طبق آمار مصادیق بسیار خشن و پرخطر جرائم در اردبیل نسبت به سایر استان‌های کشور بسیار کم و در مرتبه بسیار پایین‌تری قرار دارد، اما تعداد اندک این نوع خشونت سبب نمی‌شود تا نوع جدید خشونت در این استان را حتی اگر یک مورد هم باشد، نادیده بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر،بیست و دوم تیرماه بود که خبری تکان دهنده در فضای مجازی اردبیل وایرال شد و فرمانده انتظامی شهرستان اردبیل از دستگیری عامل درگیری مسلحانه پشت مرکز تجاری «شوراسنتر» شهر اردبیل در عملیات هوشمندانه ماموران یگان امداد این شهرستان خبر داد.

طبق اعلام سرهنگ سعید یوسفی فعال، فرد دستگیر شده در بازجویی‌ها علت و انگیزه خود از درگیری را اختلاف بر سر پارک خودرو عنوان کرد!

بررسی سبلان ما از آمار رسمی منتشر شده نشان می‌دهد؛ گرچه در چند سال گذشته خشونت بیشترین پرونده‌های قضایی استان اردبیل را شامل می‌شود و طبق آمار دادگستری استان نیمی از پرونده‌های کیفری را درگیری، نزاع و خشونت تشکیل می‌دهد اما خوشبختانه اکنون به گفته رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل، طبق آخرین رتبه‌بندی استان اردبیل در بزه خشونت در بین استان‌های میانی کشور قرار گرفته که پیش از این صدرنشین آسیب‌های کشور بوده است.

انواع خشونت در اردبیل 

طبق آمار نوع پرونده‌های خشونت اردبیل از نوع درگیری‌های لفظی و فیزیکی است و مصادیق بسیار خشن و پرخطر جرائم مانند پدیده اراذل و اوباش، سرقت‌های مسلحانه، گروگان‌گیری، جرایم امنیتی، آدم‌ربایی، اخاذی با اسلحه و سایر جرائم سازمان یافته و بسیار خطرناک در اردبیل در مقایسه با سایر استان‌های کشور بسیارکم و در مرتبه بسیار پایین‌تری قرار دارد، اما تعداد اندک این نوع خشونت در اردبیل هم سبب نمی‌‎شود تا نوع جدید خشونت در این استان را حتی اگر یک مورد هم باشد، نادیده بگیریم.

اسلحه‌کِشی به خاطر یک جای پارک آن‌هم در شهر اردبیل که در فهرست استان‌های امن و آرام کشور قرار دارد و در آن به ندرت مصادیق بسیار پرخطر خشونت اتفاق می‌افتد، مساله‌ای است که نیازمند آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی است، چراکه این اتفاق تلنگری برای رخداد نوع جدیدی از خشونت در اردبیل است؛ از طرفی این نوع از خشونت اعتماد را به عنوان مهمترین مولفه اجتماعی خدشه‌دار می‌کند و مهمتر اینکه برای تکرار نشدن چنین خشونت‌های خشنی باید اقدامی عاجل کرد.

طبق پژوهش «تحلیل پدیدار شناسانه خشونت شهری در شهر اردبیل» وجود خشونت نه تنها مانع سرمایه‌گذاری و باعث بدنام کردن محل سکونت می‌شود بلکه انسجام اجتماعی را نابود و دسترسی به فرصت‌های شغلی و آموزشی را هم محدود می‌کند و در سطح فردی ساکنان شهری در نقاط داغ جرم، جنایت و خشونت ممکن است، کاهش یابد.

طبق پژوهش فوق برای پیشگیری و کاستن از خشونت شهری در اردبیل نیز می‌توان راهکارهایی از جمله آگاهی بخشی نسبت به رعایت حقوق شهروندی از مدرسه، آموزش مهارت‌های زندگی به ویژه تاب‌آوری، کنترل خشم و مدیریت هیجان‌ها را در پیش گرفت.

مهمتر اینکه در کنار کار فرهنگی برای کاهش خشونت در اردبیل نباید به سادگی از کنار خشونت‌های خشن گذشت حتی اگر یک مورد هم باشد چراکه خشونت، خصلتی تزایدی دارد و به تعبیر بهتر خشونت، خشونت می‌آفریند.

انتهای پیام/