طرح الگوی کشت برنامه‌ای است که به کشاورزان توصیه می‌کند چه محصولی را کِی، کجا و به چه میزان بکارند، این طرح در استان اردبیل که خشکسالی در آن جا خوش کرده است، با موفقیت در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی کلبه خبر، طرح الگوی کشت برنامه‌ای است که به کشاورزان کشور توصیه می‌کند چه محصولی را در کجا و به چه میزان بکارند، این طرح در استان اردبیلی که چند سالی است با بحران کم‌آبی مواجه شده، لاجرم در حال اجرا است؛ احمد شهریار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در حاشیه بازدید از اراضی در حال کشت، درباره جزئیات اجرای این طرح، گفت: برنامه الگوی کشت در همه استان‌ها با محوریت تولید محصولات راهبُردی در حال اجراست و باتوجه‌به تحقیقات و مطالعات دامنه‌دار کشاورزان استان اردبیل به  سمت کشت محصولات راهبُردی گندم، غلات، جو، حبوبات، چغندرقند، محصولات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی بروند تا نیاز کشور در این حوزه تأمین شود.
وی تأکید کرد: در استان اردبیل ۶۱۴ هزار هکتار اراضی دیم و آبی وجود دارد که باتوجه‌به خشکسالی باید در هر هکتار آن الگوی کشت مناسب و بهینه موردتوجه قرار بگیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: ۴۱۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل دیم و ۲۰۴ هزار هکتار آبی است که الگوی کشت تعریف شده وزارت جهاد کشاورزی به‌صورت استانی و بومی در مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی این استان در حال اجرا است.

 

وی گفت: ۲۲۹ هزار هکتار از اراضی دیم و ۵۲ هزار هکتار از اراضی آبی در سال زراعی گذشته زیر کشت محصولات الگویی ارائه شده رفتند که ما نتایج خوبی را در کشت و استحصال محصولات متنوع به دست آوردیم.

 

آمارهای سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نشان می‌دهد که سال زراعی گذشته در این استان ۹۶ درصد برنامه الگوی کشت با موفقیت اجرا شده و این روند سبب شد تا ارتقا ظرفیت تولید در اراضی دیم و آبی موردتوجه قرار بگیرد و دراین‌بین برای رسیدن به این هدف مهم، بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری در عملیات کشت از ضروریاتی است که کارشناسان حوزه کشاورزی به اجرای آن تأکید دارند.

آقا محمدباقر، کشاورزی که نصف زمینش را گندم کاشته و نصف دیگر را در بهار سیب‌زمینی خواهد کاشت، می‌گوید: به دلیل کم‌آبی ناگزیر به استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تبعیت از کشت الگویی هستیم و برای همین گندم را به روش بارانی و سیب‌زمینی را به روش قطره‌ای خواهم کاشت.

علی کشاورز جوان اردبیلی معتقد است: چون آب نداریم ناچار به رفاقت با خشکسالی هستیم و آنچه که بهره‌وری ما را در این وضعیت کم‌آبی در اردبیل، بهبود می‌بخشد قطعاً به‌کارگیری روش‌های نوین آبیاری و رعایت الگوی کشت است.
این جوان تأکید دارد: قطعاً برای رسیدن به هدف‌گذاری تولید و استحصال محصولات راهبردی و همچنین جهت تأمین امنیت غذایی و جلوگیری از هدررفت منابع آب، باید رفاقت هوشمندانه با خشکسالی را مدنظر قرار دهیم و بدون تردید راه‌حل‌هایی از قبیل کاشت محصولات در زمین زراعی بر اساس الگوی کشت و به‌کارگیری آبیاری نوین، آسیب خشکسالی را کم‌تر خواهد کرد.

طبق آنچه که مسئولان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرده‌اند، برای نیل به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه الگوی کشت در سال جاری، از زمین‌های زارعی استان اردبیل ۲۲۹ هزار هکتار به کشت گندم دیم و ۵۲ هزار هکتار به گندم آبی، ۱۰۰ هزار هکتار جو دیم، ۲۱ هزار هکتار جو آبی، ۲۰ هزار هکتار سیب‌زمینی و ۴۸ هزار هکتار هم به محصولات علوفه‌ای اختصاص پیدا کرده و مسئولان جهاد کشاورزی، کشاورزان را به استفاده از روش‌های نوین در عملیات کشت محصولات پاییزه توصیه کرده‌اند.

طبق اظهارات معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یکی از اهداف اجرای برنامه‌های طرح الگوی کشت، استفاده بهینه از آب در اراضی دیم و آبی است.

وی گفته است: در اراضی دیم هدف این است که در قالب طرح ذخیره رطوبتی خاک، عملیات خاک‌ورزی حفاظتی موردتوجه باشد و در اراضی آبی عمدتاً هدف بهره‌وری از آب است.

طرح الگوی کشت از طرح‌های مهم و اساسی بخش زراعت استان اردبیل است که امسال اجرای آن باتوجه‌به عزم جدی مسئولان و کشاورزان برای کاستن از آسیب خشکسالی، در دیمزارهای این استان شدت بیشتری گرفته است و سیر صعودی موفقیت این نوع از کشت سبب رغبت بیشتر کشاورزان منطقه از این طرح شده است.
در سال زراعی گذشته، ۹۶ درصد برنامه الگوی کشت در اردبیل  با موفقیت اجرا شد و سال زارعی ماقبل آن یعنی در سال ۱۴۰۱ ، نیز بیش از ۸۰ درصد سند الگوی کشت در استان اردبیل اجرایی و عملیاتی شده بود.
انتهای پیام/