دریاچه‌های زیبای اردبیل در مناطق مختلف استان همچون مرواریدی گران‌بها همه ساله میزبان هزاران گردشگر در فصول مختلف سال است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، به نقل از سبلان ما،طبیعت استان اردبیل یکی از اصلی‌ترین دلایل جذب گردشگران به دیار خوش منظر دارالارشاد است و در این میان دریاچه‌های زیبای آن در مناطق مختلف استان اردبیل همچون مرواریدی گران بها  همه ساله میزبان هزاران گردشگر در فصول مختلف سال است.

دریاچه های نئور ، شورابیل،قالغانلو و گیلارلوی گرمی،آیقار مشکین شهر و چندین برکه بزرگ و کوچه در دشت مغان در کنار دریاچه قله سبلان از جمله دریاچه های بکر و طبیعی استان اردبیل است که همه سال مقصد گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.

دریاچه ای بر فراز قله سبلان

سبلان یا ساوالان سومین قله‌ بلند ایران با هوای خنک و دشت‌های پرگل و سرسبزی که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و برای دیدن آن باید کیلومترها پیاده روی و کوهنوردی کنید.

یکی از طبیعت های زیبای استانمان که از دیدرس بسیاری از مردم به دور است و بر فراز قله سلطان ساوالان قرار دارد دریاچه سبلان نام دارد.

این دریاچه با قرارگیری درست در نوک قله و در ارتفاع ۴۸۱۱ می تواند به راحتی در میان مرتفع ترین دریاچه ها قرار گیرد.

دریاچه ای آتش فشانی سبلان به شکل بیضی بوده که عمق تقریبی ۴۰ متر دارد که یکی از دلایل منحصر به فرد بودن این دریاچه است.

ابعاد دریاچه ۱۴۰ در ۸۰ متر است که اگر در قسمت جنوبی آن بایستید، ۲۵ متر از سطح دریاچه را می توانید اندازه گیری کنید.

همچنین قسمت جنوبی این دریاچه به دلیل اینکه در تمام طول سال، آفتاب بر آن نمی تابد دارای پوشش برف و یخچال است.

صخره ها و سنگ های آتشفشانی عظیمی دور تا دور دریاچه را پوشش داده اند که از جنس بازالت، آندزیت و تراکیت بوده و نا درون دریاچه امتداد یافته اند.

آب آن از بارش باران و آب شدن برف قله تامین می شود، درون دریاچه سبلان هیچ موجود زنده ای زندگی نمی کند.

چرا که آب آن، جزو آبهای بسیار سبک سولفاته کلسیت سدیک بوده و در نتیجه دارای سلیس فراوان است.

شکلی قیفی آن و تابع بودن دمای آن با محیط اطرافش باعث می شود که با دریاچه ای شاخص و منحصر به فرد نسبت به دیگر دریاچه های مرتفع جهان روبرو باشیم.

دریاچه نئور 

دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به ‌طرف خلخال در یکی از دره‌‌های کوهستان باغرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

این دریاچه بالغ بر ۲۱۰ هکتار مساحت دارد و مشتمل بر دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه واحد را به وجود می‌آورند.

عمق دریاچه نئور در حد کمینه ۵/۵ متر و در حد بیشینه ۱۳ متر است.

آب این دریاچه برای استفاده آبیاری زمین های کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرد که در سال ۱۳۶۶ به منظور ذخیره آب جهت استفاده‌های کشاورزی سدی در تنها خروجی دریاچه (قانلی دره) احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وسعت حوضه آبریز دریاچه نئور ۴۵ کیلومتر مربع بوده و از مراتع ییلاقی عشایر فندوقلو است.

شکار هر گونه پرنده آبی در این دریاچه ممنوع بوده و دارای ارزش های زیستگاهی – اکوتوریستی – زنبور داری – کشاورزی و دامداری می باشد.

این منطقه داراى پوشش گیاهى متنوع از جمله شبدر، بابونه، ‌بومادران، آلاله، نعناع و… است، دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه های پرندگان مهاجر عبوری نیز هست.

بارندگی مناسب و وجود چشمه‌های فراوان سبب پایداری وضعیت دریاچه شده ضمن آنکه هوای مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگر خصوصاً در اوقات گرم سال را فراهم کرده‌است.

چشمه های منطقه نئور عبارتند از گور بلاغی، شبلو بلاغی، گول بلاغی، قاشقا بلاغی، پیالا گوزه، قورما چوخور بلاغی، دیری بلاغی، پاسگاه بلاغی، قوتور بلاغی، حسین بلاغی، اوبا بلاغی، اسدخان یوردونون بلاغی، سید یوردونون بلاغی، قالا گوزه سی، فرخ یوردونون بلاغی.

رساله برای کنترل جمعیت گاماروس ها (نوعی آبزی) در دریاچه، تعدادی بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان، را داخل نئور رها می کنند و همین امر موجب می شود تا یکی از جاذبه های دریاچه نئور که بسیاری را به این منطقه می کشاند، قابلیت ماهیگیری در آن باشد.

در شهریور ماه هر سال نیز مسابقه ماهیگیری هیجان انگیزی در این مکان برگزار می شود و علاقه مندان به ماهیگیری و همچنین بسیاری از طبیعت دوستان را راهی نئور می کند.

این امر به این دلیل اتفاق می افتد که ماهی های دریاچه باید قبل از شروع فصل سرما صید و جمع آوری شوند وگرنه با یخ زدن آب دریاچه در زمستان همگی از بین می روند.

برای طی این مسیر بسته به انتخاب شما ۱۸ تا ۲۴ کیلومتر راه در پیش دارید که در ابتدا حدود ۴۰۰ متر افزایش ارتفاع دارد و بسته به توان افراد بین ۸ تا ۱۲ ساعت به طول می انجامد.

اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه، بهترین فصل برای پیمودن این مسیر تماشایی است و در میان راه جاذبه هایی همچون آبشار ورزان و قله بغروداغ نیز وجود دارند که با زیبایی خود خستگی را از تن می زدایند.

شورابیل، دریاچه‌ای در دل شهرستان اردبیل

دریاچه شورابیل یکی از دیدنی ترین دریاچه های ایران است که در ۲ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل قرار گرفته است.این دریاچه بعد از سرعین دومین منطقه نمونه گردشگری اردبیل است که با حدود ۱۵ هکتار و عمق متوسط ۲۰ متر در قلب اردبیل جا خوش کرده است.

نتایج مطالعات زمین‌شناختی نشان می‌دهد که قدمت این دریاچه قدیمی‌تر از دریاچه ارومیه است.تالاب شورابیل در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی شکل گرفته و کم کم درحریم شهری اردبیل قرار گرفته است.

اهالی منطقه معتقد بودند گل و لای شورابیل در درمان امراض پوستی و درد مفاصل موثر است، هرچند که پزشکان چنین چیزی را تایید نمی کنند.

هرسال صدها پرنده مهاجر در پاییز از روسیه به سمت این دریاچه حرکت می کنند و زمستان را در این تالاب می گذرانند.

درباره علت نامگذاری شورابیل گفته می شود که شوری بسیار زیاد آب آن باعث این نامگذاری بوده اما امروز که آب شیرین به دریاچه اضافه شده، دیگر شورابیل تنها یک نام به یادگار مانده از گذشته به حساب می آید.

شوری دریاچه امروز به حدی است که ماهی قزل آلای رنگین کمان در آن پرورش داده می شود.

همچینین در سال ۱۳۸۷ شیلات منطقه تصمیم گرفت ماهی های دیگری مثل اردک ماهی، کپور و شاه میگو هم در آن پرورش دهد.

اما شورابیل تنها به این منظره زیبا ختم نمی شود، اسکله قایقرانی، دو میدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش، هتل های مجهز و زیبا، گنجینه تاریخ طبیعی، نمایشگاه بین‌المللی و بازارچه صنایع دستی، مجموعه شهر بازی، رستوران در وسط دریاچه و… از دیگر امکاناتی هستند که در مراجعه به شورابیل می توانید از آنها بهره مند شوید.

از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه احداث پارک صخره ای، پارک جنگلی باغ بهشت، رینگ پیاده روی با چمن مصنوعی دور دریاچه، مسیر دوچرخه سواری، مسیر های ورودی جدیدی به داخل دریاچه در ضلع جنوبی و شرقی و همچنین قرار دادن اتوبوس دریایی داخل دریاچه است.

قالغانلو دریاچه  طبیعی ولی فصلی در شهرستان گرمی

قالغانلو دریاچه ای فصلی که به وسعت ۳۵۰۰ مترمربع در شرق روستای خان کندی شهرستان گرمی استان اردبیل واقع است که از ذوب شدن تدریجی برفهای کوه قبله داشی پدیده آمده و در فصل بهار وسعت آن افزایش می یابد اما در فصول خشک سال به دلیل افزایش تبخیر سطحی و مصرف آب آن توسط دامها و کشاورزان از وسعت آن کاسته می‌شود.

بررسی بوم‌شناسی طبیعی قالغانلو نشان از وجود یک اکوسیستم باانواع موجودات آبزی در آن می‌باشد.

همچنین این دریاچه مکان خوبی برای پرورش انواع ماهیان سردآبی بشمار می‌رود.

گیلارلو دریاچه ای مصنوعی در شهرستان گرمی

دریاچه مصنوعی گیلارلوی گرمی در سال ۷۵ با هشت میلیون مترمکعب حجم آب با هدف تامین آب شرب شهر گرمی احداث شد.

دریاچه مصنوعی گیلارلو به دلیل موقعیت جغرافیایی و چشم انداز زیبا به عنوان منطقه نمونه گردشگری درآمده است و طرح گسترش و زیبا سازی آن با ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی در دستور کار قرار دارد.

این دریاچه در پنج کیلومتری شمال شهر گرمی و در کنار روستای گیلارلو واقع است بر روی دریاچه گیلارلو سد خاکی احداث شده است که آب آن از طریق کانالی از رودخانه های برزند و دیزده چایی تامین می شود از مهمترین سدهای موجود در منطقه مغان می باشد.

آیقار یا صمدگولی،دریاچه‌ای وصف ناشدنی در مشگین شهر

دریاچه بسیار زیبای آیقار، که به صمد گؤلی مشهور است، در بالای کوه آیقار در ارتفاع ۳۵۰۰ متری قرار گرفته است. مسیر واقع شدن این دریاچه، جنوب مشگین شهر و غرب سبلان می باشد. این دریاچه در میان طبیعت بسیار زیبا، بکر و وصف ناشدنی آیقار، با پیوستن رودهای شکل گرفته از برفهای ذوب شده بوجود آمده است. در بالادست این دریاچه کوه ککیللی آیقار و در پایین دست آن ییلاقات بسیار زیبای تندیرلی قرار دارد.

دریاچه آیقار در تامین آب مورد نیاز عشایر منطقه سهم بسزایی را ایفا کرده و همواره پرآب می باشد، اگر چه در فصول گرم سال ذخایر آن کمی کاهش پیدا می کند. محوطه اطراف این دریاچه از اواخر فصل بهار تا اواسط تابستان آنچنان طبیعتی به خود می گیرد که گویی تکه ای کوچک از بهشت می باشد. در این موقع از سال، ترکیب گلهای چند رنگ بهاری، سبزه های اطراف، برف هنوز آب نشده و آب پاک و دست نخورده دریاچه آنچنان نمایی را شکل می دهد که کمتر کسی می تواند بی خیال از کنارش گذر کند. در طبیعت بی بدیل آیقار و تندیرلی علاوه بر صمد گؤلی دریاچه های کوچک فصلی زیادی نیز تشکیل می شوند.

بهترین مسیر دسترسی به این دریاچه، ایستگاه آخر نیروگاه زمین گرمایی موئیل می باشد. فاصله آن از روستای موئیل ۱۳ کیلومتر بوده و با وجود یک جاده ییلاقی ماشین رو، بهترین حالت برای رسیدن به آن پیاده روی و کوهنوردی از مسیر دره تندیرلی می باشد، زیرا که جاده ماشین رو بسیار ناهموار بوده و مناسب اتوموبیل های ییلاقی می باشد. روستای موئیل در ۱۵ کیلومتری جنوب مشگین شهر واقع شده است.

دریاچه سوها

دریاچه سو‌ها واقع در ۳۵ کیلومتری شرق اردبیل و از جاذبه‌های گردشگری شهرستان نمین در استان اردبیل می‌باشد. دلیل نام‌گذاری روستای سوها، وجود چشمه‌ها و آب فراوان در اطراف آن است که با زیبایی چمنزار‌های سرسبز و جنگل تنک اطراف خود، هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. این دریاچه یک آبگیر کوچک بر روی سدی به نام سو‌ها در فاصله ۴ کیلومتری شمال شرقی روستایی به همین نام با ۳۵۰ خانوار که به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند قرار دارد. مردم محلی این ناحیه را سوا هم می‌نامند. «سو» در زبان ترکی به معنای «آب» است و سوا یا سو‌ها جمع آب‌ها است. روستای سو‌ها در هم‌جواری جنگل فندقلو و چشمه‌های آب طبیعی وجود دارد.

طبیعت اطراف این دریاچه به اندازه ای مسحور کننده است که خود مهم ترین دیدنی منطقه به حساب می آید؛ در اطراف دریاچه دشتی مملو از بابونه وجود داشته که علاوه بر زیبایی بخشیدن به منطقه، خواص دارویی هم دارد. ولی افزون بر جلوه های بصری این محیط می توان به مکان های دیدنی دیگری هم اشاره کرد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

-آبشار لاتون: آبشار لاتون که مرتفع ترین آبشار ایران به حساب می آید، در فاصله ۱۶ کیلومتری از دریاچه واقع شده؛ ارتفاع این آبشار حدود ۱۰۵ متر می باشد. برای بازدید از این آبشار باید از میان جنگل های انبوه عبور کنید؛ اگرچه این مسیر بسیار دیدنی می باشد ولی ساعات طولانی (حدود ۱۵ ساعت) را باید پیاده روی کنید تا به آن برسید.

-روستای کوته کومه: این روستا در فاصله ۹ کیلومتری از آبشار لاتون واقع شده است و از جمله مکان های دیدنی اطراف روستای سوها نمین به حساب می آید.

-جنگل فندقلو نمین: این منطقه جنگلی یکی دیگر از جاذبه های اطراف دریاچه می باشد که فضایی مسحور کننده و دلفریب دارد. خوب است بدانید که تله کابین حیران هم در این مکان قرار دارد و می توانید تجربه ای تکرار نشدنی را بر فراز جنگل های فندقلو داشته باشید.

دریاچه طاووس گولی

دریاچه طاووس گؤلی که در گویش محلی به آن «تؤوس گؤلی» نیز گفته می‌شود، در جنوب شرقی مشگین شهر و در استان اردبیل واقع شده است. مشگین شهر در دامنه کوه سبلان قرار دارد و به همین دلیل، دریاچه‌ها و جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری را در برگرفته است. طاووس گولی که گاه به اشتباه از آن با عنوان «طاووس گلی» نیز یاد می‌شود، بزرگترین دریاچه، بین دریاچه‌های متعدد این شهرستان است. دریاچه طاووس گولی در شرق روستای ییلاقی «موئیل» قرار گرفته است و از غرب، با دشت‌های سرسبز «هوشنگ میدانی» محدود می‌شود.

نام این دریاچه معنای دریاچه‌ای را دارد که به زیبایی طاووس است. «گؤل» در زبان ترکی آذری، به معنای «استخر» یا «دریاچه» به‌کار برده می‌شود. طاووس گولی از آب شدن برف‌های قله سبلان به‌وجود می‌آید؛ به‌گونه‌ای که جویبارهای متعدد از دامنه کوهستان جاری می‌شوند و با جمع شدن در پشت یک سد خاکی طبیعی، این دریاچه را پدید می‌آورند.

انتهای پیام/