خشکسالی چندسالی است ییلاقات اردبیل را درگیر کرده است، ولی کار به همین جا ختم نمی‌شود و بهره‌برداری ناصحیح نیز بر عمق مشکلات این مناطق افزوده است.

 به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، خشکسالی چندسالی است که ییلاقات اردبیل را درگیر کرده است، ولی کار به همین جا ختم نمی‌شود و بهره‌برداری ناصحیح نیز بر عمق مشکلات این مناطق افزوده است؛ به گفته مدیرکل امور عشایری استان اردبیل، چرای زودهنگام عشایر ضربه‌ای مهلک و ویرانگر به مراتع وارد می‌کند، اما از سوی دیگر عوض‌شدن سبک زندگی‌ها و خشکسالی‌های چند سال اخیر سبب شده تا کوچ زودهنگام عشایر از ۱۰ سال قبل در ییلاقات اردبیل اتفاق بیفتد به گونه‌ای که امسال نیز از نیمه اردیبهشت ماه عشایر در مراتع و دامنه‌های سبلان سکنی گزیده اند.

اما این همه ماجرا نیست؛ اجاره نشینی در ییلاقات و به دنبال آن رقابت ناسالم روستاییان مجاور ییلاق و عشایر بر سر چرای دام، اوضاع ناخوش ییلاقات اردبیل را بدترکرده است.

یکی از عشایر مستقر در ییلاقات اردبیل، می‌گوید: خشکسالی های چند سال اخیر باعث شده تا برای تامین علوفه دام، زودتر از موعد مقرر و از ۱۵ فروردین به بعد برای حفاظت از مراتع به اینجا بیایم اما چون فاصله ییلاق با مکان زندگی ما طولانی است و مدام در رفت و آمدیم از سراجبار خانواده را هم همراه خود می آوریم  و در این بین چرای همزمان دام‌های روستاییان همجوار در ییلاقات با ما اتفاق می افتد که این منجر به بهره‌برداری خارج از ظرفیت مراتع شده است.

به اعتقاد کارشناسان نیز چرای نابه‌هنگام و بهره برداری بیش از حد از مراتع در دراز مدت به پوشش گیاهی این ییلاقات آسیب جدی وارد کرده و مشکل زیست محیطی در پی خواهد داشت.

 

محمدی کارشناس مراتع نیز معتقد است: ورود دام به مراتع باید از اول تیر تا اواخر شهریورماه باشد، چراکه زمان بذزریزی علف مراتع در خرداد ماه است، اما با ورود زود هنگام دام‌ها به این مناطق بذرریزی اتفاق نمی‌افتد.

به گفته این کارشناس با اینکه اقدامات ممیزی در ییلاقات اردبیل مناطق انجام شده و فقط دامداران مجوزدار می‌توانند از این مراتع استفاده کنند، اما متاسفانه دام اهالی روستاهای مشرف به این ییلاقات بدون پروانه چرای دام مراتع ، در این مناطق حضور پیدا می‌کنند و بدین ترتیب اجاره دادن ییلاقات نیز به چرا غیر اصولی منجر شده است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل نیر علاوه بر خشکسالی و چرای زودهنگام اجاره دادن ییلاقات را عامل دیگری در اوضاع ناخوش ییلاقات اردبیل می داند و تصریح دارد: متاسفانه در طول ۱۵ سال گذشته ییلاقات ما استیجاری شده است، چراکه صاحبان پروانه به جهت اینکه مراتع برایشان توجیه اقتصادی ندارد، به ییلاق نمی‌آیند و اجاره می دهند که مسلما مستاجران نیز زودتر از موعد مقرر دام‌هایشان را به ییلاقات می‌آورند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل  پیش تر در جلسه بررسی مشکلات جامعه عشایری در مشگین شهر نیز با تاکید براحیای مراتع و اقدامات حمایتی ویژه از عشایر برای تامین علوفه در بهار و تابستان، گفته بود: متأسفانه برخی افراد دارای پروانه در چرای دام با اجاره دادن مرتع، آسیبی جدی به این حوزه وارد می‌کنند .

به گفته این مسئول لازم است بحث نگهداری و حراست از مراتع به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد و همکاری با منابع طبیعی برای احیای مراتع  از ضرورت‎ها باشد.

زمان کوچ عشایر دراستان اردبیل اوایل خردادماه اعلام شده بود اما امسال نیز همانند ۱۰ سال گذشته بدون توجه به مشکلات زیست محیطی ایجاد شده، کوچ زود هنگام رخ داد.

انتهای پیام/