معاون امور هماهنگی عمرانی فرمانداری شهرستان مشگین شهر گفت: هنوز آمار دقیق تلفات دام عشایر مشخص نشده و به محض مشخص شدن اعلام خواهد شد.

فعالیت سامانه بارشی اخیر در استان اردبلی سبب شد تا از یکشنبه شب بارش شدید باران و برف مناطق مختلف این بویژه مناطق مرکزی و جنوبی این استان را تحت تاثیر قرار دهد؛ طبق گزارش  هواشناسی بیشترین میزان بارش در شهرستان نیرحدود ۶۴ میلیمتر و اردبیل حدود ۵۰ میلیمتر گزارش شد اما همین بارش ها در  ارتفاعات و دامنه‌های سبلان  به صورت برف بود و برف نیم متری موجب وارد آمدن خسارت به عشایر کوچنده در این مناطق شد.

عشایر مغان که امسال به علت خشکسالی، به اجبار کوچ بهاره خود به دامنه‌های سبلان را پیش از موعد آغاز کرده بودند هم در تامین علوفه دام و هم در زمینه راههای ارتباطی دچار مشکلات زیادی شدند و تعدادی از ذام ها نیز تلف شدند.

حمید قویدل مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل در خصوص جزئیات کمک به عشایر در این روزهای برفی گفت:  طبق گزارش دریافتی مردمی مبنی بر وقوع بارش شدید برف و کولاک و مسدود شدن مسیر مناطق عشایر نشین در شهرستان های سرعین، مشگین شهر، نیر و اردبیل ۱۱ تیم عملیاتی (۸ تیم اسکان و تغذیه و ۳ تیم ارزیاب) از شهرستان‌های مشگین‌شهر، سرعین، نیر، اردبیل و مرکز استان متشکل از ۲۳ نفر نیروی انسانی و با بکارگیری ۱۱ دستگاه خودروی امدادی به مناطق حادثه اعزام شدند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه این بارش‌ها تلفات انسانی نداشته است و راه‎های مناطق عشایری باز شده است و امدادگران در حال ارسال و عرضه الام مورد نیاز عشایر اعم از چادر، مواد غذایی و علوفه برای برای احشام هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل بیان داشت: عشایر مناطق نزدیک به روستای لاطران و اوجور از توابع شهرستان سرعین، قوتورسویی (روستاهای بیبکلو، قوری تاختا، موئیل و دووه بوینی) مشگین‌شهر، ییلاق مشتقی و روستای مجید آباد شهرستان نیر و حوالی روستای سردابه شهرستان اردبیل درگیر برف کولاک شدند که در همه مناطق امدادگران در حال امدادرسانی هستند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر، قرمز و سفیدپوشان جمعیت هلال احمر در این مناطق ۱۴۲ بسته غذایی ۲۴ ساعته، ۳۵۰۰ قرص نان، ۵۹۶ قوطی کنسروجات و ۵ دستگاه چادر امدادی در بین حادثه دیدگان توزیع کرده اند.

علاوه بر این فرمانداری شهرستان مشگین شهر نیز ۶۹۰ قرص نان، یک گالن نفت و ۶۰ متر نایلون اهدا کرده بود که این اقلام نیز در بین حادثه دیدگان این شهرستان توزیع شد.

قویدل اضافه کرد: تعداد ۲۳ نفر از حادثه دیدگان نیز در توسط تیم های عملیاتی شهرستان های مشگین شهر و سرعین اسکان اضطراری داده شده اند.

وی یادآور شد: خودروی آرگو نیز از مرکز استان اعزام شده تا در مسیرهای صعب العبور که روند امدادرسانی به مشکل می‌خورد با استفاده از این خودرو اقلام مورد نیاز به حادثه دیدگان ارسال گردد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل و معاون امداد و نجات استان به صورت میدانی در محل حادثه حضور یافته و پیگیر روند امدادرسانی هستند.

 

بازگشایی راه‌های عشایری در دامنه سبلان/ آمار تلفات احشام هنوز مشخص نیست

مهدی خدمتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرناگفته است: روز دوشنبه بارش حدود نیم متر برف عشایر کوچرو در ییلاقات دامنه های سبلان را غافلگیر و جاده‌های ارتباطی آنان را مسدود کرد که با همکاری نیروهای امدادگر جاده‌های عشایری بازگشایی شد.

وی اظهار کرد: امدادگران علاوه بر بازگشایی جاده‌های عشایری اقلام مورد نیاز عشایر از قبیل نان و چادر را در اختیار آنان قرار دادند.

خدمتی درباره تلفات احشام عشایر استان در اثر بارش برف گفت: هنوز آمار دقیق تلفات دام عشایر مشخص نشده و به محض مشخص شدن اعلام خواهد شد.

معاون امور هماهنگی عمرانی فرمانداری شهرستان مشگین شهر که روز گذشته مناطق عشایری حضور یافته بود، با اشاره به اقدامات انجام شده خواستار امدادرسانی هوایی به عشایر شد.

استان اردبیل جزو ۱۰ استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می‌رود و هر از گاهی بروز حادثه‌هایی مانند زمین لرزه ، رانش زمین ، سیل ، خشکسالی ، صاعقه ، طوفان ، سرمازدگی ، برف سنگین ، سرما و یخبندان شدید خسارت و تلفاتی برجای می‌گذارد.

انتهای پیام/