شهید رئیسی با ابطال پرونده واگذاری کشت و صنعت مغان و دستور ویژه برای احیا آن، برای اردبیل سنگ تمام گذاشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی «کلبه خبر» به نقل از «سبلان ما »، ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ در تقویم استان اردبیل روزی خاص به شمار می‌رود؛ روزی که هشتمین رئیس‌جمهور در هشتمین سفر استانی به اردبیل سفر کرد و نتیجه آن دستاوردهای قابل‌توجه برای استان اردبیل بود.

در مجموع سفر استانی آیت‌الله رئیسی به استان اردبیل در کسوت ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ در حوزه‌های مختلف، ۱۰۰ طرح به تصویب رسید که از این تعداد ۲۴ طرح مربوط به حوزه زیر بنایی، هشت طرح در حوزه صنعت و معدن، سه طرح در حوزه نفت و انرژی، هشت طرح در حوزه آب‌وخاک کشاورزی و پنج طرح نیز در حوزه اشتغال، ۱۶ طرح در حوزه بهداشت و درمان، ۲۱ طرح در حوزه فرهنگی و آموزشی و ۱۵ طرح نیز در حوزه رفاه و اجتماعی بود، اما این همه آن چیزی نیست که مردم اردبیل از رئیس‌جمهور شهید به یاد دارند.

 

یادگار ماندگار شهید رئیسی برای اردبیل

رئیس‌جمهور شهید دست غارتگران را از مغان قطع کرد 

اردبیلی‌ها رئیسی را بیش از کسوت ریاست‌جمهوری از کسوت قوه قضائیه می‌شناسند از آن روزهایی که طومار هزاران نفری امضا کردند تا قرارداد کشت و صنعت را ملغی کنند و این شهید رئیسی بود که با رأی قاطعش دست سودجویان و غارتگران را از دشت زرخیز مغان کوتاه کرد.

رئیس‌جمهور شهید ایران که نماد تفکری ناب از جنس شهید بهشتی، رجایی و سلیمانی داشت و مقابله علنی‌اش با فساد و جنگ با مافیای قدرت و زور در کسوت رئیس قوه قضائیه زبانزد هر ایرانی است، هنوز هم با پرونده‌هایی همچون طبری و باستیل هیلز در حافظه ایرانیان جای دارد و البته در حافظه مردم استان اردبیل شهید رئیسی به‌ویژه در مغان اعتباری ویژه‌تر دارد؛ چراکه وقتی کشت و صنعت مغان به تاراج رفت با دستور ویژه رئیسی بود که کشت و صنعت به دامن مغان بازگشت و این رأی باعث محبوبیت رئیسی در بین اهالی استان اردبیل شد.

 

یادگار ماندگار شهید رئیسی برای اردبیل

فرایند واگذاری مساله‌دار کشت و صنعت مغان و ابطال آن با دستور ویژه

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، در سال ۱۳۸۸ در فهرست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت و پس از طی مراحل قانونی، فرایند واگذاری این شرکت در سال ۹۶ آغاز شد.

بعد از چهار فقره آگهی، در سال ۱۳۹۷ به قیمت ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به‌صورت اقساط ۹ساله با ۲ سال تنفس و سود ۱۴ درصدی و آورده نقدی یک هزارمیلیاردریالی سرمایه‌گذار به بخش خصوصی واگذار شد که این واگذاری از همان اول کار به علت طی‌نشدن فرایند قانونی، تعیین قیمت پایین فروش و نیز نادیده‌گرفته‌شدن حقوق بیت‌المال و منافع ذیحقان و اهالی منطقه با اعتراض مردم مواجه شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه که مهرماه سال ۱۳۹۹ در پاسخ به درخواست عمومی مردم استان اردبیل به‌خصوص طومار امضا شده ۲۰ هزار نفر از اهالی منطقه مغان، به اردبیل سفرکرده و ضمن بررسی موضوع واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، با صدور دستور ۶ ماده‌ای، خواستار بررسی این واگذاری مساله دار شد.

پس از سفر وی، واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به بخش خصوصی بر اساس رأی قطعی شعبه ۲۱ دادگاه عمومی و حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران در روز ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۹ ابطال و پس از خلع‌ید تحویل دولت شد.

احیا کشت و صنعت مغان یادگارهای ماندگار آیت‌الله رئیسی

پس از ابطال واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که مردم استان اردبیل آن را جزو یادگارهای ماندگار آیت‌الله رئیسی در این خطه می‌دانند، یک سال بعد آخرین وضعیت این شرکت در سفر ۳۰ مهرماه سال گذشته آیت‌الله رئیسی در کسوت رئیس‌جمهور به استان اردبیل بررسی شده و آخرین دستورات برای احیای آن صادر شد.

رئیس‌جمهور در جریان این سفر اعلام کرد که دولت برای با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای اقدامات حساب شده تمام تلاش خود را برای آبادانی شرکت کشت و صنعت مغان بکار می‌گیرد و ین مجتمع بزرگ اقتصادی پس از ابطال واگذاری، مسئولیت‌های اجتماعی زیادی نسبت به شهر، استان و وضعیت مردم دارد و مردم منطقه نیز نسبت به احیا و استفاده حداکثری این بنگاه بزرگ اقتصادی توقع بجایی دارند که باید با برنامه‌ریزی این توقع برآورده شود.

وی همچنین گفت: دولت و سیاست‌گذاران بخش کشاورزی موظف هستند تا امکانات و اعتبارات لازم برای آبادی، توسعه و ایجاد زمینه اشتغال در این مجتمع را فراهم کنند.

 

یادگار ماندگار شهید رئیسی برای اردبیل

 تحولات دولت سیزدهم  در اردبیل قابل توجه بود

تحولات اردبیل با رئیس‌جمهور شدن شهید آیت رئیسی جانی تازه به خود گرفت و این استان محروم با تدابیر سید محرومان رنگ پیشرفت به خود گرفت.

به گونهٔ ای که استاندار اردبیل در ۱۰ اردیبهشت سال جاری در گفتگو با «سبلان ما»، بیان داشت: خدمت مردم استان عرض می‌کنم که امروز دیگر هیچ واحد مهم راکد در استان نداریم.

وی گفت: تمامی واحدهای راکد تعیین تکلیف شدند و واحدهای مهم که در رشد اقتصادی و ثروت‌آفرینی ما تأثیر گذارند، تعیین تکلیف شده‌اند.

عاملی خاطرنشان کرد: حرکت به سمت توسعه و پیشرفت اردبیل با حمایت قاطع رئیس‌جمهوری انجام می‌شد.

 

 

یادگار ماندگار شهید رئیسی برای اردبیل

ابرپروژه ریلی اردبیل – میانه به خط پایان نزدیک می شود 

راه‌آهن اردبیل – میانه به‌عنوان یکی از ابرپروژه‌های ریلی کشور با فراز و نشیب‌های ۱۸ سال گذشته است که در دولت سیزدهم به پیشرفت ۹۵درصدی در زیرسازی و ۱۲۵ کیلومتر ریل‌گذاری رسیده است.

راه آهن اردبیل به میانه به‌عنوان از مطالبات جدی مردم استان اردبیل است و در جریان هشتمین سفر استانی در پاییز ۱۴۰۰، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بازدید از این طرح بزرگ ملی گفته بود: «اجرای این پروژه بیش از ۲ دهه طول کشیده و انتظار مردم اردبیل نسبت به شروع به کار این پروژه متأسفانه طولانی شده است. من فکر می‌کنم ان‌شاءالله باید کار متفاوتی برای تکمیل این پروژه صورت بگیرد.”

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه پروژه راه‌آهن اردبیل بسیاری از مسائل استان اردبیل را حل می‌کند، گفت: «امیدواریم به دنبال کاری که انجام شده بخشی از کار که مانده است با جدیت دنبال شود و ظرف مدت یک سال تا یک سال و نیم تکمیل شود.».

بیش ازاین‌قرار بود راه‌آهن اردبیل به میانه به‌زودی و با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شود.

 

یادگار ماندگار شهید رئیسی برای اردبیل

تحولات چشمگیر دولت سیزدهم در اردبیل

تحولات در اردبیل در دوران دولت سیزدهم چشمگیر بود که تیتروار در ادامه به آنها پرداخته‌ایم

در مجموع عمر استان اردبیل، این دیار صاحب ۱۸۵ کیلومتر بزرگ‌راه بود که با تکمیل ۵۲ کیلومتر بزرگ‌راه فقط در ۵۰۰ روز نخست دولت سیزدهم، این میزان به ۲۳۷ کیلومتر افزایش یافت.

اردبیل پیشتاز بهره‌گیری از تهاتر نفت

اردبیل پیشتاز بهره‌گیری از تهاتر نفت برای ارتقای زیرساخت‌ها است به‌گونه‌ای که به‌منظور جبران عقب‌ماندگی‌های استان اردبیل و با تلاش‌های مستمر انجام‌یافته، مجوز تهاتر مستقیم نفت نخستین‌بار در بین استان‌های کشور برای اردبیل اخذ شد و ۱۰ هزارمیلیاردی ریال به پروژه‌های زیرساختی اختصاص یافت.

سبلان پارچه احیا شد

مجموعه سبلان پارچه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های نساجی خاورمیانه تا سال‌های سال دچار مشکلاتی بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با پیگیری حل مشکلات حقوقی و بانکی و تعیین مدیریت جدید، روند احیای مجموعه قوت گرفت و هم‌اکنون بیش از ۹۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند.

پرواز فرودگاه اردبیل برقرار است

فرودگاه اردبیل از دیرباز دچار مشکلاتی بود؛ اما با تکمیل بهسازی باند اصلی این فرودگاه و آغاز بهره‌برداری از سیستم روشنایی پیشرفته CAT II تعداد ابطال پروازها از ۱۲۶ لغو پرواز به ۱۷ لغو پرواز رسیده و کاهش ۸۵درصدی را تجربه کرد.

چرخ تولید به راه افتاد

بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی و اقتصادی با سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم وارد چرخه تولید شده و موجب اشتغال‌آفرینی برای ۸۰۰۰ نفر شد؛ همچنین ظرفیت بیش از ۶۳ واحد نیز از ۲۰درصد تا ۱۵۰درصد افزایش‌یافته است.

روستاهای تشنه سیراب شدند

در دولت سیزدهم تأمین آب شرب و آبرسانی به روستاها در اولویت قالب دارد طرح محرومیت‌زدایی، آب‌رسانی جهادی به ۴۵۴ روستای محروم استان اردبیل با اعتبار ۴۷۶۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم آغاز شده است.

اردبیل به بهره‌برداران مس ایران پیوست

امروزه بهره‌برداری از معادن مس در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پس از سال‌ها پرفرازونشیب، در دولت سیزدهم، استان اردبیل برای اولین‌بار با ظرفیت استخراج یک‌میلیونی تن سنگ معدن به طور سالانه، به جمع بهره‌برداران عناصر فلزی کشور (مس و مولیبدن) پیوست.

سد عمارت به بهره‌برداری رسید

آب‌گیری سد عمارت پس از ۱۴ سال انتظار در ۵۵۰ روز نخست دولت سیزدهم آغاز شد و این سد مهم، با ذخیره‌سازی سالانه حدود ۱۸۲ میلیون مترمکعب آب دره رود، موجب جلوگیری از خروج این میزان آب از کشورمان می‌شود و به تأمین آب شرب و کشاورزی کمک خواهد کرد.

مسکن یکی از اولویت‌های کلان دولت سیزدهم

تأمین مسکن یکی از اولویت‌های کلان دولت سیزدهم برای رفع مشکلات مردم است و در همین راستا، پس از تدوین «سند جامع مسکن استان اردبیل»، اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تأمین زمین موردنیاز برای ۳۰ هزار متقاضی در استان آغاز شد.

گلخانه‌ها زینت ارزشمند اقتصاد استان اردبیل

توسعه گلخانه‌ها در استان اردبیل به‌عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور، از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است که طی ۵۰۰ روز ابتدایی دولت سیزدهم، بیش از ۱۱۰ هکتار گلخانه در استان با سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰۰ میلیاردریالی و اشتغال‌زایی برای بیش از ۸۰۰ نفر تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها آغاز شد.

احداث خط دوم انتقال گاز به استان اردبیل

باتوجه‌به سردسیر بودن استان اردبیل و قرارگیری در انتهای خط انتقال گاز کشور، در ۵۵۰ روز نخست دولت سیزدهم احداث خط دوم انتقال گاز به استان و رشد ۲ برابری و افزایش ظرفیت گاز به تصویب رسید و عملیات اجرایی خط دوم انتقال گاز از شهر اردبیل به شمال استان با ۲۰ میلیون دلار اعتبار آغاز شد.

راه‌اندازی آزمایشگاه جامع سلامت بهداشت اردبیل

پس از سال‌ها انتظار، با مشارکت خیّر محترم، مهندس مهدی ابویی، با هزینه بیش از ۸۵ میلیارد ریال آزمایشگاه جامع سلامت بهداشت اردبیل و همچنین واحد نمونه‌برداری کووید-۱۹ در مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته کلیه شهرستان‌ها (۲۰ مرکز نمونه‌برداری) به بهره‌برداری رسید.

تجلی امید در کوثر، پس از ۱۷ سال انتظار

آب‌گیری سد کوثر و تملک اراضی داخل مخزن سد پس از ۱۷ سال انتظار در ۵۵۰ روز نخست فعالیت دولت سیزدهم انجام شد؛ سد کوثر در کنترل سیلاب رودخانه گیوی، تأمین آب شرب در بلندمدت، تبدیل اراضی کشاورزی دیم به آبی و افزایش جاذبه‌های گردشگری نقش مهمی دارد.

تبدیل اردبیل به کارگاه عمرانی

پس از سال‌ها انتظار مردم شریف اردبیل، در ۵۵۰ روز نخست فعالیت دولت سیزدهم بهره‌برداری آزمایشی از کل مجموعه پل قدس آغاز شد؛ همچنین پل روگذر سردار سلیمانی (جام‌جم)، دوربرگردان چهارراه ورزش، پل نیایش، پارک سردار سلیمانی و پارک شهدای بعثت به بهره‌برداری رسیدند و پل بسیج به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمران شهری تاریخ اردبیل نیز با پیشرفت مناسبی در حال انجام است.

بهره‌برداری از اولین هتل ۵ ستاره استان اردبیل

اولین ۵ ستاره تاریخ استان اردبیل در ۵۵۰ روز نخست فعالیت دولت سیزدهم و پس از سال‌ها انتظار، اولین هتل ۵ ستاره استان اردبیل به بهره‌برداری رسید.

دولت سیزدهم، پویانمایی شهید بالازاده، شهید نوجوان اردبیلی به‌عنوان طولانی‌ترین پویانمایی خاورمیانه در استان اردبیل آماده انتشار شد.

 

یادگار ماندگار شهید رئیسی برای اردبیل

 اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه آب برای اردبیل

دولت سیزدهم برای سامان‌دهی حوزه آب و فاضلاب استان اردبیل اقدامات مهمی همچون تدوین سند جامع آب برای آینده ۵۰ساله، تأمین آب شرب پایدار، تکمیل و بهره‌برداری از سدهای بزرگ و چندین ساله و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان انجام داده است .

آخرین تحول در حوزه آب اردبیل با افتتاح سد «قیز قلعه سی»، اتفاق افتاد و که این سد نیز برکات بیشماری برای کشاورزان شمال استان اردبیل خواهد شد؛ چراکه این طرح به‌عنوان بزرگ‌ترین سد آبی شمال غرب کشور، حجم تنظیمی ۲ میلیارد مترمکعب آب در پایین‌دست سد خداآفرین را دارد و محل تقسیم آب بین ایران و جمهوری آذربایجان است؛ این طرح در محدوده استان اردبیل در دشت مغان قابلیت آبیاری ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار تبدیل اراضی دیم منطقه به آبی را دارد و تکمیل این سد تحول بزرگی در حوزه تولیدات کشاورزی استان اردبیل به وجود خواهد آورد.

برکات مثبت سد قیزقلعه‌سی برای اردبیل

حمید فضایلی، معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل درباره عایدات استان اردبیل از سد قیزقلعه‌سی به خبرنگار سبلان ما گفت: این سد انحرافی که آب را وارد شبکه خداآفرین خواهد کرد، در محدوده استان آذربایجان شرقی قرارداد ولی آبیاری شبکه خداآفرین از اهداف آن است.

وی ادامه داد: ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی شبکه خداآفرین که در مجموع ۸۴ درصد کل اراضی این شبکه آبیاری را شامل می‌شود در محدوده استان اردبیل قرارداد.

فضایلی، سد قیزقلعه‌سی تأمین‌کننده اصلی آب سد خداآفرین است که تحول بزرگی در کشاورزی استان اردبیل ایجاد خواهد کرد.

و اما افتتاح سد قیزقلعه‌سی شاید آخرین حرکت شهید رئیسی برای ایجاد تحول در استان اردبیل بود که با احداث این سد همواره دعای خیر کشاورزان اردبیلی برای رئیس‌جمهور شهید خواهد بود.

گزارش از: سمیه شاهی

انتهای خبر/