بازار و تشکل وابسته به آن چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، نقش بسزایی در ارائه لیست های انتخاباتی و تاثیر در فضای سیاسی کشور داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، مسلم نوروززاده روزنامه نگار/ بازار و تشکل وابسته به آن چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، نقش بسزایی در ارائه لیست های انتخاباتی و تاثیر در فضای سیاسی کشور داشته است. به تَبَع تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور، انجمن اصناف و بازاریان اردبیل نیز طی سالهای اخیر، با ورود در انتخابات مختلف و ارائه لیست، نقش آفرینی کرده است.

تحرکات نمایندگان اصناف و بازاریان اردبیل که گویا قصد ندارند صحنه را در انتخابات مجلس خالی گذاشته و در نظر دارند به قول خودشان، با خرد جمعی، شایستگان را راهی پارلمان محلی نمایند، قابل تقدیر است. این روال تکراری، چه در این دوره و چه در دوره های گذشته که با ارائه لیست همراه بوده و تعدادی نیز از همین لیست راهی پارلمان محلی و حتی مجلس شده است، جزء لاینفکی از سیستم کاری تشکل بازار محسوب می شود.

این احساس مسئولیت سردمداران بازار اردبیل در بزنگاه های تاریخی، همواره با سوالاتی از طرف بازاریان و کسبه نیز همراه بوده است. اینکه چرا بزرگان این تشکل، فقط و فقط و همیشه در کمتر از چند ماه مانده به هر انتخاباتی، با اعلام موضع و اینکه: هر بلایی سر ما می‌آید به خاطر عدم مطالبه‌گری تک تک افراد جامعه ماست، وارد گود می شوند و نقش تاریخی خود را ایفا می کنند و بلافاصله بعد از انتخابات، با سکوت و سکونی سنگین، خود را به مرخصی چند ساله می فرستند.

مردم بخوبی به یاد دارند که از لیست ۱۱ نفره بازار اردبیل که در اردیبهشت ماه ۹۶ به اطلاع عموم مردم رسید، ۵ نامزد _ پوستی، عزیززاده، قدیمی، غریبی و کنعانی_ توانستند راهی شورای شهر شوند. بعد از انتخاب این افراد و در آستانه سومین سال فعالیت آنها در پارلمان محلی و علیرغم ضعف های مشهود موجود در مدیریت شهری، تشکل بازار حتی یک نشست پیرامون هم افزایی و برون رفت از وضعیت بوجود آمده برگزار نکرده است.

به عبارتی خیلی ساده، این تشکل نشان داده است فقط به قصد ارائه لیست وارد کارزار می شود و پس از کسب نتیجه دلخواه، کرکره را پائین کشیده و منتظر انتخابات بعدی می ماند. همین فعالیت مقطعی سبب شده است انتقادات متنوعی مبنی بر عدم رعایت اصل بیطرفی در انتخاب افراد و تامین منافع فردی عده ای، متوجه این تشکل می باشد. منتقدان، وزن اجتماعی تصمیم گیران این تشکل را نیز قبول ندارند و اعتقاد دارند در نبود چهره های تاثیر گذار و پا به سن گذاشته، تعدادی تازه به دوران رسیده از نام و اعتبار این تشکل در جهت برآورده شدن منافع شخصی استفاده می کنند.

از اینرو لازم است در آستانه انتخابات سرنوشت ساز پیش رو، متولیان اصلی تشکل بازار، بدون ملاحظه و خیلی شفاف، مولفه ها و مطالبات مردمی از سه نامزد اصلی خود را به مردم اعلام کنند تا با اتخاذ یک تصمیم خردمندانه با عایداتی مثمر ثمر برای کل شهر، که سبب مقبولیت عمومی نیز می شود، روزنه های هر گونه شائبه و ایرادی را محدود و مختوم نمایند تا بیش از این بر نام و اعتبار بلند بازار و بازاریان، چوب حراج نزده باشند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مسلم نوروززاده