همه ساله در آستانه سال تحصیلی اولیا و دانش آموزان با چالش تهیه لباس فرم برای مدرسه مواجه می شوند لباسی که طی یک سال تحصیلی هر روز بر تن دانش آموزان خواهد نشست و رعایت معیارهای مهمی چون کیفیت، طراحی، رنگ، قیمت و... نیازمند توجه خاص اولیای مدرسه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری اطلاع‌رسانی «کلبه خبر» ، همه ساله در آستانه سال تحصیلی اولیا و دانش آموزان با چالش تهیه لباس فرم برای مدرسه مواجه می شوند لباسی که طی یک سال تحصیلی هر روز بر تن دانش آموزان خواهد نشست و رعایت معیارهای مهمی چون کیفیت، طراحی، رنگ، قیمت و… نیازمند توجه خاص اولیای مدرسه است.
لباس فرم پوششی یک دست و مشابه است که برای ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در فضای مدرسه مورد استفاده قرار می گیرد؛ این هماهنگی باعث می‌شود تا دانش آموزان یاد بگیرند که در محیط مدرسه از هر قشری که باشند یکی هستند.
لباس فرم مدرسه دانش‌آموزان را ملزم می‌کند تا این عادت را در خود پرورش دهند که هر محیطی پوشش مناسب خود را می‌طلبد در این راستا ایجاد احساس‌ تعلق به یک جامعه کوچک این که در محیط جامعه نقشی بر عهده آن‌ها گذاشته‌شده‌ دیگر نکات قابل تامل در بحث لباس فرم مدارس می باشد.
عدم وجود لباس فرم در مدارس علاوه بر ایجاد هزینه های متعدد برای خانواده ها جهت تهیه مدل‌های مختلف لباس در طول سال تحصیلی ، سبب فخرفروشی‌ و مقایسه در بین همکلاسی‌ها نیز خواهد شد، اما استفاده از پوشش یکدست‌ در محیط مدرسه سبب کاهش چشمگیر این مسایل خواهد شد.
استفاده از لباس فرم در مدرسه علاوه بر نظم و انضباط ، سبب افزایش اعتماد به نفس، توجه به قوانین و افزایش تمرکز دانش آموزان خواهد شد. در این میان نوع پارچه، طراحی و دوخت مناسب و مهمتر از همه انتخاب رنگ مناسب سن دانش آموزان از موارد مهمی است که پیش از سفارش لباس باید مورد توجه قرار گیرد.
از اواسط دهه هفتاد لباس فرم مدارس مخصوصاً لباس فرم مدارس ابتدایی از حالت‌ ساده‌ که اغلب رنگ های تیره (سیاه، سورمه ای، قهوه ای) بود جای خود را به لباس‌های تکه دوزی (ترکیب‌‌ شده با چندین رنگ) داد. اما ترکیب رنگ یا طرح بدون بهره مندی از نظرات طراحان و متخصصین امر نتیجه ای جز نارضایتی دانش آموزان و اولیا همراه نخواهد داشت وگاها مهمترین عامل عدم استقبال از پوشش یکدست در مدارس همین مسأله است.
بهره گیری از رنگهای روشن و شاد متناسب با فرهنگ ایرانی به خصوص در پایه های ابتدایی در کنار توجه به کیفیت لباس، رنگ طرح و مدل لباس از اهمیت خاصی در رغبت دانش آموزان برای استفاده از پوشش یکدست دارد.
لباس فرم مدارس نشان دهنده ویژگی‌های فرهنگی موجود در هر منطقه می‌باشد بنابراین از حساسیت بالایی برخوردار است این مساله توجه بیش از پیش مسئولان آموزش و پرورش به بهره گیری از طراحان مد و لباس می طلبد.
مسله ای این روزها بسیار مورد تاکید مسئولان و صاحب نظران اجتماعی است لزوم پرداختن به مسأله شور و نشاط اجتماعی است در این راستا توجه خاص به پوشش مناسب محیط مدرسه که محل اجتماع آینده سازان فرداست، در بالا بردن شور و نشاط اجتماعی تاثیرگذرا خواهد بود.
انتهای پیام/ مریم اعلمی