سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر نقش مسکو به عنوان میانجی میان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین از سوی باکو را مسبب بروز وضعیتی بسیار دشوار دانست.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانیکلبه خبر، به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: روسیه همراه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان به تلاش برای حل مساله قره باغ و رفع انسداد گذرگاه لاچین ادامه می دهد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: تصمیم باکو برای ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین نیازمند وساطت بیشتر مسکو است و روسیه به تلاش برای اجرای توافق های سه جانبه منعقد شده میان رهبران سه کشور ادامه می دهد.

پسکوف وضعیت را پس از ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین از سوی باکو بسیار دشوار ارزیابی و تاکید کرد: این امر نیازمند تلاش های بیشتر است و هیچ جایگزین دیگری برای توافق میان باکو و ایروان به غیر از آنچه که از سوی رهبران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان منعقد شده، وجود ندارد.

پیش از این وزارت امور خارجه روسیه از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواسته بود هرچه سریعتر به توافقات موجود بازگردند و نسبت به نقض آتش بس در قره باغ ابراز نگرانی کرده بود.

این وزارتخانه همچنین به «بازیگران خارجی غربی» نسبت به تلاش‌ برای برهم زدن تعادل در منطقه با استفاده از کارزارها علیه روسیه هشدار داده است.

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای از باکو و ایروان خواست هرچه سریعتر به توافق موجود بازگردند.

این وزارتخانه در بیانیه ای ضمن تاکید بر حفظ پایبندی دو طرف به توافقات موجود، اعلام کرد که آماده ارائه تمام کمک های لازم به جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سطح سیاسی و میدانی با مشارکت نیروهای حافظ صلح روسیه است.

در این بیانیه ضمن خطرناک خواندن سطح لفاظی ها میان دو کشور، هرگونه اقدام یک‌جانبه در نقض توافق را غیرقابل قبول خوانده و از دوطرف خواسته است هر چه سریعتر به توافقات موجود بازگردند.

انتهای پیام/