اینفودمی به گسترش زیاد اطلاعات بد و نامناسب در مورد یک موضوع می‌گویند که به ایجاد مسمومیت اطلاعاتی منجر می شود.

به گزارش پایگاه خبریو اطلاع رسانی کلبه خبر ،آیا در عصر کنونی اطلاعات و ارتباطات در خصوص اینفودمی (همه‌گیری اطلاعات بد)، چیزی شنیده اید؟؛ کانال تلگرامی نسرا اردبیل در خصوص اینفودمی مطلبی از دکتر سید محمود انتشار داد که به شرح زیر است:

🟩 دو کلمه حرف حساب

🟩 اینفودمی (همه‌گیری اطلاعات بد)

🔸دکتر سید محمود تارا

 

✅‌ مقدمه

اینفودمی به گسترش زیاد اطلاعات بد و نامناسب در مورد یک موضوع می‌گویند که با ایجاد مسمومیت اطلاعاتی موجب عوارض بسیار زیادی در سطح فرد تا جامعه می‌شود.
🔸اطلاعات بد، به هر گونه اطلاعاتی گفته می‌شود که دریافت آنها موجب گمراهی، بی اعتمادی، آسیب، و اشتغال دهنی بیهوده یک فرد می‌گردد.
🔸انواع اطلاعات بد، شامل اطلاعات دروغ، شایعه، اغراق، اشتباه، غیر دقیق، و اطلاعات بیهوده می‌باشد.

 

✅ آشنایی با مسمومیت اطلاعاتی

دریافت مداوم اطلاعات بد می‌تواند در زمان کوتاهی منجر به مسمومیت اطلاعاتی فرد یا جامعه شود.
🔸علایم مسمومیت اطلاعاتی در افراد شامل :
۱- استرس و اضطراب دایمی،
۲- احساس نگرانی و گمگشتگی و
۳- احساس بی اعتمادی و بی تفاوتی می باشد.
🔸در ضمن افراد مربوطه به دلیل تجمع اطلاعات غیرقابل مصرف گمراه کننده دچار زباله اطلاعاتی شده و دچار علایم کمی تمرکز، نقص توجه، و کم حافظه‌گی شوند.

✅ خصوصیات انسان‌های مقاوم در مقابل مسمومیت اطلاعاتی

۱- مطالب را قبل از خواندن آگاهانه انتخاب می کنند
۲- سوال دارند و فقط به دنبال جواب سوال خود می گردند
(به جای بیهوده‌ گردی)
۳- منتقد هستند و هر مطلبی را قبل از باور تحلیل می کنند.

✅ مشخصات انسان‌های شکننده و آسیب‌‌ پذیر در مقابل مسمومیت اطلاعاتی

۱- بی‌سوال و بی‌هدف و بیهوده‌ گرد هستند
۲- انتخاب نمی‌کنند و همه مطالب را بدون انتخاب آگاهانه می خوانند
۳- همه مطالب را همان‌ طور که هست قبول می‌کنند (بدون تحلیل و تفکر)

✅ روش‌های پیشگیری و درمان اینفودمی

سه تکنیک مهم افراد موفق برای مبارزه با اینفودمی، در برخورد با یک مطلب در فضای مجازی :
۱- آگاهانه مطالب دنیای مجازی انتخاب می‌کنند، یعنی چک می‌کنند که آیا مطلبی که به آن برخورد می‌کنند، جواب سوال‌شان هست، آیا مشکل ایشان و عزیزان شان را حل می‌کند، و این که آیا نخواندن آن ضرری وارد می‌کند. اگر جواب اینها مثبت بود وارد مرحله بعد می‌شوند، در غیر این صورت آن مطلب را نادیده می‌گیرند و نمی‌خوانند.
۲- در مورد درستی مطلب تعقل و تفکر می‌کنند، یعنی اول منبع خبر را چک می‌کنند که درست است. اگر منبع و لینک مشخص قابل کنترل کردن داشته باشد چک می‌کنند که آیا این منبع یک مرجع مورد اعتماد است یا خیر. در این حالت، معمولا یک فرد موفق به مطالبی اعتماد می‌کند که حداقل در سه منبع مختلف معتبر تایید شده باشد. اگر هر یک از این موارد در مورد درستی مطلب روشن نبود آن را نادیده می‌گیرند و نمی‌خوانند.
۳- مطلب خوب را آگاهانه در زندگی استفاده می‌کنند، یعنی با مطالعه بیشتر و تحقیق و تفکر آن را در ذهن‌شان تبدیل به دانش می‌کنند، و در کنار آن با افراد قابل اعتماد یا مطلع در مورد زوایای آن صحبت می‌کنند. و در نهایت در مورد کاربرد آن در زندگی فکر می‌کنند و سعی می‌کنند توصیه‌های جدی و مفید را در عمل به‌کار برند و تجربه خود را با بقیه مطرح می‌کنند تا برای بقیه قابل استفاده باشد.

✅ خلاصه کاربردی

۱⃣ افراد موفق، بسیار آگاهانه مطالب را برای تحقیق و بررسی انتخاب می‌کنند و وقتی سراغ شبکه مجازی می‌روند که سوال دارند.
۲⃣ افراد موفق، فقط مطالب تحقیق و تفکر شده و یا تجربه‌های خودشان را برای بقیه می‌فرستند.
۳⃣ دریافت اطلاعات زیاد، از خوب تا بد، همه منجر به زباله اطلاعاتی و مسمومیت اطلاعاتی می‌شود. هر چیزی را نخوانید و برای کسی نفرستید.
۴⃣ بهترین راه امان ماندن از آسیب های شبکه‌های مجازی، استفاده نکردن از آن است، مگر آن که بسیار آگاهانه و عاقلانه و فقط از مزایای آن استفاده نمایید ولی با احتیاط فراوان
#کارگروه_پایش_محتوایی_رسانه_ها_و_فضای_مجازی