معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: ۵۷ هزار اردبیلی فشارخون بالا دارند.

محمد جعفرزاده معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از شناسایی ۵۷ هزار بیمار مبتلا به فشارخون بالا در جمعیت استان اردبیل خبر دادو گفت:  این افراد تحت مراقبت هستند که در صورت عدم کنترل بیماری، در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: متاسفانه اولین علت مرگ در دنیا، ایران و همچنین در استان اردبیل، بیماری‌های قلبی عروقی است، به‌طوری‌که این بیماری‌ها با ۱۸/۵ میلیون مرگ در سال، رتبه اول علل مرگ و میر را در جهان به خود اختصاص داده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: عوامل اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی است که به نوبه خود در افراد به شکل فشارخون بالا، قندخون بالا و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب کننده سلامت قلب تظاهر می‌کنند.

جعفرزاده با اشاره به نامگذاری روز جهانی قلب امسال، با شعار «سلامت قلب، سلامت جامعه» تاکید کرد: برای حفظ و ارتقاء سلامت قلب لازم است با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده مانند مقابله با فشارهای روانی، کنترل فشارخون، عدم مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی روزانه، سلامت قلب خود را حفظ کنیم.

انتهای پیام/