دارای ویروس کرونا است» یا «تماس مستقیم با ترشحات عفونی بیمار ویروسی بدون پوشش محافظ مناسب» عنوان می‌کند.

 سفارت ایران در چین درباره ویروس کرونا همم توصیه‌های به ساکنان و مسافران چین داشت، بنابر این توصیه ها سفارت ایران درخواست کرد تا هموطنانی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب  کنند، همچنین در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس‌ به مراکز درمانی مراجعه کنند و برای دریافت خدمات کنسولی با سفارت یا کنسولگری‌های ایران تماس بگیرند.

کرونا مسابقات بوکس انتخابی المپیک در چین را لغو کرد

رقابت‌های گزینشی المپیک در سطح قاره آسیا که قرار بود از ۱۴ بهمن در شهر ووهان چین برگزار شود، به علت شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و محل برگزاری مسابقات هم تغییر کرد.

 طبق برنامه جدید IOC این مسابقات از ۱۲ اسفند به مدت ۸ روز در شهر امان پایتخت اردن برگزار خواهد شد.

ویروس کرونا سوغاتی مسافران از سرزمین چین +نکات بهداشتی

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرنگاران جوان