در حالی‌که خیلی‌ها، از نبود کار و درآمد گلایه‌مند هستند، بانوانی که از هر سرانگشتانشان هنر می‌بارد با تکیه بر هنرِ دست خود به فکر درآمدزایی و اشتغال هستند!

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، کبری عزیزی: کارگاه‌های کوچک اما به بلندای سقف آرزوهایشان در گوشه‌ای از خانه خود ایجاد می‌کنند، تا توانمندی خود را به رُخ بکشند و به کمک اقتصاد و اشتغال بشتابند.

در مشاغل خانگی دیگر سن‌وسال معنا ندارد، چراکه به‌خوبی می‌دانند مشاغل خانگی در توسعه اقتصاد و ایجاد زمینه‌های شغلی حرفی برای گفتن می‌تواند داشته باشد. این مشاغل خانگی تنها به‌عهده بانوان نیست بلکه آقایان نیز در طی سال‌های اخیر پیشگام شده‌اند.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب‌شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی و به تصویب رسید.

 به‌منظور اجرای و پیاده‌سازی این طرح، جهاد‌ دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیل‌گر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره‌مندی از شبکه‌های افقی و عمودی شد.

مخاطب من در این گزارش کسانی هستند که هر کدام‌شان با تکیه بر توانایی و استعداد خود آغازگر یک جریان اشتغال‌زایی شدند، این جریان هر چقدر هم کوچک باشند می‌توانند با حمایت، زمینه‌های اشتغال افراد زیادی را فراهم کنند.

اما در این سهم بانوان اردبیلی پیشگام کسب‌وکارهای خانگی هستند. در حالی‌که خیلی‌ها، از نبود کار و درآمد گلایه‌مند هستند بانوانی زیادی در کُنج خانه، گاه بدون آموزش‌های اولیه دست به‌کار شدند.

بانوانی که از هر سرانگشتانشان هنر می‌بارد با تکیه بر هنرِ دست خود به فکر درآمدزایی و اشتغال هستند؛ افراد دغدغه‌مندی که با میل و خواسته‌ خود هنر صنعتی را در خانه‌های کوچک خود راه انداختند و به کمک اقتصاد استان و خانواده آمدند، در این بین تنها خواسته‌هایشان حمایت از سوی مردم و مسؤولان مربوطه است.

فعالان مشاغل خانگی، همگی از نبود بازار ثابت و عدم دریافت تسهیلات گلایه‌مند هستند و مطمئنا اگر به اعطای تسهیلات، فراهم کردن بازار فروش و آموزش‌ها جهت توسعه مشاغل خانگی توجه نشود، این مشاغل زیر تیغِ، بی‌توجهی کم کم رنگ می‌بازد و این یعنی اقتصاد بسیاری از خانواده‌ها در هاله‌ای از ابهام و کمرشکن خواهد بود.

به‌ سراغ تعدادی از بانوان فعال در حوزه مشاغل خانگی رفتم تا پای صحبت‌های کسانی بنشینم که خانه‌های خلاق خود را، پلی به‌سوی رونق اقتصاد کردند.

تولیدات خُرد خانگی با  هنر رِزین‌ اپوکسی

یکی از این بانوان، مارال توشه‌اصل است که با آزمون خطا به سراغ رِزین‌ اپوکسی رفته و حال از طریق همین هنر برای خود کسب‌و‌کار خانگی راه انداخته که دست‌سازه‌های وی به علت طراحی خاص خلاقیت و ابتکار، مشتری‌های خود را دارد.

وی با وجود تحصیلات دانشگاهی، هنر صنعتی را در منزل آغاز کرده و از این تصمیم خود رضایت دارد.

مارال خانم بعد از شروع کار و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف، زمانی که درخواست‌های متعدد جهت آموزش هنر رِزین‌ اپوکسی دریافت می‌کند، برای آموزش بانوان علاقه‌مند، رغبت نشان می‌دهد.

از علت شروع یک شغل خانگی می‌گوید: از کودکی به کارهای هنری علاقه‌مند بودم و دوست داشتم در همین زمینه وارد بازار کار شوم و بعد از اینکه نتوانستم شغل مورد نظر و متناسب با رشته تحصیلی پیدا کنم تصمیم گرفتم کاری را در منزل آغاز کنم.

این بانوی هنرمند ادامه داد: در اردبیل چون استادکار و مربی آموزش کار با رزین وجود نداشت من هم با آزمون و خطا و با آموزش‌های موجود در فضای مجازی شروع کرده بودم و زمانی که تعداد نفرات درخواست دهنده برای آموزش زیاد شد، تصمیم گرفتم با کم‌ترین هزینه دانسته‌های خود را در اختیارشان قرار دهم تا بانوان دیگری هم برای خود شغلی مناسب دست و پا کنند.

توشه‌اصل اضافه کرد: بیش‌تر هنرجویان من خانه‌دار هستند و هر روز مشتاق‌تر از دیروز، در کلاس آموزشی شرکت می‌کنند‌ و بعد از جلسه چهارم هنرجویان تلاش می‌کنند تا وارد بازار کار شوند و در این راستا کاملا کنارشان هستم تا کمک حالشان باشم.

وی افزود: استقبال از کلاس‌های آموزشی بسیار خوب بوده و از آن‌جا که کار با رزین در اردبیل نوپا است، بنابراین می‌تواند بانوان زیادی را وارد کار کند که البته گرانی مواد اولیه یکی از مهم‌ترین مشکلات این کار تولیدی است.

نبود بازار فروش، داغی بر دل فعالان مشاغل خانگی

توشه‌اصل گفت: بازار فروش، اصلی‌ترین نیاز برای تداوم و گسترش این هنر به‌عنوان منبعی برای درآمد و شغلی برای اشتغال است و در صورتی که بازار فروش محصولات فراهم باشد، قطعا هنرمندان فعال در این رشته با قدرت زیاد به راه خود ادامه می‌دهند.

این بانوی هنرمند بیان کرد: مثل تمامی مشاغل، تولیدات ما هم نیاز به بازار فروش دارد که در زمینه فروش محصولات فعلا نتوانستم زیاد موفق شوم ولی تلاش می‌کنم بازار فروش را هم حل کنم، چون قیمت مواد اولیه بالا است بنابراین قیمت کار تمام‌شده هم بالا در می‌آید برای همین ظروف رزین مشتری‌های خاص دارد.

وی تصریح کرد: برای بازار فروش محصولات، برگزاری نمایشگاه‌های مشاغل خانگی و صنایع‌دستی می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد؛ البته به شرطی که این نمایشگاه در مناطق مختلف ایجاد شود، در حال حاضر با فروکش شدن کرونا، باید دستگاه‌های مربوطه با ایجاد نمایشگاه‌های مختلف دست شاغلین مشاغل خانگی را بگیرند.

توشه‌اصل افزود: نباید بازار فروش، یکی از مشکلات چالش برانگیز تمامی مشاغل خانگی در سطح استان اردبیل است.

وی تصریح کرد: البته اصلی‌ترین مشکل مشاغل خانگی نبود سرمایه است و بانوانی که به سراغ مشاغل خانگی می‌روند، هدف‌شان کمک به اقتصاد خانواده است، بنابراین برای شروع کار نیاز به تسهیلات و وام کم‌بهره دارند که در این راستا ادارات باید کمک حال ما باشند.

توشه‌اصل اضافه کرد: از طرفی درخواست‌کننده وام باید حتما مدرک فنی‌وحرفه‌ای رشته مربوطه خود را داشته باشد که در این بین بالا بودن هزینه‌ آموزشی و تهیه مواد اولیه هم از چالش‌های این حوزه است.

بانویی که کسب‌وکار خانگی را بر کارمندی ترجیح داد

رأفت بدلی با خداحافظی از دنیای کار و کارمندی، با پارچه‌های گُل گُلی و نخ‌های رنگارنگ اتاق کار کوچکی را در منزل نُقلی خود ایجاد کرده و مشغول دوخت‌ودوز سرویس عروس است.

شاید تعجب‌آور باشد ولی وی با همان چرخ خیاطی قدیمی و سنتی شروع به دوخت‌ودوز کرد؛ حال هنرِ دست این بانو در قالب سرویس آشپزخانه در بازار اردبیل حرف اول را می‌زند.

بدلی در خصوص کسب‌‌وکار خانگی خود می‌گوید: در ابتدا چون واهمه داشتم، دوخت‌ودوز را با همان چرخ‌خیاطی قدیمی و سنتی که در خانه بود، شروع کردم. اگر ادعا کنم که سخت نبود واقعا  دروغ گفتم؛ چرا که کار با چرخ خیاطی‌های قدیمی نسبت‌ به چرخ‌ خیاطی‌های صنعتی سخت‌تر است.  ولی خب بخاطر هدف‌ام این سختی‌ها را به جان خریدم و خسته نشدم. نزدیک یک‌سال با همان چرخ‌خیاطی قدیمی کار کردم و بعدها زمانی‌که سفارش‌ها بالا گرفت و مقداری پول دستم آمد چرخ‌ خیاطی صنعتی گرفتم.

وی تصریح کرد: قطعا درخواست من نیز همانند سایر بانوان و فعالان حوزه مشاغل خانگی، حمایت در جهت ادامه دادن شغل فعلی خودم  است. در خصوص بازار فروش امسال مسؤولان مربوطه با راه‌اندازی نمایشگاه‌های مختلف کمک حال ما شدند ولی جا دارد این نمایشگاه‌ها در محلات مختلف و با برنامه‌ریزی منسجم‌تر و بهتر اجرا شود تا منجر به سود برای بانوان شود.

 بدلی اضافه کرد: در کنار بازار فروش‌، اعطای تسهیلات کم‌بهره هم کمک شایانی به ما خواهد کرد و با تسهیلات کم‌بهره می‌توانیم کسب وکارمان را رونق دهیم و علاوه بر خودمان چندین بانوی جویای کار را هم مشغول کار کنیم. اگر این زنجیره همین‌طور ادامه پیدا کند قطعا مشکل بیکاری در جامعه کم‌رنگ خواهد شد؛ امیدواریم مسؤولان به فکر بانوان فعال در حوزه مشاغل خانگی باشند ‌و تا ما هم سهم خود را در جامعه، اقتصاد و هم اشتغال استان ایفا کنیم.

وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند 

این بانوی فعال در حوزه مشاغل خانگی ادامه داد: تسهیلات برای مشاغل خانگی بسیار مهم و ضروری است چرا که در صورتی که سرمایه نداشته باشیم، نمی‌توانیم ادامه دهیم و برای تهیه مواد اولیه و پیشبرد کارهای خود اولین نیاز همان مباحث مالی است.

بدلی اضافه کرد: مسوولین در زمان افتتاحیه نمایشگاه‌های در زمینه‌های توانمندی مشاغل خانگی، خیلی خوب حرف می‌زنند و قول می‌دهند، ولی متاسفانه در عمل نمی‌توانیم چیزی ببینیم.

چند روز پیش در نمایشگاه توانمندی‌سازی مشاغل خانگی، در استان خراسان رضوی بودم که این نمایشگاه از هر لحاظ تجربه‌ خوبی برای من بود و امیدوارم برگزاری نمایشگاه‌های مختلف بیش‌ازپیش گسترش یابد.

انباری خاک‌خورده‌ای که به هنرکده تبدیل شد/ مسوولان برای مشاغل خانگی و هنری کمک کنند

نمونه‌ای دیگر از بانوانی که دست به‌کار مشاغل خانگی شده و کسب‌وکاری برای خود ایجاد کرده خانم مریم حاجی‌زاده است. وی با وجود مشکلات فراوان در زندگی، هنرکده کوچک و باصفایی برای خود راه انداخت و در بعد از فوت همسرش، رشته زندگی و مسوولیت دو فرزند را به‌عهده گرفت.

وارد هنرکده کوچک و باصفایش می‌شوم، خوب که نگاه می‌کنم، می‌بینم دیگر خبری از انباری خاک‌خورده نیست بلکه این اتاق کُنج حیاط پدری، کاملا یک هنرکده تَر و تمیز شده است. به دیوارهای سفید گچ‌کاری شده، طراحی‌های مختلف زیبایی بخشیده و دور تا دور هنرکنده هم میز و صندلی برای هنرجویان چیده شده است.

 حاجی‌زاده می‌گوید «این‌جا انباری قدیمی بود که با دست‌های خودم به هنرکده تبدیلش کردم حتی گچ‌کاری دیوارها و سیمان‌‌کاری زمین هم کار خودم است».

وی ادامه داد: انگیزه کشیدن چهره همسرم باعث شد تا خیلی زود به طراحی مسلط شوم به حدی در این کار جدی بودم که روزها برای یادگیری بهتر، ده‌ها طرح را می‌کشیدم و اشکالات را با کمک مربی رفع می‌کردم تا این‌که بعد از یک سال مهارت کافی را در سیاه قلم پیدا کردم و تصمیم گرفتم یادگیری حرفه‌ای نقاشی را شروع کنم.

 حاجی‌زاده اضافه کرد: دوست داشتم وارد مبحث تدریس شوم؛ بنابراین آموزش طراحی با سیاه قلم به کودکان را با مدیر مهدکودک دخترم در میان گذاشتم. بعد از آن، در یک مقطع کوتاهی به این‌کار پرداختم‌ و بعدها هم در یک آموزشگاه به‌صورت خصوصی به یک دختر ۱۷ ساله با شهریه خیلی کم آموزش دادم.

وی افزود: بعد یک سال و نیم آموزش و پذیرش سفارشات مختلف، تصمیم گرفتم در محیطی که متعلق به خودم باشد آموزش برای علاقه‌مندان را شروع کنم و برای همان انباری خانه پدرم را با دست‌های خودم تمیز و تبدیل به یک محیط کاملا هنری جهت آموزش کردم و در حال حاضر بیش از ۴۰ هنرجو دارم که اکثر هنرجویانم کودک یا نوجوان هستند.

این طراح در خصوص مشکلات بر سر راه نیز گفت: امیدوارم مسوولان برای کمک به بانوانی که به سراغ راه‌اندازی کسب‌وکار هستند پای کار بیایند چراکه این مشاغل بسیار کمک حال اقتصاد خانواده‌ها خواهد شد.

اشتغال بیش از ۱۱۰۰ نفر در طرح مشاغل خانگی اردبیل

در ادامه به‌سراغ مهران اوچی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل رفتیم و در خصوص مشاغل خانگی در استان پرسیدیم که گفت: از آغاز اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اردبیل، ۱۱۰۰ نفر از متقاضیان این طرح به بازار کار معرفی شده‌اند.

وی افزود: در سال‌جاری فعالیت‌های دبیرخانه توسعه مشاغل خانگی استان واقع در جهاد دانشگاهی، برای تحقق سهمیه اشتغال ۲۰۰۰ نفری این طرح ادامه خواهد داشت.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: در حال حاضر فاز دوم اجرایی این طرح شامل توانمندسازی، آموزش، مشاوره و استعدادسنجی متقاضیان و شبکه‌سازی در حال اجرا است.

اوچی از استعدادسنجی ۲ هزار و ۱۵۰ نفر از متقاضیان طرح ملی مشاغل خانگی در استان خبر داد و بیان کرد: از آغاز طرح تاکنون ۲ هزار و ۹۶۴ نفر از آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی جهاد دانشگاهی بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: پس از ارزیابی‌های متعدد و استعدادسنجی متقاضیان، دوره‌های متعدد آموزشی و مشاوره‌ای برای این افراد در رشته‌های قالی‌بافی، خیاطی، تولید گیاهان دارویی، چرم‌دوزی، تابلوفرش، مترجمی، انیماتور و … به‌صورت رایگان برگزار شده و همه این فعالیت‌ها در سامانه مشاغل خانگی نیز به‌صورت کامل ثبت شده‌اند.

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان فعال با حمایت از مشاغل خانگی

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل‌ برگزاری کارگاه‌های تخصصی رودوزی سنتی، تولیدات چرمی دست‌دوز و خیاطی را از دیگر فعالیت‌های دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان عنوان و تصریح کرد: این دوره‌ها به‌صورت عمومی تخصصی و مهارتی شامل دوره‌های مفاهیم کسب‌وکار خانگی، کشف فرصت‌های کسب‌وکار، ایده‌پردازی و خلاقیت، طراحی محصول، مدیریت کاری و کسب‌وکار خانگی بوده است.

اوی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» توسط مقام معظم رهبری گفت: یکی از پایه‌های اصلی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان فعال و پویا در کشور، حمایت از مشاغل خانگی است که علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده‌ها، در سطح کلان نیز می‌تواند به پویایی چرخه اقتصاد کشور کمک بزرگی کند.

اعطای ۳۸ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در استان

بهروز رحیم‌زاده، سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل نیز گفت: سال گذشته در حوزه مشاغل خانگی ۳۸ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اشتغال از مهم‌ترین مباحث جامعه و استان است افزود: این میزان تسهیلات برای یک‌هزار و ۴۲۶ نفر توسط بانک‌های عامل این طرح (توسعه تعاون و رفاه کارگران) سال ۱۴۰۰ پرداخت شد.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل تصریح کرد: سال ۹۹ اعتبارات استان از این محل ۵ میلیارد تومان بود که به ۳۸ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: معرفی افراد برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی از طریق دستگاه‌های صمت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بنیاد شهید و امورایثارگران، جهاد کشاورزی و ارشاد اسلامی انجام می‌گیرد.

جنگ با بیکاری به کمک مشاغل خُرد

به گزارش خبرگزاری فارس؛ می‌توان با همین کارهای کوچک هم به جنگ بیکاری رفت؛ می‌توان کارهای بزرگی را از دل همین کارگاه‌های نُقلی خانگی راه انداخت و قطعا می‌توان هنر دست را به یک جریان اشتغال‌زایی تبدیل کرد.

بانوان زیادی در جای جای استان اردبیل، به‌خصوص با شروع ویروس کرونا و قرنطینه اجباری به حوزه مشاغل خانگی روی آوردند و در تلاش هستند تا از این طریق هم کسب‌وکاری برای خود راه بیندازند و هم به اقتصاد خانواده و استان کمک کنند.

مشاغل خانگی، مشاغلی هستند که به تسهیلات و آورده‌ آن‌چنانی نیاز ندارد و هر کس برحسب علاقه خود می‌تواند هنر یا صنعتی را آغاز کند و برای تداوم مشاغل خانگی و مشاغل خُرد باید دولت هم با تسهیلات مختلف از جمله وام و یا تضمین بازار فروش به کمک فعالان این حوزه بیاید و باعث دلگرمی آن‌ها شود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتهای پیام/