فعال فرهنگی و تربیتی اردبیل: گاهی چشم پوشی در برابر اشتباهات در کودک حس ارزشمندی واحترام ایجاد کرده و او را به تفکر وادار می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و اطلاع رسانی «کلبه خبر»  تربیت و پرورش صحیح در کانون خانواده به خصوص محیط مدرسه و جمع همسالان که از تاثیرگذارترین نهادها در این زمینه محسوب می شود شکل می گیرد، در این رابطه با رقیه دادخواه فعال فرهنگی و تربیتی گفتگویی انجام دادیم که در بخش های منتشر شده اخیر به بررسی اصول تربیتی روشهای انتقال مطلب، تقویت حس ارزشمندی، تفکر و… اشاره شد، در بخش پایانی گفتگو به راه های پیاده سازی مسایل تربیتی در مدرسه و تقویت مهارت ارتباط با دیگران پرداخته شده است.

 

  • پیاده سازی مسایل تربیتی در مدرسه

دادخواه در گفتگو با خبرنگار کلبه خبر اظهار داشت: در مدرسه برای اینکه محبت الهی را دردل کودکان پر رنگ تر کنیم ابتدا بر احترام به بزرگترها  و ارزش پدر و مادر، پدر بزرگ و مادر بزرگ تاکید می کنیم زمانی که کودک احترام، ارزش و اهمیت آنها را به عینه می بیند و درک می کند در مرحله بعد مهربانی خدا و اهل بیت را که هزاران برابر بیشتر از محبت والدین است توصیف می کنیم تا برای کودک تا حدودی قابل فهم باشد.

وی گفت: مخاطب ما با درک این موضوع  به مرورو متوجه می شود که ارزش و پشتوانه والایی دارد وقتی به نیرو و قدرت الهی وصل باشد انرژی و همیار بزرگی دارد، البته ممکن است در برخی موارد اوضاع بر وفق مراد او نباشد یا اتفاق ناگواری رخ دهد، عزیزی را از دست بدهد یا مریض شود این موقعیت ها وسیله ای هستند برای امتحان او برای رسیدن به رشد و مرتبه کمال.

دادخواه با تاکید بر اینکه این مسایل باید در حد و درک و فهم کودک به آنها ارائه شود افزود: اگر کودک در مورد مسئله ای گله و شکایت داشت با دعوت به صبر او را تشویق به تفکر در مورد مسئله و پیدا کردن راه حلی مناسب برای آن کنیم.

 

  • تقویت مهارت ارتباط با دیگران

این فعال فرهنگی با تاکید بر اهمیت تقویت مهارت ارتباطی در کودکان و نوجوانان اظهار داشت: کمک و همدلی با همسالان و همکلاسی ها و همچنین توانایی ابراز نیاز به هنگام بروز مشکل برای خود فرد از مهارت هایی است که باید در مدرسه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اولیای مدرسه علاوه بر ایجاد رابطه صمیمی با دانش آموز باید شنونده خوبی هم باشند ، قضاوت نکنند، با همراهی و صحبت کودک را به سمتی سوق دهند که در مورد کار یا مشکل خود فکر کند و با همراهی بزرگترها به نتیجه مطلوب برسد.

 

  • چشم پوشی از اشتباهات کودکان

دادخواه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر پرهیز از نصیحت و بازخواست کودکان گفت: چشم پوشی در برابر اشتباه کودکان به جای نصیحت های مکرر، بهترین تاثیر را در برابر اشتباه او خواهد داشت، تا اینکه بخواهیم مسئله را کش بدهیم و مدام او را مورد بازخواست قرار دهیم.

وی تصریح کرد: گاهی چشم پوشی در برابر اشتباهات کودک و عدم علنی کردن آنها در کودک حس ارزشمندی واحترام ایجاد کرده و او را به تفکر وادار می کند و این تاثیر بهتری در کودک و نوجوان خواهد داشت.

 

  • تشویق بچه ها در برابر کارهای نیک

این مدیر مدرسه با تاکید بر تاثیر تشویق در امر تربیت، ابراز داشت: اولیا در منزل و معلم ها در مدرسه باید همچون دوست با بچه ها رفتار کنند، آنها را در برابر کارهای مثبتی که انجام می دهند مورد تشویق قرار دهند حتی با خرید یک جایزه کوچک برای او خاطره سازی کنند.

دادخواه یادآور شد: برای تاثیرگذاری بیشتر، معلم ها می توانند در لابه لای آموزش ها و در فرصت مناسب نکات تربیتی را به کودکان ارائه دهند و منتظر مربی تربیتی و … نباشند چون زمان در گذراست و معلم به خوبی تشخیص می دهد که دانش آموزان در چه زمانی به یک مطلب جدید و متنوع نیاز دارند.

انتهای پیام/ خبرنگار مریم اعلمی