خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از آغاز بکار آزمایشگاه تشخیص هپاتیت اردبیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، محمد جعفرزاده امروز در جمع خبرنگاران از  از آغاز بکار آزمایشگاه تشخیص هپاتیت اردبیل در محل آزمایشگاه مولگولی بهداشت این دانشگاه خبر داد و گفت: تمامی نمونه‌ها در این محل بررسی و اعلام نتیجه خواهد شد.

وی افزود: تا قبل از راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص هپاتیت اردبیل، نمونه‌های تشخیص بیماری هپاتیت مراجعان به تهران و تبریز منتقل می‌شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: در آزمایشگاه آزمایشگاه تشخیص هپاتیت اردبیل  پذیرش نمونه از تمامی مراکز درمانی و مطب‌های بخش خصوصی استان انجام با تعرفه دولتی انجام می شود.

وی یادآور شد: بیماری هپاتیت چند گونه دارد که نوع C آن دارای التهاب کبدی بوده و توسط ویروسی با همین نام ایجاد می‌شود و برخلاف سایر ویروس‌های هپاتیت شامل D, B, A و یا E، عفونت با ویروس هپاتیت C در تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آن، منجر به بیماری کبدی مزمن می شود.

دکتر جعفرزاده با یادآوری اینکه عفونت با ویروس هپاتیت C در اغلب موارد برای مدت طولانی بدون علامت است، خاطرنشان کرد: مطمئن‌ترین روش برای تشخیص این بیماری یافتن RNA ویروس با روش RT – PCR در نمونه است که با این روش، تشخیص بیماری حدود چند هفته تا چند ماه زودتر از روش‌های مبتنی بر جستجوی آنتی‌بادی امکان‌پذیر بوده و با این روش، می‌توان میزان ویروس در خون بیمار را نیز سنجید.

وی با اشاره به مزایای آزمایش هپاتیت C به روش PCR عنوان کرد: ردیابی عفونت حاد ویروس هپاتیت C قبل از ظهور آنتی‌بادی‌های HCV در سرم، ردیابی و تأیید عفونت مزمن ویروس هپاتیت C، تعیین کمی HCV-RNA در سرم بیماران مبتلا به عفونت مزمن HCV که سابقاً HCV-Ab مثبت بوده‌اند و نظارت بر پیشرفت بیماری در عفونت HCV مزمن و یا پاسخ به درمان ضد HCV از جمله مزایای مهم این روش است که با راه اندازی این آزمایش در آزمایشگاه مولکولی بهداشت، تمامی نمونه ها در این آزمایشگاه انجام می‌شود.